تکنولوژی

ناگهان دستبندهای دیجیتالی

زمانی تصور میشد که تلفن همراه نزدیک‌ترین همراه مردم باشد اما برخی تکنولوژی‌های پوشیدنی در حال تغییر این تصورند. 

دستبندهای هوشمند یکی از تازه‌ترین انواع تکنولوژی‌های پوشیدنی هستند که توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. این ابزارهای کوچک بخشی از ابزارهای پوشیدنی هستند که این روزها صحبت از آن‌ها بسیار است و رقابت نزدیکی هم با هم دارند. اما اگر بخواهیم این دستبندها را با هم مقایسه کنیم چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیریم. 

میراث پردازنده‌ها 

پردازنده ها بدون آن‌که به طور مشخص در دستگاه‌های دیجیتالی به چشم بیایند تاثیرهای بزرگی در ابداع محصولات نوآورانه داشته‌اند تا جایی‌که حالا یکی از علل مهم پیدایش دستبندهای دیجیتالی پردازنده‌های حرکتی هستند. ظاهرا باز هم در این زمینه شرکت اپل پیشتاز است چراکه وقتی پردازنده  حرکتی M8 را عرضه کرد تحول بزرگی به وجود آمد؛ به این ترتیب که برخی اپلیکیشن‌ها توانستند از این پردازنده برای ثبت حرکات مختلف کاربر بهره بگیرند که مهمترین کاربرد آن در جهان ورزش و سلامت بود. شرکت‌های سازنده دسبتندهای هوشمند از این امکان پردازنده‌ها به خوبی بهره گرفته‌ و علاقه‌مندان بسیاری را به سمت خود جلب کرده‌اند. بازار بزرگی که پیرامون ورزش و رژیم‌های تعادلی غذایی وجود دارد بهترین اطمینان خاطر برای شرکت‌های تولید کننده  است. در اینجا مروری میکنیم بر چند دستبند دیجیتالی که این روزها  درباره آن‌ها زیاد می‌شنویم. 

Fitbit دیزاین خوب و دقت کم 

فیت‌بیت از سازندگان مشهور دستبندهای هوشمند است که محصولاتش هم به همین نام است. این شرکت انواع دستبند یا ابزارهایی مشابه آن را عرضه کرده است که ما در اینجا از آخرین محصول این شرکت یعنی Fitbit Flex می‌گوییم. فیت بیت از سه سنجش‌گر موقعیتی در داخل خود بهره می‌گیرد؛ چیزی شبیه به ریموت کنترل کنسول بازی Wii که حرکات کاربر را حس می‌کند. این دستبند می‌تواند تعداد قدم‌های کاربر را بشمارد و بعد از ترکیب آن بااطلاعات دیگری مانند فاصله پیموده‌شده و اطلاعاتی که کاربر پیش از آن وارد کرده، میزان کالری‌سوزی را به کاربر نشان دهد. این دستگاه که پوشیدن آن برای ۲۴ ساعت توصیه شده می‌تواند کیفیت خواب را نیز تحلیل کند. 

اساس کار فیت بیت و دیگر دستبندهای دیجیتالی این است که آن‌ها اطلاعات را از طریق بلوتوث (‌نسخه ۴ که انرژی بسیار کمی مصرف می‌کند) به اپلیکیشنی در تلفن همراه می‌فرستند و کاربر می‌تواند از طریق این اپلیکیشن اطلاعات مسافت پیموده‌شده روزانه یا کالری سوزانده‌شده در هر روز را با روزهای پیش مقایسه کند. 

فیت بیت طراحی ساده‌ای دارد به گونه‌ای کاربر می‌تواند برای ساعت‌های طولانی آن را دور مچش ببندد. جنس سیلیکونی فیت‌بیت هم به مقبولیت آن بسیار کمک کرده است. نسخه‌های قبلی فیت‌بیت به سنجش‌گری مجهز بود که می‌توانست پله‌های پیموده‌شده را هم بشمرد اما فیت‌بیت‌فلکس از این امکان بی‌بهره است. شرکت فیت‌بیت اخیرا اعلام کرده که می‌توان کاربردهای بسیار بیشتری از آنچه امروز دیده می‌شود از دستبند هوشمندش انتظار داشت؛ مثلا کارفرماها می‌توانند با خرید فیت‌بیت برای کارمندانشان از فعالیت روزانه آن‌ها و وضعیت سلامتشان با خبر شوند. این دستبند در برابر آب مقاوم است و به این ترتیب می‌توانید آن را مثلا در حمام هم استفاده کنید. 

Jawbone ساده و با کیفیت 

Jawbone یکی از شرکت‌های موفق در عرصه دسبتندهای هوشمند است که دستبند مشهورش UP24 از رقیبان بزرگ فیت‌بیت و دیگر شرکتهای فعال در این زمینه به شمار می آید. شرکت Jawbone در زمینه تولید اپلیکیشن هم بسیار موفق است و چند برنامه باکیفیت برای دستبندهای دیجیتالی‌اش تولید کرده که آن‌ها را همراه دستبندش عرضه کرده است. دستبند UP24  در بسیاری از نقدها و بررسی‌های سایت‌های تکنولوژی رتبه بالایی را از نظر کارایی و طراحی گرفته تا اتصال به گوشی از طریق بلوتوث کسب کرده است. البته نداشتن صفحه نمایش آن را به یک دستبند معمولی هم شبیه کرده و حتی بعضی آن را نقطه ضعف می‌دانند. این دستبند دومین محصول Jawbone است که هنگام عرضه با مشکلات زیادی روبه رو شد اما بعد در نسخه UP24 اغلب آن‌ها را رفع کرد. این دستبند در سه سایز کوچک ( ۱۹ گرم ) ،‌ متوسط ( ۲۲ گرم ) و بزرگ ( ۲۳ گرم) عرضه شده و در مقایسه با سبک‌ترین نسخه دستبند رقیبش Nike Fuelband SE  که ۲۷ گرم وزن دارد کمی سبک‌تر است. این محصول مانند دستبند Nike و فیت‌بیت از سه سنجش‌گر بهره‌مند است و مهمترین تغییر آن نسبت به مدل قبلی‌اش بهره‌گیری از سیستم بلوتوث هوشمند یا نسخه ۴ است که امکان ارائه درلحظه اطلاعات روی موبایل را فراهم می‌کند. همانند فیت‌بیت این دستبند می‌تواند تعداد قدم‌های کاربر را ذخیره کند یا نموداری از وضعیت خواب فرد را به او نشان دهد. همچنین امکان ثبت غذاها و کالری‌های مصرف‌شده کاربر از طریق اپلیکیشن آن فراهم است. مشخص است که شرکت‌هایی چون Jawbone  یا فیت‌بیت برای عرضه اطلاعاتی چون تعداد قدم‌های فرد یا کالری مصرف‌شده باید از یک روش علمی استفاده کنند. Jawbone در این زمینه سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده تا بتوند در پردازش اعداد به دست آمده از سنجش‌گرها و اطلاعات آن‌ها نتیجه‌گیری علمی داشته باشد. این اپلیکیشن هر دوشنبه یک ایمیل از اطلاعات کل هفته را به کاربر می‌فرستد و او را از وضعیت هفتگی فعالیت‌هایش و مقایسه آن با هفته گذشته آگاه می‌کند. 

Jawbone در مقایسه با فیت‌بیت قطعا درباره نوع و نحوه اطلاعات مربوط به خواب کاربر برتری‌هایی دارد مثلا می‌تواند به شما بگوید که چندبار در طول خواب بیدار شده‌اید و یا چه اندازه خواب شما سبک یا عمیق بوده است. UP24 همچنین یک باتری ۳۲ میلی‌آمپری دارد که تا حدود هفت روز کارایی را به آن می‌دهد و شارژ کامل آن هم فقط ۸۰ دقیقه زمان لازم دارد. این دستبند مانند فیت‌بیت مقاوم دربرابر آب است. 

 Nike+ FuelBand SE

شرکت نایک هم که حالا یک برند مطرح در عرصه محصولات ورزشی محسوب می‌شود با  Nike+ FuelBand SE یک رقیب بزرگ برای فعالان صنعت دستبندهای دیجیتالی است. آنچه مشخص است و از نایک انتظار می‌رود عرضه دستبندی برای ورزشکاران یا علاقه‌مندان به فعالیت‌های بدنی است. با این حال این شرکت تلاش کرده با حذف محاسبه کالری یا تعداد قدم‌ها و دردسرهای مربوط آن صرفا بر گرفتن امتیاز بیشتر از روز قبل متمرکز شود. هدف نایک این است که کاربر را به جای بمباران با اطلاعات متعدد به سمت یک رقابت بدنی با خودش بکشاند. نایک مدعی است  این دستبند با سنجش‌گرهای خود می‌تواند متوجه شود چه زمانی شما مشغول بازی بسکتبال هستید و چه زمانی دارید پیاده‌روی می‌کنید. نحوه کار این محصول نایک شبیه نرم‌افزار مشهور Runtastic است که در آن کاربر باید پیش از انجام فعالیت ورزشی نوع ورزش را مشخص کند و از این طریق نرم‌افزار می‌تواند بر اساس مسافت طی‌شده و اطلاعات از پیش وارد‌شده کاربر مشخص کند که میزان فعالیت او چقدر بوده است.  این دستبند هم البته به سنجش خواب مجهز است اما اطلاعات و تحلیل‌های آن محدود به زمان خوابیدن و زمان بیدار شدن است و جالب آنکه FuelBand به شما خواهد گفت که در خواب چند امتیاز (‌بابت فعالیت) گرفته‌اید. به هر حال به نظر می‌رسد این دستبند برای علاقه‌مندان حرفه‌ای ورزش بسیار مناسب باشد.

و دیگران 

می‌توان دیگر دستبندهای دیجیتالی را به این جمع اضافه کرد که برخی از آن ها امکانات بیشتری را هم در اختیار کاربر قرار می‌دهند، مثلا محصول سامسونگ یعنی Gear fit که از یک صفحه نمایش رنگی و امکان سنجش ضربان قلب هم برخوردار است؛ امکانی که دستبندهایی چون نایک، UP24 یا فیت‌بیت فاقد آن‌ هستند. شرکت‌ سونی با محصولی چون SRW-10 و ال جی با lifeband هم در این عرصه حضور دارند. در این میان محصول ال جی به دلیل داشتن صفحه نمایش شبیه سامسونگ است اما دستبند سونی دیزاین ساده و مشابهی با Fitbit دارد. همچنین Garmin که در بازار با دستگاه‌های حرفه‌ای GPS اش مشهور است با یک محصول vivofit خود را به این جمع وارد کرده  که مهمترین ویژگی آن باتری فوق‌العاده قدرتمندش است که اساسا شارژ کردن آن را فراموش کنید. 

بازار دستبندهای دیجیتالی هر چند هنوز در ابتدای راه است اما با رقبای قدرتمند از نقاط مختلف صنعت دیجیتال یا ورزش حالا روزهای روشنی را پیش رو دارد و به نظر می‌رسد با پیشرفت چشمگیری که در این سال‌ها داشته بتواند در آینده‌ای نه چندان دور چنان همه‌گیر شود که از لوازم ضروری همه‌ ما باشد.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا