تکنولوژی

عصای هوشمند مخصوص نابینایان عرضه شد

 

مبتکران هندی آخرین نسخه عصای هوشمند را برای کمک به نابینایان اراه داده‌اند.

در دهه 1930، کشورهای سراسر جهان عصاهای سفیدی را معرفی کردند که به نابینایان در ارتباط با مسیر پیش رو و همچنین مرئی‌کردن بیشتر آن‌ها در جامعه کمک می‌کرد. اخیرا چندین شرکت فناوری‌هایی را برای کمک به این عصاها در حس‌کردن اشیای نزدیک ارائه داده‌اند.

آخرین نسخه عصای هوشمند SmartCane نام گرفته و محصول «گروه فناوری‌های کمکی» در «موسسه فناوری» دهلی‌ نو است. این عصای هوشمند برای کمک به کاربران در شناسایی موانع بالاتر از سطح زانو و ممانعت از رخداد تصادف‌ها طراحی شده است.

ابزار معرفی‌شده با استفاده از حسگرهایی موانع را تا فاصله سه متری شناسایی می‌کند. این حسگرها می‌توانند جسمی به عرض سه سانتی‌متر را شناسایی کنند و سازگارپذیر نیز هستند. این بدین معناست که افراد با قدهای مختلف و دارای سبک‌های متفاوت گرفتن عصا می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. ابزار ابداعی به بخش فوقانی یک عصای سفید تاشدنی استاندارد متصل می‌شود.

سیستم جدید به دلیل استفاده از سونار برای شناسایی اشیای حاضر در محیط اطراف از قابلیت‌ خفاش‌ها بهره می‌برد. عصا امواج فراصوت را ارسال می‌کند و زمانی که این امواج به سوی آن باز می‌گردند، جهت آگاه‌کردن کاربر از حضور یک مانع پیش‌رو مرتعش می‌شوند. الگوها و شدت‌های متفاوت ارتعاش به کاربر امکان تعیین دوربودن جسم را می‌دهند.

این عصا پس از آزمایش روی 150 نابینا کامل شد و هم‌اکنون به بهای 50 دلار فروخته می‌شود.

منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا