تکنولوژی

لیست بهترین اختراعات فناورانه سال منتشر شد

 

فناوری از جمله حوزه‌هایی محسوب می‌شود که هر روز در آن حق امتیازها و اختراعات مختلف به ثبت می‌رسد و کاربران به طور واضح نوآوری‌های ارایه شده در این حوزه را لمس می‌کنند. این جریان به صورت دنبال می‌شود که گوگل چندی پیش اعلام کرد، در حالی که فعالیت خود در دنیای اینترنت را تنها با 4 حق امتیاز آغاز کرد، هم‌اکنون به طور میانگین روزی 10 اختراع به ثبت می‌رساند و تمامی آن‌ها به نوعی با زندگی روزمره مردم درگیر است. هر یک از این ابداعات فناورانه که توسط اشخاص و شرکت‌های مختلف در سراسر جهان به ثبت می‌رسند، برای ساکنان هزاره سوم اهمیت ویژه‌ای دارند بر حسب اهداف و سلایقی که مردم دنبال می‌کنند، می‌توانند در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گیرند. اگرچه تاکنون آمار مشخصی در مورد تعداد اختراعات و حق امتیازهای ثبت شده در حوزه فناوری منتشر نشده است، اما مرکز InformationWeek طی چند ماه گذشته بررسی‌های فراوانی انجام داده است تا بهترین موارد از بین تمام اختراعات ثبت شده در حوزه فناوری را انتخاب کند. این بررسی گسترده و جهانی هفته گذشته به اتمام رسید و نتیجه حاصل از آن لیستی بود که 20 اختراع فناورانه برتر سال را معرفی کرد.

  • مرکز پشتیبانی پزشکی

پزشکی را تصور کنید که باعجله وارد بخش اورژانس می‌شود و به جای آنکه روی تبلت یا رایانه مرکزی به دنبال سوابق پزشکی بیمار بگردد، تمام اطلاعات مربوط به وی را در عینک هوشمند گوگل در اختیار دارد. او به راحتی در این اطلاعات جست‌وجو می‌کند، جزییات مربوط به وی را درمیابد، نسخه‌های قبلی را می‌خواند، از نظر پرستاران مطلع می‌شود، علایم حیاتی را مورد بررسی قرا می‌دهد و هرچه لازم داشته باشد را روی این نمایشگر کوچک در اختیار می‌گیرد. این اتفاق به واسطه فناوری «مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess» مورد آزمایش قرار می‌گیرد که هم‌اکنون با کمک عینک هوشمند گوگل آزمایش می‌شود و قرار است که در بخش اورژانس‌ بیمارستان‌ها به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

  • پلتفورم بوئینگ

شرکت بوئینگ به واسطه تولید هر یک دستگاه هواپیما بیش از 9 ترابایت اطلاعات ذخیره می‌کند که فقط متخصصان می‌توانند این اطلاعات را مورد استفاده قرار دهند. مهندسان بوئینگ، کارشناسان آی‌تی و متخصصان کارخانه‌ای همکاری‌های جدیدی با یکدیگر انجام داده‌اند تا یک رابط کاربری هوشمند موسوم به «ابزار یکپارچه‌سازی بصری» تولید کنند و این امکان را در اختیار کارمندان فعال در چرخه تولید هواپیما بگذارند تا آخرین اطلاعات مربوط به بخش‌های مختلف را در تصاویر سه‌بعدی ببینند. این فناوری در جریان طراحی و آزمایش چرخ‌های بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان موسوم به 787 Dreamliner  مورد استفاده قرار گرفت و کیفیت محصول 70 درصد افزایش یافت.

  • سیستم هوشمند شهر کالیفرنیا

فرماندار شهر سانتامونیکا در ایالت کالیفرنیای آمریکا به‌منظور کمک به دانشجویان و فارغ‌‌التحصیلان برای رقابت در فرصت‌های شغلی تخصصی «طرح فناورانه جوانان» را عرضه کرده است. این طرح با همکاری مدیران شهری و شرکت‌های فناوری ارایه شده است و به جوانان امکان می‌دهد با توجه به چشم‌اندازهای فناوری اطلاعات در دنیای واقعی، مهارت‌های لازم برای حضور در مشاغل تخصصی را یاد بگیرند. جوانان در این طرح از نزدیک با کارمندان حوزه آی‌تی آشنا می‌شوند و امکان آموزش آن‌ها در تمام تخصص‌های حوزه فناوری فراهم می‌شود.

  • بیمارستان هوشمند

بیمارستان مرکزی نیویورک به‌جای استفاده از سیستم‌های سنتی برای خبر کردن پرستاران، تخت همه بیماران خود را به رایانه لوحی مجهز کرده است و این امکان را به بیماران می‌دهد تا در این دستگاه کوچک به همه اطلاعات و سوابق پزشکی خود دسترسی داشته باشند. این بیمارستان سایتی را با نام MyNYP.org راه‌اندازی کرده است که همه اطلاعات پزشکی مربوط به بیماران آن مبتنی بر سیستم HealthVault مایکروسافت در آن ذخیره می‌شوند و رایانه لوحی مذکور هم به بیماران کمک می‌کند تا به راحتی در این پورتال پزشکی گشت‌وگذار کنند. زمانی که بیمار از این تبلت برای خبر کردن پرستار استفاده می‌کند، کارآمدی آن‌ها را افزایش می‌دهد و زمان کمتری در سیستم اداری بیمارستان هدر می‌رود.

  • سیستم هوشمند باربری

تصور کنید یک بار سنگ به وزن 18 تن قرار است جابه‌جا شود و شرکت Martin Marietta به وسیله سیستم‌ خودکار، هوشمند، یکپارچه و پیشرفته خود بدون هر مشکلی این کار را انجام می‌دهد. این شرکت در آمریکای شمالی بیش از 300 شعبه دارد و گروه خدمات اطلاعاتی آن سیستم هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور ساخته‌اند که به شبکه پیچیده‌ای از دوربین‌ها، سیم‌ها و سیستم‌های بی‌سیم مجهز شده است و ابزار اینترنتی VoIP، سیستم مدیریتی رایانه‌ای، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، بوردهای پیام‌رسان، چاپگر هوشمند قبض و کیوسک‌های هوشمند می‌شود. کامیون‌هایی که وارد این شرکت می‌شوند RFID دارند و همه اطلاعات مربوط به راننده و بار در آن‌ها ذخیره شده است و از این طریق به صورت هوشمند وزن آن‌ها مشخص می‌شود و هیچ اشتباهی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

  • نرم‌افزار ابری

شرکت Ultimate Software نرم‌افزار جدیدی با نام UCloud تولید کرده است که مراکز توسعه فناوری اطلاعات را به مراکز عملیاتی آی‌تی متصل می‌کند تا همکاری آن‌ها بهتر انجام شود. محصول این همکاری روش ویژه‌ای است که به واسطه آن فرآیند توسعه و عرضه نرم‌افزار با سرعت بیشتر صورت می‌گیرد و میزان خطا در گروه‌های کاری آی‌تی کاهش میابد. این شرکت با استفاده از نرم‌افزار خود تعداد ساخت‌وسازها در یک روز را از 600 به 1800 مورد رسانده و میزان موفقیت پروژه را از 83 درصد به 98 درصد رسانده است. در فرآیند ساخت‌‌وسازهای نرم‌افزاری با این ابزار، میزان قابلیت‌های جدید ارایه شده نیز 20 درصد افزایش یافته است و زمان لازم برای تولید زیرساخت‌های نرم‌افزاری هم از 6 ماه به 2 ماه کاهش یافته است.

  • پیوند بیمارستان و خانواده بیمار

هنگامی که نوزادان نارس یا بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان سپرده می‌شوند، احتمال دارد که والدین برای روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها از فرزند خدا جدا شوند. به منظور ارتباط بهتر و نزدیک‌تر میان خانواده و نوزاد بیمار، مرکز “منابع درمانی تگزاس” اتاق مراقب‌های ویژه خود موسوم بهPeek-A-Boo  را راه‌اندازی کرده است که تصاویر نوزاد به صورت مستقیم از داخل آن پخش می‌شود. این اتاق به‌ازای هر نوزاد یک دوربین اینترنتی هوشمند و چندین اسپیکر قوی را شامل شده است و خانواده‌ها می‌توانند از طریق سایت اینترنتی بیمارستان و وارد کردن رمز عبور، به تصاویر نوزاد خود دسترسی داشته باشند و او را از راه دور در آغوش بگیرند.

  • سیستم هوشمند هواپیماسازی

شرکت Spirit AeroSystems وظیفه طراحی و تولید بخش‌های اصلی هواپیما را برعهده دارد. به عنوان مثال، بخش اعظم قطعات هواپیمای بوئینگ 787 در این شرکت ساخته شده است. این شرکت هر روز انبوهی از اطلاعات مربوط به مشتریان خود و دیگر هواپیماسازان را در اختیار می‌گیرد و آن‌ها را در جریان تولیدات خود به کار می‌بندد. با گسترش فعالیت‌های AeroSystems، این شرکت پایگاه داده SAP HANA را در اختیار گرفته است و با استفاده از ابزارهای تحلیلی، هیچ بخش از اطلاعات را از دست نمی‌دهد. این شرکت همچنین نر‌م‌افزاری ساخته است که Buffer Incursion Charts نام دارد و کمک آن توانسته است سالانه 2 میلیارد دلار از هزینه‌های خود را کاهش دهد. پیش‌بینی می‌شود که این نرم‌افزار زمان لازم برای تولید محصولات مختلف در این شرکت را 25 درصد کاهش دهد.

  • بازی آموزنده

ایالت میشیگان آمریکا مشکلات فراوانی در حوزه امنیت سایبری دارد و کارمندان دولتی این منطقه هم تمایلی به افزایش آگاهی خود در حوزه امنیت سایبری و استفاده از ابزارهای موجود ندارند. اما فرماندار این ایالت یک بازی مهیج روی تمام سیستم‌های دولتی خود نصب کرده است که کارمندان بايد 12 مرحله آن را دنبال کنند و زمانی که به مرحله آخر می‌رسند، همه مهارت‌های امنیتی را به‌صورت خودکار آموخته‌اند. این پروژه 200 هزار دلار هزینه داشته و به عبارت دیگر، برای آموزش هر مفهوم به هر یک از 50 هزار کارمند دولتی 30 سنت هزینه شده است. اجرای طرح یاد شده 80 درصد هزینه‌های آموزش حین سازمان را کاهش داده است و دولت آمریکا می‌کوشد از آن در دیگر زمینه‌ها هم استفاده کند.

  • افزایش کارآمدی کارمندان

شرکت Cerner که در زمینه فناوری‌های بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کند 14 هزار کارمند دارد که هر یک از آن‌ها با صدها هزار نفر در سراسر جهان ارتباط دارند. این شرکت برای بازاریابی، فروش و ارایه خدمات خود در زمینه ارتباط با مشتری، مشاوره و پشتیبانی پایگاه داده گسترده‌ای در اختیار دارد. اما شرکت Cerner برای پایان دادن به نابسامانی‌ها در این زمینه یک پورتال هوشمند راه‌اندازی کرده است که Delphi نام دارد و ابزارهای مورد نیاز خود را از 17 برنامه سازمانی «مدیریت ارتباط با مشتری»(CRM) دریافت می‌کند. پورتال جدید به کارمندان کمک می‌کند تا با جست‌وجوی یک کلیدواژه بتوانند به اطلاعات همه مشتریان جهانی خود در یک زمینه خاص دسترسی داشته باشند،‌ داده‌های مورد نیاز خود را به راحتی استخراج کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشتریان سرویس دهند. این اتفاق باعث شده است تا ضمن افزایش رضایتمندی مشتریان، سرعت خدمات‌رسانی به آن‌ها به میزان قابل ملاحظه افزایش یابد و هزینه‌های سازمانی نیز کاهش قابل ملاحظه پیدا کند.

در لیست مرکز InformationWeek برای سال 2014 میلادی 100 اختراع برتر جهان معرفی شده‌اند که موارد یاد شده تنها مربوط به 10 اختراع اول می‌شوند و مابقی آن‌ها در دیگر زمینه‌ها به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند. البته توجه داشته باشید که فرآیند ابداعات نوین در عرصه فناوری هرگز متوقف نشده است و همچنان می‌تواند منتظر اتفاقات جالب‌تر در این زمینه بود.

منبع : ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا