تکنولوژی

هواداران نوکیا زیر چتر مایکروسافت

 

شرکت نوکیا که تا اواسط دهه نخست هزاره سوم میلادی بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های همراه در جهان محسوب می‌شد، هفته گذشته به طور رسمی به شرکت مایکروسافت واگذار شد تا بزرگترین مرکز تولیدکننده نرم‌افزار در جهان بزرگترین گام سخت‌افزاری در تاریخ فعالیت‌های خود را بردارد و به صورت رسمی وارد بازار جهانی تلفن‌های همراه شود. اگرچه نخستین اخبار در مورد این واگذاری در سپتامبر 2013 منتشر شد، اما مرحله نهایی این قرارداد صبح روز 25 آوریل 2014 منعقد گشت و طی آن بیش از 25 هزار کارمند شرکت نوکیا تحت پوشش مایکروسافت قرار گرفتند. این تولیدکننده تلفن‌های همراه که نام اصلی آن Nokia Oyj است، حاضر شد با دریافت 7.17 میلیارد دلار معادل 5.44 میلیارد یورو مالکیت مرکز تولید دستگاه‌ها و خدمات خود را در اختیار مایکروسافت بگذارد.

خداحافظی با گوشی‌های نوکیا

همه ما نوکیا را به عنوان یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید گوشی می‌شناسیم، اما این شرکت فنلاندی از سال‌ها قبل در زمینه محصولات کاغذی، کفش، لاستیک و صنعت بی‌سیم فعالیت‌های قابل ملاحظه‌ای انجام داد. با این وجود، این شرکت چندمنظوره از این پس هیچ فعالیتی در حوزه گوشی و تلفن‌های همراه انجام نمی‌دهد و با واگذاری مرکز تولید دستگاه‌ها و خدمات نوکیا نام آن هم به زودی از Nokia Oyj به Microsoft Mobile Oy تغییر می‌کند تا طی چند سال آینده از گوشی‌هایی با نام «نوکیا» به عنوان یک خاطره یاد شود و این برند برای همیشه از عرصه رقابتی تلفن‌های همراه کنار رود. این طور که مایکروسافت مراحل قانونی را پشت‌سر می‌گذارد، مرکز تولید گوشی‌های نوکیا در دنیای مجازی و حقیقی دیگر وجود خارجی ندارد و البته احتمال می‌رود که تولید گوشی با این نام ادامه یابد و در آینده روی گوشی‌های مایکروسافت نام دیگری حک شود.

اوایل پاییز گذشته بود که برای نخستین بار اخبار مربوط به فروش نوکیا به انتشار رسید. اما باید گفت نگرانی‌های هواداران این برند از وقتی شروع شد که این شرکت فنلاندی به صورت رسمی اعلام کرد تمام گوشی‌های هوشمند خود را مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز فون مایکروسافت تولید می‌کند. نوکیا که تا پیش از این اتفاق یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تلفن‌همراه در جهان محسوب می‌شد، با روی کار آمدن سیستم‌عامل اندروید و افزایش محبوبیت گوشی هوشمند آیفون نزد کاربران جهانی موقعیت خود را در خطر می‌دید و همین مسئله باعث شد ضمن دریافت کمک مالی یک میلیارد دلاری مایکروسافت برای خروج از بحران پیش‌رو، به طور رسمی اعلام کند که سیمیبین را برای همیشه کنار می‌گذارد و برای تولید نسل جدید گوشی‌های هوشمند خود فقط بر ویندوز فون مایکروسافت تمرکز می‌کند. اما این روزها که مایکروسافت نوکیا را به یکی از زیرمجموعه‌های خود تبدیل کرده و مالک مرکز «دستگاه‌های هوشمند» و «دستگاه‌های موبایلی» نوکیا شده است، سری محصولات Lumia، Asha و X نوکیا زیر نظر این شرکت نرم‌افزاری تولید می‌شوند تا جای هیچ گونه نگرانی برای کاربران باقی نمانده باشد.

خوشامدگویی به گوشی‌های مایکروسافت

با این اتفاق می‌توان گفت که گروه طراحی، چرخه تولید، لوازم جانبی، کارمندان، توسعه‌دهندگان، شرکت‌های وابسته و هرآنچه که به نوکیای اروپایی مربوط می‌شود از این پس در اختیار مایکروسافت آمریکایی خواهد بود. در این اتفاق تنها بخش‌هایی که برای شرکت مرکزی نوکیا باقی مانده نقشه الکترونیکی HERE است که البته مایکروسافت تحت یک قرارداد 10 ساله از آن استفاده می‌کند و علاوه بر این، مرکز راهکارها و خدمات شبکه‌ای نوکیا با تعدادی حق امتیاز برای شرکت مرکزی باقی می‌ماند.

مایکروسافت که از حدود یک هفته قبل صاحب رسمی تاج و تخت نوکیا شده است، این روزها می‌کوشد این اتفاق بزرگ را به بزرگترین اتفاق تاریخ فعالیت‌های سخت‌افزاری خود تبدیل کند. البته کارشناسان می‌گویند برای آنکه نخستین گوشی هوشمند مایکروسافتی وارد بازار شود باید حدود 10 ماه منتظر ماند تا این شرکت فرآیند تکمیل و تولید گوشی را کاملا در دست بگیرد و در این مدت گوشی‌هایی به بازار عرضه می‌شود که از قبل در شرکت نوکیا طراحی و تکمیل شده است. در این فرآیند «استیون ایلاپ» و دیگر مدیران ارشد نوکیا هم به مایکروسافت پیوسته‌اند تا او را برای طراحی و تولید هرچه بهتر محصولات جدید کمک کنند.

مدیرعامل نفوذی

«استیون ایلاپ» که تا پیش از این پست مدیرعاملی شرکت نوکیا را در دست داشت، این روزها معاون اولی مایکروسافت و مدیریت گروه دستگاه‌های این شرکت را عهده‌دار شده است. او بین سال‌های 2008 تا 2010 میلادی پیش از ورود به نوکیا هم یکی از مدیران ارشد مایکروسافت محسوب می‌شد و همان شخصی بود که پس از انتصاب به عنوان مدیرعامل نوکیا اعلام کرد که ویندوز فون باید به عنوان سیستم‌عامل اصلی گوشی‌های هوشمند این شرکت مورد استفاده قرار گیرد. به همین خاطر است که این روزها می‌گویند ایلاپ یک نفوذی در شرکت نوکیا بوده و با لابی‌های خود باعث شده است این قرارداد بزرگ منعقد شود. ایلاپ طی چند سال گذشته تلاش کرد موقعیت شرکت نوکیا را به عنوان بازوی سخت‌افزاری و موقعیت مایکروسافت را به عنوان بازی نرم‌افزاری خود در بازار جهانی تلفن‌های همراه ارتقا دهد. اما در پایان سال 2013 میلادی اعلام شد که میزان فروش گوشی‌های این شرکت فنلاندی در بازار جهانی نسبت به سال 2012 کاهش 29 درصدی را تجربه کرده است و در همین گیر و دار بود که موافقت او برای واگذاری نوکیا به مایکروسافت اعلام شد. همین اتفاق ایلاپ را متهم کرد که او در عمل مانند یک مامور نفوذی عمل کرده است تا همه شرایط برای مایکروسافت مهیا شود و بتواند نوکیا را به راحتی به‌چنگ آورد. ایلاپ چند روز قبل با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی تمام این اتهامات را تکذیب کرد و توضیح داد که همیشه به نفع نوکیا و سهامداران آن عمل کرده و تمام تصمیمات آن برای این کسب‌وکار بزرگ و تعیین استراتژی‌ها زیر نظر هیئت مدیره انجام شده است و او تنها یک عضو کوچک از این مجموعه بزرگ بوده است و در هر صورت، مایکروسافت با پشت‌سر گذاشتن همه مراحل قانونی صاحب این شرکت محسوب می‌شود. البته، در بخش دیگر «بیل گیتس» به عنوان یکی از سهامداران اصلی مایکروسافت گفته است که هیچ تمایلی به این واگذاری نداشته و فقط به خاطر اصرارهای «استیو بالمر» مدیرعامل اسبق مایکروسافت با این ماجرا موافقت کرده است. او چندی پیش کاملا صریح گزارش داد که از مدت‌ها قبل با واگذاری نوکیا به مایکروسافت مخالفت بوده است و هیئت مدیره مایکروسافت هم تمایلی به انجام این اتفاق نداشته است و فقط بالمر تندخو و عصبانی بر این مسئله تاکید داشته و آن را به انجام رسانده است. «ساتیا نادلا» هم که از چند ماه قبل پست مدیرعاملی مایکروسافت را در اختیار دارد، چندان از این واگذاری راضی نیست و با این وجود گفته است، هم‌اکنون که مایکروسافت صاحب شرکت نوکیا محسوب می‌شود همه تلاش خود را برای موفقیت این پروژه انجام می‌دهد.

مایکروسافت + نوکیا

با همه این اتفاقات و فراز و نشیب‌ها، فرآیند واگذاری نوکیا به مایکروسافت تکمیل شده است. اما این دو شرکت که حتی پیش از واگذاری هم همکاری‌های گسترده‌ای با هم داشتند، همچنان مجبورند به صورت کاملا مجزا به فعالیت‌های خود ادامه دهند. این دو شرکت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فرآیند مختلفی برای توسعه محصولات خود دارند، از منابع مختلفی استفاده می‌کنند، ابزار توسعه محصول در آن‌ها متفاوت است، فرهنگ و رازهای تجاری مختلفی را برای حضور در بازار جهانی پی می‌گیرند و به عبارت دیگر دو سیستم کاملا مجزا دارند که به این زودی‌ها نمی‌توان به یکی شدن آن‌ها امیدوار بود.

مایکروسافت اعتراف کرده که تا امروز علم چندانی برای حضور در بازار سخت‌افزاری جهان نداشته است و این روزها می‌کوشد توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار موبایلی خود را با جزییات هرچه بیشتر دنبال کند. به هر حال، شرکت مایکروسافت کاملا صریح توضیح داده است که علاقمندان به گوشی‌های نوکیا حداقل تا یک سال آینده هیچ تغییری در این زمینه مشاهده نمی‌کنند و آنچه که بعد از این یک سال هم رخ می‌دهد تفاوت چندانی با نحوه فعالیت‌های نوکیا ندارد و شرکت مایکروسافت در تمام این مراحل سعی می‌کند علاوه بر احترام به مشتریان نوکیا و حفظ تمامی آن‌ها، جمع گسترده‌ای از کاربران جهانی را به این گروه از افراد اضافه کند.

آینده گوشی‌های نوکیایی

اگر شما هم صاحب یک گوشی هوشمند نوکیایی هستید، باید توجه داشته باشید که هیچ تغییری برای دستگاه شما صورت نمی‌گیرد. قرار نیست با این واگذاری گوشی شما بدون هیچ دلیلی از کار بیفتد یا مایکروسافت هدیه و گارانتی خاصی در اختیار شما بگذارد. شرکت مایکروسافت در وبلاگ رسمی خود اعلام کرده است که صاحبان سری محصولات Lumia، Asha و X هر خدمات و سرویس‌هایی که تاکنون دریافت می‌کردند، بدون هیچ تغییری آن‌ها را در اختیار خواهند داشت و در این اتفاق پشتیبانی‌های قبلی برای گوشی‌های معمولی نوکیا هم همچنان ادامه دارد. اما مایکروسافت برنامه‌ای برای خود تنظیم کرده است تا از این پس گوشی‌های جدیدتر با سیستم‌عامل به‌روزتر را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که صاحبان گوشی‌های ویندوز فونی بدون هرگونه تغییر به استفاده از این محصولات ادامه می‌دهند و در مقابل، علاقمندان به گوشی‌های ویندوز فونی در آینده محصولاتی را در اختیار می‌گیرند که کامل‌تر و پیشرفته‌تر از محصولات امروزی هستند. مایکروسافت همچنین گفته است که هیچ دلیلی برای قطع همکاری نوکیا با شرکت‌های همکار و وابسته نمی‌بیند و به همین خاطر در جریان استفاده از سرویس‌ها و ابزارهای کاربردی هم هیچ تغییری حاصل نمی‌شود. قرار است در این ماجرا تمرکز بیشتری بر طراحی گوشی‌های نوکیا صورت گیرد و از هم‌اکنون باید 10 تا 12 ماه منتظر ماند تا مشخص شود که مایکروسافت برای بزرگترین خرید خود چه تصمیمی می‌گیرد و فعالیت‌های آن را به چه سمت هدایت می‌کند.

منبع : ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا