تکنولوژی

اين 6 جان سخت ديجيتالي

 

تبلت‌ها، دستگاه‌های دیجیتالی که این روزها به مدد فروش بالایی که دارند توانسته‌اند بازار تولید کامپیوترهای شخصی را با رکود روبه‌رو کنند. در حال حاضر حاکمان اصلی بازار تبلت را محصولات شرکت اپل و ‌سامسونگ تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سال 2013 میلادی اپل به تنهایی موفق به فروش 70 میلیون دستگاه آی‌پد شده است، در حالی که سامسونگ با فروش 37 میلیون دستگاه رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است. اپل با در اختیار داشتن 30 درصد از سهم بازار تبلت‌ها همچنان به‌عنوان اصلی‌ترین برند بازار ایفای نقش می‌کند. در سه‌ماهه‌ اول سال جاری میلادی نیز اپل همچنان به پیشتازی خود ادامه داده است. اما به جز اپل و سامسونگ برند‌های دیگری نیز در این بازار مشغول به فعالیت‌ هستند که هر کدام با استفاده از یک تکنولوژی خاص یا یک طراحی ویژه سعی در ربودن گوی رقابت از یکدیگر هستند.

تبلت‌ها با تمام امکانات کاربردی که برای کاربرانشان به همراه دارند مانند هر دستگاه‌دیجیتالی هوشمند، تمام شدن سریع باتری آن‌ها به یکی از معضلات اصلی کاربرانشان تبدیل شده است. براساس آزمایش‌های صورت گرفته باتری تبلت‌های اندرویدی در تست پخش ویدیوی HD بین ۸ تا ۱۰ ساعت با  یک بار شارژ دوام می آورند آن هم با  روشنایی متوسط صفحه نمایش. از طرف دیگر آی پدهای اپل نیز در همین بخش بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت دوام می‌آورند. بعد از تبلت‌های شرکت‌اپل و تبلت‌های اندرویدی، تبلت‌های ویندوزی قرار دارند. که البته قرار است با استفاده از پردازنده‌های جدید اتم اینتل و معماری هسول میزان عمر باتری آنها به پای تبلت‌های اندرویدی برسد. به هرحال برای هر کاربری خرید تبلت با ویژگی‌هایی همراه است گاهی برند می‌تواند مشتری را به سوی خود جذب کند گاهی شکل و شمایل ظاهری سیستم، ما برای همه کاربران طول عمر باتری بهترین و برترین گزینه به حساب می‌آید به همین علت اکثر سازندگان تبلت این روزها به دنبال ساخت محصولات با عمر طولانی باتری هستند در همین خصوص سایت phonearena در گزارشی به معرفی بهترین‌ تبلت‌ها از نظر طول عمر باتری پرداخته است که در ادامه می توانید با این تبلت‌ها آشنا شوید:

 این 12 اینچی پرقدرت

در نخستین رتبه تبلت‌های قدرتمند از نظر طول عمر باتری، جدیدترین تبلت سامسونگ یعنی  Galaxy NotePRO  قرار دارد.   باتری  این تبلت، 9500 میلی‌آمپری است و براساس آزمایش‌هایی که روی آن صورت گرفته، با هر بار شارژ تبلت، از آن می‌توان  به صورت مدام تا  8 ساعت و 58 دقیقه استفاده کرد. Galaxy NotePRO اگر چه با اندازه 12 اینچی خود در رده تبلت‌هایی با صفحه نمایش بزرگ قرار می‌گیرد، اما این بزرگ بودن صفحه نمایش مزایای خاص خودش از جمله فضای بیشتر برای انجام چندکار، تایپ راحت و سریعتر، نمایش فیلم، بازی و… را برای کاربرانش به همراه دارد. نمایشگر این تبلت از نوع WQXGA با شفافیت کریستال (Crystal Clear) و وضوح تصویر 2560 است.

در این تبلت از پردازنده اسنپ‌دراگون 800 با چهار هسته و فرکانس پردازشی 3/2 گیگاهرتز استفاده شده است. دوربین پشتی  این تبلت 8 مگاپیکسل و دوربین جلویی آن  2 مگاپیکسل است.  حافظه داخلی 32،64 گیگابایتی با قابلیت افزایش از طریق کارت حافظه microSD تا 64 گیگابایت، قلم هوشمند S Pen ،پشتیبانی از اندروید 4/4 ( کیت‌کت) و… از دیگر خصوصیات این تبلت است.

 آی‌پد‌های خوش‌اندام

نمی‌شود پایه بررسی و رتبه‌بندی محصولات دیجیتالی در میان باشد، اما نامی از محصولات شرکت اپل به میان نیاید. در این رتبه‌بندی سایت phonearena، نسل پنجم تبلت‌های شرکت اپل یعنی iPad Air در مقام دوم از نظر طول عمر باتری قرار گرفته است. این تبلت با طراحی خاص و نازکش براساس آزمون‌های صورت گرفته می‌تواند  با هر بار شارژ تا 8 ساعت و 38 دقیقه دوام داشته باشد البته در زمان رونمایی از این تبلت اعلام شد که این تبلت قابلیت کار تا 10 ساعت در هر بار شارژ را دارد.

نسل پنجم تبلت‌های شرکت اپل بی‌شباهت با آی‌پد مینی نیست، اما نسبت به این تبلت، سبک‌تر و باریک‌تر شده و از حاشیه کمتری برخوردار است. iPad Air ، 20 درصد نازک‌تر از نسل چهارم خود است  و تنها 5/7 میلی‌متر ضخامت و نزدیک به ۴۵۰ گرم وزن دارد. در iPad Air از پردازنده ۶۴ بیتی A7 و پردازنده کمکی M7 استفاده شده است. همان پردازنده‌ای که در iPhone 5S نیز استفاده شده  و بنا به ادعای مدیران اپل نسبت به پردازنده قبلی ۸ برابر سریعتر و در عملکردهای گرافیکی ۷۲ برابر بهتر شده است.

علاوه بر این iPad Air، به یک دوربین ۵ مگاپیکسلی iSight و دوربین جلوی HD برای استفاده در سرویس FaceTime مجهز شده است.

 اما رتبه سوم رده بندی بهترین‌تبلت‌ها از نظر طول عمر باتری نیز به تبلت آی‌پد مینی 2 با صفحه نمایشگر رتینا اختصاص یافته است. این تبلت نیز می تواند با هر بار شارژ تا 8 ساعت و 28 ثانیه کار کند.  اپل در کنفرانس معرفی این محصول اعلام کرده بود که این تبلت نیز  به دلیل استفاده از پردازنده بهینه A7 و مدیریت هوشمندتر مصرف انرژی، طول عمر باتری آن به 10 ساعت افزایش پیدا کرده است، اما حالا گویا آزمون‌های انجام شده نشان می دهد آی‌پد مینی رتینا دوساعت کمتر از آن‌چیزی که اعلام شده است شارژ نگه می دارد. آی‌پد مینی رتینا از نظر شکل ظاهری تغییری نسبت به نسل قبل خود نکرده است.  اما از نظر سخت افزاری با بهبود قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده است. از آنجا که آی‌پد مینی با صفحه نمایش 9/7 اینچ از همان وضوح تصویر آی‌پد ایر با صفحه نمایش 7/9 اینچی بهره می‌برد. یعنی تصاویر در این دو تبلت با کیفیت  2048 در 1536 پخش می‌شود.

 8 اینچی محبوب

تابستان سال گذشته سامسونگ دو تبلت هشت و 10 اینچی  از خانواده  3 Galaxy Note  را معرفی کرد که در رده‌بندی سایت phonearena مدل 8 اینچی این تبلت‌ها عمر باتری بهتری دارد. میزان دوام باتری این تبلت در هر بار شارژ 6ساعت و17 دقیقه اعلام شده است.

نسخه ۸ اینچی گلکسی تب ۳ از پردازنده چهار هسته ای 5/1 گیگاهرتزی Exynos سامسونگ بهره می برد. نمایشگر آن نیز از نوع TFT  با وضوح تصویر  ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل است. این تبلت مجهز به دوربین پشتی با قدرت 5 مگاپیکسل و دوربین جلو با قدرت  3/1 مگاپیکسل است. رم 5/1 گیگابایتی، باتری ۴۴۵۰ میلی آمپری و حافظه داخلی ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی از دیگر ویژگی‌های این تبلت 8 اینچی است.  این مدل از تبلت از سیستم‌عامل اندروید نسخه 4.2.2 یا جیلی‌بیلی پشتیبانی می‌کند.

 خوش‌دست ضد آب

طی چند سال اخیر سونی توانسته با تولید گوشی‌ها و تبلت‌های با کیفیت و خوش‌ساختش به یکی از بازیگران اصلی بازار این دستگاه‌های دیجیتالی تبدیل شود. حالا در این رده بندی نیز مدل  Xperia Tablet Z توانسته در رده 5 بهترین تبلت‌ها با طول عمر بالاتر قرار بگیرد. براساس آزمون‌های صورت گرفته این تبلت می‌تواند تا 6 ساعت باتری نگه دارد. باتری این تبلت 6000 میلی‌آمپر است

Tablet Z مجهز به صفحه نمایش 1/10 اینچ از نوع LCD و با وضوح تصویر 1920 در 1200 پیکسل است و از فناوری Bravia 2 این شرکت برای بهبود کیفیت تصویر بهره می‌برد. این تبلت مجهز به پردازنده 4 هسته‌ای اسنپدراگون از نوع S4 Pro و  با فرکانس 5/1 گیگاهرتز است. 2 گیگابایت حافظه رم، 32 گیگابایت حافظه ذخیره سازی، درگاه SD Card برای افزایش حافظه ذخیره سازی، دوربین 8 مگا‌پیکسلی، پشتیبانی از تکنولوژی NFC  از دیگر قابلیت‌های سخت‌افزاری این تبلت شرکت سونی است. Xperia Tablet Z همچون تلفن Xperia Z سونی ضد آب و ضد گرد و غبار است.

 آلومینیومی هوشمند

شرکت ال‌جی اواسط شهریور ماه سال گذشته برای بازگشت به بازار رقابت، تبلت خود را با نام GPad  روانه بازار کرد. این تبلت می تواند در هر بار شارژ در حدود 5 ساعت کار کند. شاید این زمان چندان قابل توجه نباشد و کارایی این تبلت را زیر سؤال ببرد، اما طراحی و اندازه آن قطعاً می‌تواند بهترین گزینه برای افرادی باشد که به دنبال یک دستگاه دیجیتالی جمع و جور می‌گردند. این تبلت با بدنه آلومینیومی صفحه نمایشی برابر 3/8 دهم اینچ با کیفیت FULL HD دارد. در این تبلت از پردازنده‌ای چهار هسته‌ای اسنپدراگون 600 استفاده شده که   قدرتی معادل 7/1 گیگاهرتز ارائه می‌کند. یکی از ویژگی‌های جالب نرم‌افزاری این تبلت استفاده از اپلیکیشن‌ QPair است. به کمک این اپ کاربران  می‌تواند کنترل فرامین ساده‌ای همچون پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی را در دیگر دستگاه‌های اندرویدی و از طریق بلوتوث اجرا کنند. به هرحال دنیای تبلت‌ها روز به روز  با تکنولوژی‌های جدید به روزرسانی می‌شود و در این اوضاع و احوال رفته رفته میدان رقابت به نفع تبلت‌ها خالی می‌شود؛ چرا که آمارها حکایت از آن دارد که روند فروش تبلت در دنیا سیر صعودی دارد و تبلت همچنان محبوب کاربران است.

منبع : ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا