تکنولوژی

همکاری شرکت‌های خودروسازی با غول‌های اینترنتی

خودروهای الکترونیکی در این سال‌ها به عرصه رقابتی جدیدی برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مصرفی و اینترنتی تبدیل شده‌اند. در همین راستا هم در بزرگ‌ترین رویداد سالانه تکنولوژی جهان که هفته گذشته در لاس وگاس برگزار شد، شرکت‌های مختلفی خدمات و سرویس‌های خودشان را برای استفاده در خودروهای الکترونیکی و مبتنی بر سرویس‌های اینترنتی رونمایی و ارائه کردند. در CES امسال گوگل از یک برنامه جدید رونمایی کرد که به تولیدکنندگان خودرو اجازه می‌دهد تا از یکی از نسخه‌های سیستم عامل متن باز آندروید آن استفاده کنند و بهره بگیرند. 
 
در حقیقت سیستم عامل آندروید قدرت بیشتری به سیستم‌های سرگرمی و اطلاعاتی روی داشبورد خودروها می‌دهد که بی شک یکی از آنها اپلیکیشن Waze است که گوگل استارت آپ تولیدکننده آن را در نیمه سال 2013 با قیمت 3/1 میلیارد دلار خرید. این اپلیکیشن مبتنی بر GPS بوده و در واقع برنامه‌ای برای راهبری جغرافیایی با استفاده از ابزارهای هوشمند است که اطلاعات مختلف را درباره مقاصد سفری و جزئیات راه‌ها در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.
در نمایشگاه هفته گذشته همچنین شرکت خودروسازی آئودی هم که یکی از اعضای اتحاد گوگل در رابطه با خودروهای هوشمند است، یک تبلت را برای استفاده در خودروهای هوشمند معرفی کرد که با همین سیستم عامل جدید و ویژه گوگل برای خودروها کار می‌کند. اپل هم سال گذشته میلادی با ارائه سیستم عامل iOS ویژه خودروهای هوشمند هم در این زمینه پیش‌قدم شد. 
 
 
در گزارشی که اخیرا توسط نشریه آنلاین و تحقیقاتی BI Intelligence منتشر شده، نحوه رقابت سیلیکون ولی و دیترویت (شهری که هر ساله محل برگزاری یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های سالانه خودرو جهان است) برای ارائه سرویس‌ها و تکنولوژی‌های اینترنتی در خودروها بررسی شده است. حالا خودروهای هوشمند به صنعتی بزرگ و پر رونق تبدیل شده‌اند که در آن زیرساخت‌های زیربنایی و فنی در کنار محصولات و سرویس‌های داخل خودرو که اپلیکیشن‌ها بیشترین سهم آن را در اختیار دارند، نقش مهم و اساسی دارند. در همین راستا هم هست که جنگ رقابتی ابزارهای هوشمند و سیستم عامل‌ها به دنیای خودروها هم رسیده است تا iOS و آندروید عرصه رقابتی جدیدی را پیش روی خودشان داشته باشند. 
بر اساس این گزارش در حال حاضر بازار بزرگ و رو به رشدی از ابزارهای هوشمند و موبایل در صنعت خودرو ایجاد شده است که پتانسیل‌های اقتصادی قابل توجهی هم دارد و انتظار می‌رود درآمد چشمگیری برای بخش‌های مختلف این صنعت به ارمغان آورد. این گزارش نشان می‌دهد که تا پنج سال آینده بیش از 60 میلیون خودروی مبتنی بر سرویس‌های اینترنتی در جاده‌های سرتاسر دنیا خواهند بود. این در حالی است که سرویس‌های نرم افزاری، سخت افزاری و ارتباطی تولید شده برای خودروهای هوشمند تا سال 2018 درآمدی در حدود 51 میلیارد دلار (برابر 40 میلیارد یورو) را ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال، سرویس رادیوی اینترنتی Pandora در حال حاضر در 5/2 میلیون خودرو در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن در 100 مدل خودرو در یکی از 23 شراکت صنعتی میان برندهای خودروساز مطرح جهان و همچنین هشت شراکت تجاری با تولیدکنندگان سیستم ضبط و پخش خودرو استفاده می‌شود.
بر اساس تحقیقات مختلف آمریکایی‌ها روزانه به طور متوسط 2/1 ساعت رانندگی می‌کنند که این میزان در یک ماه به 38 ساعت می‌رسد. حالا اگر قرار باشد این ارقام را به کل جهان نسبت بدهیم و اپلیکیشن‌های موبایلی و سرویس‌های اینترنتی را با آنها ادغام کنیم، می‌توانیم شاهد صنعت بزرگی باشیم که به سادگی فرصت‌های بزرگی را برای جلب نظر مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. در این میان، ترکیب و یکپارچگی سرویس‌ها و امکانات می‌تواند مهم‌ترین عامل برای رشد این صنعت باشد. 
 
 
در حال حاضر کاربران ابزارهای هوشمند به راحتی از طریق بلوتوث یا پورت‌های ارتباطی دستگاه خودشان را با سیستم‌های اطلاعاتی و راهبردی خودرو خودشان مرتبط می‌کنند و از آنها استفاده می‌کنند، اما این کاربری از محدوده این ارتباطات بلوتوثی یا پورت‌های مختلف تجاوز نمی‌کند. کارشناسان معتقدند که برای رشد بیشتر صنعت خودروهای هوشمند، بهتر است سیستم‌های ارتباطی و سرویس‌های اینترنتی میان ابزارهای موبایل و خودروها بیشتر ادغام و یکپارچه بشوند تا امکان گسترش خدمات و توسعه آنها برای تولیدکنندگان وجود داشته باشد. 
از طرفی مرکز تحقیقاتی ABI Research به تازگی پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۰ درصد خودروهای عرضه شده در بازار آمریکا به گیرنده بی‌سیم Wi-Fi مجهز خواهند شد. گیرنده بی‌سیم Wi-Fi در طول یک سال گذشته به یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین گزینه‌ها برای خودروسازان و تولیدکنندگان محصولات لوکس تبدیل شده است و در همین زمان هم این شرکت‌ها بسیاری از محصولات خود را به گیرنده Wi-Fi مجهز کرده و قابلیت دریافت خدمات شبکه مخابراتی LTE را به آنها اضافه کرده‌اند.
این فرآیند در بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان مورد توجه قرار گرفته و بر این اساس شرکت جنرال موتورز اعلام کرده است که در سال 2014 نسل جدید خودروهای خود مبتنی بر گیرنده‌های LTE بر پایه سیستم Wi-Fi را روانه بازار می‌کند.
تولیدکنندگان خودرو در تلاشند به جای استفاده از دستگاه‌های گران ‌قیمت پخش DVD، از نمایشگرهای مجهز به گیرنده Wi-Fi استفاده کنند و به این ترتیب سعی می‌کنند از آخرین استاندارد ارائه شده در این زمینه استفاده کنند.
با این اوصاف قابلیت‌های شبکه مخابراتی LTE این امکان را فراهم می‌کند تا سرنشینان خودرو خدمات مورد نظر خود را با پهنای باند بالا در اختیار بگیرند و برای مثال، امکان انجام بازی‌های آنلاین یا ارتباط با شبکه‌های اجتماعی برای آنها فراهم شود.
«گارث اون» یکی از کارشناسان موسسه ABI Research در این مورد گفته است: «اگرچه بعضی از کاربران در ابتدا حاضرند ماهانه 15 تا 30 دلار برای استفاده از خدمات اینترنتی مبتنی بر شبکه Wi-Fi در خودرو خودشان را بپردازند، اما بیشتر رانندگان تمایل ندارند برای دریافت این خدمات هزینه‌ای بیشتر از هزینه سرویس‌های اینترنتی مخصوص دستگاه‌های موبایلی یا خانه شخصی خودشان بپردازند.» مرکز تحقیقاتی ABI Research پیش‌بینی کرده است که در سال 2019 میلادی بیش از 60 درصد خودروهای عرضه شده در بازار آمریکا مجهز به گیرنده بی‌سیم Wi-Fi خواهند بود.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا