تکنولوژی

الکامپ ۹۲، کاربری جایگزین تجملات می‌شود

 نزدیک به ده روز دیگر به برگزاری نمایشگاه الکامپ 92 باقی مانده است. نمایشگاهی که همیشه صفت مهم‌ترین نمایشگاه صنعت آی‌تی کشور را به همراه داشته است و البته به جز این صفت همواره و در طول سالیان گذشته با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است، اما امسال به نظر می‌رسد که خبری از حاشیه‌های آن نیست. 

حاشیه هایی همچون دعوای همیشگی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بر سر مجری برگزاری این نمایشگاه یا حاشیه‌های ارزی ریالی که همواره برای شرکت‌های آی تی ایران که عموما هم از واردکنندگان هستند، دردسر ایجاد کرده است.  الکامپ 92 اما به گفته مجری آن قرار است در فضایی نزدیک به 25 هزار متر برگزار شود. این درحالی است که سال گذشته این نمایشگاه فضای 13 هزار متری در اختیار داشت. امسال همچنین دو سالن 6 و 7 نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در فضای تقریبی 3 هزار و 600 متر به نهادهای دولتی اختصاص داده شده است. همچنین شرکت‌های حاضر در نمایشگاه امسال 593 شرکت هستند که سال گذشته تنها 325 شرکت در نمایشگاه حاضر بودند. 

 

نمایشگاهی خدمات محور

نمایشگاه الکامپ هر سال یک شعار اختصاصی برای خود دارد. شعار امسال این نمایشگاه «زندگی هوشمند، آینده روشن» است. دبیر شورای سیاست‌گذاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی در این باره می‌گوید: نمایشگاه الکامپ 2013 برخلاف سال‌های گذشته خدمات محور است و دستگاه‌های عرضه کننده خدمات الکترونیکی در این نمایشگاه حضور پررنگی خواهند داشت. امیرمسعود عطایی، در این باره می‌گوید که قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و شهرداری در نمایشگاه امسال به مردم خدمات الکترونیک ارائه خواهند داد. وی همچنین از حضور بخش‌های خدمات الکترونیک ناجا، پلیس +10، دفاتر پیشخوان خدمات دولت و دفاتر شهروند الکترونیک شهرداری در نمایشگاه الکامپ امسال خبرداد و گفت: پیش‌بینی می‌شود مردم استقبال خوبی از این نمایشگاه داشته باشند.

وی همچنین از افزایش تعداد شرکت‌های خارجی شرکت کننده در نمایشگاه الکامپ 2013 خبر داد و گفت: 20 شرکت که نماینده نشان‌های تجاری (برند) معتبر خارجی هستند، در نمایشگاه حضور دارند که نسبت به سال گذشته تعداد این شرکت‌ها دو برابر شده است. عطایی در پاسخ به این پرسش که چرا به جای گرفتن ارز از شرکت‌های ایرانی (شرکت‌کننده در نمایشگاه) که محصولات خارجی عرضه می‌کنند، تعرفه‌های ریالی به گونه‌ای افزایش نمی یابد که لازم نباشد از محل تعرفه‌های ارزی جبران شود، اظهار کرد: بحث تعرفه ارزی فقط مربوط به نمایشگاه الکامپ نیست و شرکت سهامی نمایشگاهی در تمام نمایشگاه‌ها آن را اجرا می‌کند و باید رویه واحدی پی گرفته شود. وی ادامه داد: اما به دلیل اینکه شرکت سهامی نمایشگاه‌ها باید برای تمام نمایشگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود یک رویه واحد داشته باشد، نمی‌تواند در موارد خاص سلیقه‌ای عمل کند؛ از این رو پیشنهادی به هیات‌مدیره شرکت‌ سهامی نمایشگاه‌ها برده شده که سال آینده تعرفه ریالی افزایش یابد و تعرفه ارزی حذف شود. امیرمسعود عطایی که نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در شورای سیاست‌گذاری الکامپ نوزدهم است، می‌گوید: شعار امسال نمایشگاه با توجه به اینکه بزرگ‌ترین رویداد حوزه IT به شمار می‌رود، «زندگی هوشمند، آینده روشن» است تا بتوانیم نگاه کاربردی را جایگزین نگاه تجملاتی کنیم. وی درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد: ایجاد ارتباط بین ارائه‌دهندگان‌ سرویس‌ها و مردم، ایجاد فضای تعاملی با زیرساخت‌دهندگان و ارائه‌کنندگان سرویس، نمایش نقش تاثیرگذاری این حوزه و رونق کسب و کار ICT از جمله اهداف برگزاری به شمار می‌رود. او با اشاره به اینکه حوزه‌محور بودن نمایشگاه امسال، تفاوت آن با سال‌های گذشته است، ابراز کرد: تمامی حوزه‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه، رسانه، دولت الکترونیک، تجهیزات الکترونیکی همراه، آموزش، امنیت، ماشین‌های اداری، سرگرمی دیجیتال، زندگی هوشمند و بانکداری الکترونیکی در نمایشگاه امسال حضور دارند. نماینده وزارت صنعت در شورای سیاستگذاری الکامپ با اشاره به اینکه ثبت‌نام برای حضور در نمایشگاه به صورت آنلاین و شفاف صورت گرفت، خاطرنشان کرد: تمامی فضای نمایشگاهی و نقشه جانمایی‌ها در سایت موجود بود. او همچنین خبر از درخواست دائمی‌شدن دبیرخانه نمایشگاه داد و گفت: در شورای سیاستگذاری مقرر شده تا دبیرخانه دائمی به این نمایشگاه اختصاص یابد، زیرا نمایشگاه‌هایی چون جی‌تکس و Cebit چنین هستند و علاوه بر آن با تغییر دولت، دیگر شاهد تغییراتی گسترده در سطح این رویداد بزرگ نخواهیم بود.

 

صنف برگزارکننده باشد

نمایشگاه الکامپ همواره از دوره‌های قبل یک مدعی پر و پا قرص برگزاری داشت به نام سازمان نظام صنفی رایانه‌های، سازمانی که در هیچ‌کدام از بندهای اساسنامه‌اش برگزاری نمایشگاه به عنوان وظیفه نیامده است، اما اشتیاقی وصف‌نشدنی به برگزاری آن دارد. این درحالی است که هیچ‌کدام از نمایشگاه‌های آی تی جهانی توسط صنوف آن کشورها برگزار نمی‌شود، اما با این حال همواره در گفت‌وگوهای صنفی استانداردها و کیفیت‌های این نمایشگاه‌ها مثال زده می‌شود. 

البته فارغ از مسوولان صنفی که همواره دوست دارند برگزارکننده نمایشگاه الکامپ باشند، امسال رییس شورای سیاستگذاری الکامپ هم از برگزاری صنفی این نمایشگاه دفاع کرده است.  نصرالله جهانگرد در این باره گفته است که از نظر ما بهتر است نمایشگاه‌های صنفی را خود صنف برگزار کند و انتظار داریم که از سال آینده دبیرخانه دائمی نمایشگاه الکامپ شکل بگیرد که دبیرخانه در محل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مستقر خواهد بود و از نظر اجرا نیز سازمان نظام صنفی نمایشگاه را برگزار کند. رییس شورای سیاستگذاری نمایشگاه الکامپ نوزدهم گفت: امسال منابع پولی دولت بسیار پایین است و بودجه‌ای برای تبلیغات نمایشگاه نیست. کمک دولت در حد تقبل بخشی از هزینه‌ها است و گرفتن تخفیف‌هایی که برای حضور بخش دولتی در نمایشگاه بوده است.

 

نمایشگاه موازی نداریم

امسال با هماهنگی با شرکت سهامی نمایشگاه‌ها مقرر شده که همزمان با برپایی نمایشگاه الکامپ هیچ نمایشگاه موازی در محل نمایشگاه‌های تهران برگزار نشود و با حذف نمایشگاه‌های موازی سالن‌های الکامپ اضافه شده است. کاظم آیت‌اللهی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در مورد الکامپ می‌گوید: لازم بود که امسال الکامپی وجود داشته باشد که بتوانیم توان حوزه فناوری اطلاعات را در حد توان به عرصه ظهور بگذاریم. وی در شفاف‌سازی موضوع پرداخت ارزی شرکت‌کنندگان گفت: 500 مترمربع به عنوان سقف ارزی نمایشگاه تعیین شده است و 10 هزار مترمربع از فضای نمایشگاهی مشمول پرداخت ارزی می‌شود. آیت‌اللهی گفت: نحوه اجرای پرداخت ارزی به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای واگذار شده و شورای سیاستگذاری الکامپ نیز مقرر کرده که کسانی که مشمول متراژ ارزی می‌شوند 5 درصد ارزی و 95 درصد ریالی پرداخت کنند.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا