تکنولوژی

نوکیا چگونه اقتصاد فنلاند را به زانو در آورد

 

عملکرد ناموفق شرکت نوکیا باعث کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی فنلاند شد.

به گزارش «ایسنا»، یک شرکت مطالعاتی معتبر فنلاندی اعلام کرد که پیش‌بینی در خصوص رشد اقتصادی فنلاند را برای سال جاری کاهش اده است و مهم‌ترین دلیل این امر عملکرد ضعیف شرکت نوکیا بوده است. موسسه مطالعاتی فنلاند اکنومی (ETLA) پیش‌بینی در خصوص رشد تولید ناخالص داخلی فنلاند را برای سال جاری میلادی به 3/0 تا 4/0 درصد کاهش داد. این شرکت در همین حال پیش‌بینی کرد که اقتصاد فنلاند در سال آینده میلادی رشد 6/1 تا 8/1 درصدی خواهد داشت. هر دو پیش‌بینی در مقایسه با پیش‌بینی ماه گذشته این موسسه مطالعاتی کاهش را نشان می‌دهد. این موسسه در گزارشی در ماه مارس اعلام کرده بود که اقتصاد فنلاند در دهه 1990 و با توسعه سریع شرکت نوکیا به سرعت از رکود خارج و به یکی از مهم‌ترین اقتصادهای جهان تبدیل شد به طوری‌که در سا‌های 1998 تا 2007 این شرکت یک‌ چهارم رشد اقتصادی فنلاند را در اختیار خود داشت. به گزارش خبرگزاری شینهوا، در همین حال در مدت فوق نوکیا یک‌پنجم مجموع صادرات فنلاند را در اختیار داشت و حدود 23 درصد از مجموع مالیات شرکتی در فنلاند را نوکیا پرداخت می‌کرد. بر اساس این گزارش، از سال 2008 به این سو افول شرکت نوکیا به اقتصاد فنلاند زیان وارد کرد و گفته می‌شود که یک سوم کاهش بیش از هشت درصدی تولید ناخالص داخلی فنلاند به دلیل نوکیا بوده است.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از این است که شرکت فنلاندی نوکیا در حال بررسی خرید شرکت آلکاتل – لوسنت پس از واگذاری بخش تلفن همراه خود به مایروسافت است. رویترز به نقل از چندین منبع آگاه اعلام کرد که تاکنون هیچ‌گونه گفت‌وگوی رسمی بین دو کشور شروع نشده، اگرچه دو طرف در گذشته در این باره صحبت کردند.

نوکیا به ریاست ویستو سیلاسما مذاکرات داخلی را درباره استراتژی این شرکت در آینده شروع کرده است و تصمیم‌گیری در این باره احتمالا در ماه‌های آتی انجام خواهد شد. یک منبع آگاه گفت: نوکیا در دوران بررسی این موضوع است كه در آینده چه کار انجام دهد. احتمال‌هایی برای نوکیا نظیر گزینه خرید شرکت آلکاتل لوسنت وجود دارد، اما هیچ تصمیمی قریب‌الوقوع نیست. بحث ادغام این دو شرکت از مدت‌ها قبل به گوش می‌رسد. پیش‌تر شرت زیمنس 50 درصد سهام نوکیا را در اختیار داشت، اما این سهام را واگذار کرد که این امر مذاکرات بین نوکیا و آلکاتل را راحت‌تر می‌کند. در صورت ادغام نوکیا با آلکاتل – لوسنت این دو شرکت حدود 30 درصد بازار شبکه‌های زیرساختی مخابراتی را در اختیار خواهند گرفت و پس از اریکسون و بالاتر از هوآوی قرار خواهند گرفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا