تکنولوژی

ایران با گوگل و یاهو قرارداد می‌بندد؟

 

 

معاون شرکت زیرساخت گفت: برای تامین اطلاعات درخواستی مردم در داخل، می‌توانیم مراکز داده ایجاد کنیم. همچنین پیشنهاد شد که با گوگل و یاهو قرارداد بنویسی تا یک کپی از سرور‌هایشان را در ایران راه‌اندازی و این اطلاعات را به روز کنند.

محمد علی آریانیان در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات چیزی شبیه به شبکه اینترانت است.

معاون نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی ارتباطات زیرساخت در شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: مفهوم اصلی این شبکه این است که یک سری مراکز داده در داخل کشور داشته باشیم تا مردم برای دسترسی به اطلاعات موجود در سایت‌ها نیاز به رفتن به خارج کشور نداشته باشند.

وی ادامه داد: زمانی که شبکه‌هایی مانند تبیان و رشد در داخل کشور داریم که همه اطلاعات داخلی را در خد دارند، این شبکه می‌توانند اطلاعات مورد نیاز مردم  را در داخل کشور پاسخگو باشند.

آریانیان ادامه داد: همچنین یکی از دیگر نیازهای مردم ویدئو است که صدا سیما می‌تواند این خدمت را ارائه کند. این خدمت می‌تواند به صورت cache (اطلاعات ذخیره شده) نگهداری شود و مردم به آنها مراجعه کنند که در حال حاضر این موارد متناسب با توسعه شبکه زیرساخت، رشد پیدا نکرده است.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: کار دیگر که می‌توانیم انجام دهیم این است که مانند کشورهای دیگر یک کپی از اطلاعات گوگل را در کشور خود بیاوریم و با گوگل هم قرارداد ببندیم که این اطلاعات را به روز کند. با این کار دیگر نیاز نیست که مردم با پهنای باند خارجی به کانادا بروند و برگردند.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر مانند دبی و ترکیه نیز این کار را انجام دادند و ما نیز در یک برهه زمانی در آیکان (موسسه جهانی ثبت دامنه‌ها) این پیشنهاد را مطرح کردیم و قرار شد به ما هم یک نسخه بدهند که به دلیل تحریم‌ها نشد.

آریانیان توضیح داد: می‌توانیم با سرویس‌ دهنده‌های بزرگ مثل گوگل و یاهو قرارداد بنویسیم تا به صورت آنلاین یک سری از سرور‌هایشان را در ایران راه اندازی (RUN) کنند. به این ترتیب مردم زمانی که اطلاعاتی از دیتابیس (مرکز داده) گوگل می‌خواهند این اطلاعات در داخل کشور موجود است. مگر برخی از اطلاعات که دسترسی آنها به ندرت انجام می‌شود از خارج آورده می‌شود.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی نسبت میزان دسترسی با استفاده از شبکه داخل و دیتابیس‌های داخلی با منابع خارجی است. هم‌اکنون کشور کره 90 درصد اطلاعاتش را در داخل کشور تامین می‌کند و نیاز به دیتابیس‌های خارجی ندارد.

منبع : فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا