تکنولوژی

مایکروسافت و نوکیا : آنچه ماند و آنچه رفت

 

با خرید نوکیا توسط مایکروسافت دو بخش در خود نوکیا باقی می‌ماند. –  بخوانید : نوکیا به مایکروسافت فروخته شد –  بخش Location and services که عملا مربوط به سرویس‌های مرتبط با نقشه می شود وهمچنین بخش توسعه شبکه نوکیا زمینس (NSN) که قبلا با شرکت سوئدی اریکسون ادغام شده بود اما هم اکنون کاملا توسط خود نوکیا اداره می‌شود.

در واقع خرید تمام NSN توسط نوکیا نشان می‌داد که این شرکت باید بخش موبایل را بفروشد چراکه نوکیا خود می‌بایست سرنوشت آینده خود را رقم می‌زد. اما حالا مایکروسافت چه به دست آورده و چه باقی گذاشته؟

آنچه در نوکیا باقیمانده است

بخش Location and services در واقع خرید ۸ میلیارد دلاری خود نوکیا از شرکت Navteq در سال ۲۰۰۷ است.اما درآمد این بخش در مقایسه با درآمد از بخش شبکه NSN بسیار کمتر است.

طی چهار فصل اخیر سود ناشی از این بخش ۱۴۷ میلیون دلار بوده است.

 

 

نمودار درآمد و سود بخش‌های مختلف نوکیا نشان می‌دهد چگونه بخش گوشی موبایل در نوکیا سقوط بزرگی داشته است.در واقع حضور الوپ تا اندازه کمی وضع را بهتر کرد اما سقوط بزرگ بعد از آن رخ داد.

 

 

مایکروسافت چه به دست آورده است؟

بخش موبایل نوکیا که در واقع بعد از رقابت با سامسونگ و اپل کاملا شکست خورد. در واقع درآمد فعلی بخش موبایل نوکیا از درآمدهای سال ۲۰۰۲ این شرکت نیز کمتر شده و فروش ویندوز فون هم نتوانسته درآمدهای این بخش را افزایش دهد. در واقع مایکروسافت یکی از کوچکترین شرکت‌های سازنده تلفن هوشمند را خریده است.

حالا مایکروسافت با خرید نوکیا این فرصت این را دارد تا از گسترش بیشتر اندروید و iOS در جهان جلوگیری کند. این اما کار ساده‌ای نیست.

 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا