تکنولوژی

معرفی امکانات نقشه جدید تهران

نام نویسنده: مهسا محق

به همراه همسرتان قصد دارید به دیدار یک تازه عروس و داماد بروید. آدرس را نمی شناسید. با کمک دوستان و همکارانتان حوالی آدرس را شناسایی می کنید. مدام مراقبید که خروجی های بزرگراه یا کوچه ها را گم نکنید. احتمالا چند باری هم با همسرتان برای اینکه به موقع آدرس را برایتان نخوانده یا

حواسش به کوچه ای نبوده و آن را رد کرده اید، جر و بحت می کنید و در نهایت با تاخیر و خسته از جنگ اعصاب به میهمانی می رسید!

راه آسان تری هم وجود دارد؛ نقشه ی تهران! نقشه تهران توسط شهرداری تهران ساخته شده و چندین سال است به طور مرتب مشغول بهبود است. آخرین به روز رسانی این نقشه امکانات فوق‌العاده‌ای را به آن افزوده که احتمالاً بسیاری از آن‌ها بی‌خبر هستند. با هم برخی از این امکانات را مرور میکنیم.

 

حرکت روی نقشه

حرکت روی نقشه به آسانی کلیک ماوس و کشیدن آن است. انگار که انگشتتان را روی نقشه ی کاغذی حرکت می دهید تا به مکان مورد نظر برسید. با این حال، برای حرکت، یک دایره ی ناوبری نیز در سمت راست نقشه برای راهبری شما در چهار جهت اصلی در نظر گرفته شده است.

بزرگنمایی

نقشه را می توانید تا هشت بار، بزرگتر کنید تا اینکه در نهایت به کوچه ها برسید. ابزاری برای این کار در گوشه ی ست راست نقشه در نظر گرفته شده است. کلید وسط ماوس هم کارکردی مشابه دارد. متناسب با بزرگنمایی مورد نظرتان، مقیاس مربوط به آن را نیز در گوشه ی پایین سمت راست نقشه می بینید.

نقشه

با کلیک این دکمه، نمای نقشه را نمایش می دهد. البته یک زیر منو هم دارد که با انتخاب هر یک از موارد آن، لایه های طرح ترافیک، طرح زوج و فرد، مناطق تهران، محلات تهران، مناطق پستی تهران، خطوط مترو و خطوط BRT روی نقشه به اضافه می شوند.

ماهواره

با استفاده از این دکمه، تصاویر ماهواره ای تهران را می بینید. ساختمان ها هم در این نما قابل مشاهده هستند و هر سال به روز می شوند. به عنوان اولین تجربه ی نقشه گردی می توانید ساختمان مسکونی خودتان را پیدا کنید. گزینه ی برچسب را از زیر منوی آن کلیک کنید تا معابر و نام آنها را نیز روی تصویر ببینید و مسیریابی، آسان تر شود.

ترافیک

قرار است با کلیک این دکمه، نقشه ی ترافیک لحظه ای تهران را ببینید. قبل از حرکت به هر مقصدی، چک کردن این قسمت به شما در حذر کردن از مسیرهای پر ترافیک و انتخاب معابر خلوت تر به شما کمک می کند. این سرویس به زودی آماده و در اختیار شهروندان تهرانی قرار می گیرد.

جستجو

در این قسمت می توانید نام مکان یا معبر مورد نظرتان را بجویید. دو گزینه پیش روی شماست؛ نمای جاری یا تمام نقشه. نمای جاری مناسب زمانی است که به حوالی آدرس رسیده اید و مطمئنید که یک جایی در همین بخشی است که روی اسکرین می بینید. به این روش بسیاری از معابر و مکان های همنام که در محدوده ی مورد نظر شما وجود ندارند از نتیجه ی جستجو حذف می شوند. جستجو در تمام نقشه هم مناسب زمانی است که ایده ای از محل تقریبی معبر یا مکان مورد نظرتان ندارید.

به هر روشی که جستجو کنید، فهرستی از مکان های یافت شده که با کلید واژه ی شما مطابقت دارد، به نمایش در می آيد که کلیک وی هر کدام، شما را به آن مکان روی نقشه می رساند. عبور موس از روی لیست هم محل آن را در نمای سمت راست به شما نشان می دهد که راهنمای شما در یافتن محل مورد نظر از لیست یافت شده باشد.

کلمات حوالی، نزدیک و نوع معبر یا مکان مانند خیابان، کوچه، بن بست، بیمارستان، رستوران و ..و. هم روی جستجو تاثیر گذار است. مثال هایی از جستجو شامل موارد زیر می شود:

خیابان شریعتی، تقاطع شریعتی و بهشتی، کوچه جهاد، میدان آزادی، بیمارستان میلاد، رستوران حوالی میدان ونک، سینما نزدیک خیابان ولیعصر، داروخانه نزدیک پارک اندیشه. اگر ترکیب مشابهی را جستجو کردید و می دانید که وجود دارد ولی نتیجه ای نیافتید، حتما تیم نقشه را در جریان بگذارید.

ثبت نام/ورود

برای دسترسی به برخی امکانات نقشه از جمله ثبت مکان جدید لازم است. ثبت نام بسیار ساده صورت می گیرد؛ آدرس ایمیل، شماره ی تلفن همراه، انتخاب گذر واژه و تکرار آن.

راهنما

در این قسمت راهنمای جالبی برای معرفی امکانات نقشه قرار داده شده است. شما قدم به قدم همانند یک تور مجازی با ابزارهای مختلف آن آشنا می شوید و شاید اصلا نیاز نداشته باشید تا این یادداشت را بخوانید!

نقشه ی موبایل

نقشه را از اینجا می توانید برای استفاده روی گوشی همراهتان، دانلود کنید. هم نسخه ی فارسی موجود است و هم انگلیسی. نرم افزار فعلی با فن آوری جاوا تهیه شده است و بسیاری از امکانات نقشه را به گوشی همراهتان منتقل می کند. البته خبر خوب اینکه اپلیکیشن های جدید تری مطابق با تکنولوژی روز، در راه است.

محاسبه فاصله

با کلیک این ابزار و پس از آن نقاط مورد نظر و دابل کلیک در انتها، فاصله ی بین نقاط ابتدایی و انتهایی و همچنین فاصله ی نقطه ی انتهایی تا نقطه ی قبلش محاسبه می شود. به این صورت می توانید، فاصله بین مکان های مورد نظرتان را بیابید.

لینک

با استفاده از این ابزار به لینک مستقیم نمای جاری دسترسی پیدا می کنید. این لینک را می توانید در مطالبتان جایی که می خواهید آدرس را مشخص کنید، قرار دهید یا به وسیله ی آن آدرس دقیق جایی را برای کسی بفرستید.

چاپ

نمای جاری که می بینید را می توانید با این دستور، چاپ کنید. قبل چاپ می توانید، توضیحی مطابق میلتان نیز به آن اضافه کنید.

اماکن تهران

در این بخش، اماکن مهم تهران در دسته بندی دقیق، مرتب شده است. دسته بندی ها دو لایه است و پس از انتخاب لایه دوم، به کادر جستجو می رسید. تقریبا تمام حالت هایی که می تواند برای جستجوی یک مکان موثر باشد به عنوان فیلتر جستجو در نظر گرفته شده است. برای مثال اگر از دسته ی خرید و فروش، گزینه ی نانوایی را انتخاب کنید، می توانید نوع نان (لواش، تافتون، بربری، سنگک و نان حجیم-فانتزی) و نانوایی (سنتی، صنعتی و ماشینی) را نیز فیلتر کنید.

مسیریابی

می رسیم به منحصر به فرد ترین امکان نقشه. روی یک نقطه راست کلیک کرده و آن را عنوان مبدا انتخاب کنید. به همین روش، مقصدتان را هم انتخاب کنید. و سپس مسیر یابی را کلیک کنید. قدم به قدم راهنمایی می شوید به شکلی که صمیمی ترین دوستتان هم انقدر با حوصله به شما آدرس نمی دهد. برای مسیر یابی، روش های مختلفی پیش رو دارید؛ پياده هستید یا با ماشین، از بزرگراه برود یا نه، وارد طرح زوج و فرد یا طرح اصلی می شوید یا نه و اینکه کمترین مسافت مد نظرتان است یا بیشترین سرعت. عجالتا سوار مترو نشوید! هنگامی اولین بار است جایی می روید مخصوصا اگر منطقه ایست که چندان با آن آشنایی ندارید، مستقیم سراغ همین ابزار بروید.

تهرانگردی

در این قسمت پیشنهاداتی برای گشت و گذار در تهران می یابید که البته در حال تکمیل است.

محله ی من

ابتدا محله ی خود را انتخاب کنید و بعد مشخص کنید که می خواهید چه اطلاعاتی در مورد محله تان به دست آورید. در بخش معرفی محله، سرای محله را در نقشه می بینید. به لینک محله تان در سایت شهرداری دسترسی پیدا می کنید. نام مسوول محله را می بینید. اطلاعات خانه های مختلف مثلا خانه ی اسباب بازی، کتاب و غیره را می یابید. دیدید چندان هم محله تان را نمی شناسید! اماکن محله هم اطلاعات مفیدی در مورد کسب و کارهای مختلف به شما می دهد. اگر می بینید که مراکزی می شناسید را در این بخش نمی بینید، می توانید آنها را در قسمت، «ثبت مکان جدید» به نقشه اضافه کنید.

بخشی هم برای گزارش مشکلات محله به مسولان در نظر گرفته شده است. این بخش برای شهروندان مسوول بسیار پر کاربرد است.

اخبار مکانی

نوع خبر و منطقه ی خبرساز را انتخاب کنید تا فهرستی از حوادث مربوط را مشاهده کنید. دقت کنید که محل اتفاق خبرها در سمت راست روی نقشه نمایش داده می شود.

ثبت مکان جدید

در این قسمت می توانید مکان هایی که می شناسید و در نقشه نمی یابید را به تیم نقشه پیشنهاد دهید. آنها بررسی می کنند و پس از تایید صحت اطلاعات، به نقشه اضافه می کنند. برای ثبت مکان، آن را روی نقشه پیدا کرده و با راست کلیک روی آن، دستور «ثبت مکان تجاری» را انتخاب کنید. فرمی برای ثبت اطلاعات مکان مورد نظر در اختیار شما قرار می گیرد. وارد کردن نام و نوع کسب و کار، برای ثبت آن کافیست اما اگر اطلاعات بیشتری از جمله شماره تلفن، وب سایت و .. هم دارید که فبها! فقط قبل از ثبت، مکان مورد نظر را جستجو کنید و از اینکه در روی نقشه وجود ندارد مطمئن شوید.

در این قسمت لازم نیست تا حتما یک مکان معروف و پر رفت و آمد را اضافه کنید. وارد کرد اطلاعات نانوایی و سوپر مارکت ابتدای کوچه ی شما هم می تواند برای هم محله ای های شما مفید باشد. هر شکلی از اطلاعات مکانی در جای خود، با ارزش است.

تنها این نکته را در نظر بگیرید که قبل از ثبت، نقشه روی بزرگترین حالت بزرگنمایی باشد و حتما روی ساختمان کلیک کنید. برای این کار می توانید از نمای ماهواره به همراه برچسب استفاده کنید.

گزارش خطا

در صورتی که نام مکان یا معبری به نظر شما درست نیست روی راست کلیک کرده و نام درست را به همراه توضیحات لازم به اطلاع تیم نقشه برسانید.

ارتباط با تیم نقشه و ارسال فیدبک از این بخش امکان پذیر است.

 

برای شهرداری تهران و شرکت رایانه روژینا که این نقشه را تولید کرده ، آرزوی موفقیت بیشتر در زمینه ارائه خدمات نقشه را داريم و همچنین امیدواریم تا شهرداری های شهرهای دیگر هم به فکر ارائه چنین خدماتی به شهروندانشان باشند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا