تکنولوژی

همه چیز درباره سیستم عامل جدید مک

سیستم‌عامل جدید اپل دو سه روز است که عرضه شده است. آیا قیمت آن مي‌ارزد و آیا باید ارتقا دهیم؟

دنياي اقتصاد- اپل تازه‌ترین نسخه سیستم‌عامل محبوب خود یعنی OS X را با عنوان Mountain Lion به بازار عرضه کرده، سیستم‌عاملی که اپل می‌گوید بهترین و کامل‌ترین سیستم‌عاملی است که تاکنون ارائه کرده است. قیمت Mountain Lion حدودا ۲۰ دلار است و تنها راه دانلود کردن آن اتصال از طریق آپ استور مک است. این سیستم‌عامل بیش از ۲۰۰ فیچر یا امکان جدید را در خود جای داده و از روز پنج‌شنبه تاکنون بحث‌هاي گوناگونی را هم در فضای وب ایجاد کرده است. اما آيا برای کسانی که کامپیوتر مک دارند این سیستم‌عامل ضروری است؟ این پرسشی است که به بهانه پاسخ به آن امکانات این سیستم‌عامل را شرح می‌دهیم.


AirPlay Mirroring

یک امکان جالب و بسیار مورد تقاضا برای ارسال بی سیم آنچه روی صفحه نمایش مي‌بینید به تلویزیون. با یک کلیک می‌توا کل صفحه نمایش را در تلویزیون نمایش داد و مثلا عکس یا فیلم یا یک پرزنتیشن را مستقيما روی تلویزیون پخش کرد. برای فعال شدن این امکان حتما باید دستگاه اپل تی وی (یک باکس کوچک که به تلویزیون متصل مي‌شود) داشته باشید. مراحل اتصال تصویر (و البته با پشتیبانی صوت) بسیار ساده‌تر از حتی اتصال سیمی کامپیوتر به تلویزیون است. اپل گفته است که این اتصال بین کامپیوتر و دستگاه تلویزیون را برای امنیت بیشتر رمزگذاری هم مي‌کند.

مشکل اما آنجاست که این امکان روی همه دستگاه‌ها فعال نمی‌شود که همین موضوع اتفاقا در این دو روزه سروصدای بسیاری از دارندگان دستگاه‌هاي قدیمی‌تر را در ورده است. این امکان فقط روی دستگاه‌هاي زیر انجام مي‌گیرد: آی مک (اواسط ۲۰۱۱ به بعد)، مک مي‌نی (اواسط ۲۰۱۱ به بعد)، مک بوک ایر (اواسط ۲۰۱۱ به بعد) و مک بوک پرو (اوایل ۲۰۱۱ به بعد).


Buil-in sharing

یک دكمه بسیار کاربردی برای به اشتراک‌گذاری سریع همه چیز به همه چیز! با استفاده از این امکان به راحتی مي‌توان یک صفحه را به طور مثال سریعا به مسنجر یا ایمیل ارسال کرد یا مستقیما در توئیتر و فیس‌بوک (امکان فیس‌بوک در پاییز فعال می‌شود) به اشتراک گذاشت.


Auto Save

بهبودهایی که در این سیستم‌عامل روی مدیریت فایل‌هاي متنی صورت گرفته واقعا جالب است. حالا می‌توان نام یک فایل را از روی خود اسم تغییر داد. همچنین می‌توان تمام نسخه‌هاي موجود یک فایل متنی را همزمان و یکجا مشاهده کرد و بین نسخه‌هاي قبلا ذخیره شده بهترین را انتخاب کرد. همچنین امکان جدید ذخیره‌سازی فایل متنی روی iCloud (سرویس پردازش ابری اپل) این امکان را مثلا می‌دهد که شما یک فایل را روی یک دستگاه (مثلا منزل) ذخیره کنید و بعد با دستگاه دیگر (مثلا در محل کار) همان فایل را به راحتی باز کنید.


Dictation

این هم از امکانات بسیار جذاب سیستم‌عامل جدید است که از تکنولوژی دستیار صوتی اپل Siri الهام گرفته شده است. حالا در هر جا که مي‌خواهید چیزی را تایپ کند می‌توانید با فشار دادن دوبار کلید fn آن را دیکته کنید. البته این امکان فقط برای چند زبان محدود از جمله انگلیسی است. نکته جالب اینکه این سیستم صوتی دستورهایی چون برو به پاراگراف بعدی یا کاما یا نقطه کاما را به خوبی تشخیص می‌دهد.


Messages

با مسجز این امکان برای کاربران مهیا است که هم اکانت‌هاي چت مثل یاهو و جی میل خود را یکجا ببینند و کنترل کنند و هم از سرویس بسیار قوی آی مسجز اپل استفاده کنند. سرویسی که اجازه می‌دهد حالا شما از همین طریق و از روی کامپیوتر به یک دستگاه مانند آی‌فون عکس، فیلم و متن بفرستید. بله البته چنین امکانی الان توسط خیلی از آپ‌ها روی آی‌فون و آندروید پشتیبانی می‌شود اما کسانی که با آی مسجز کار کرده‌اند می‌دانند که یکپارچگی آن با سرویس مسجز روی آی‌فون چه موهبتی است.


Notofication Center

همه هشدارها و پیغام‌ها در یک جا. کسانی که آی‌فون با سیستم‌عامل ۵ را دارند این امکان را به خوبی درک می‌کنند که بودن همه هشدارها در یک جا چقدر کلیدی است. حالا درمک چنین امکانی به وجود آمده و به خصوص این امکان با شبکه‌هاي اجتماعی مثل توئیتر و فیس‌بوک (در پاییز فعال مي‌شود) تلفیق شده است. حالا شما می‌توانید از همین بخش هشدارها به راحتی یک توئیتر ارسال کنید.


power Nap

یک امکان بسیار الب برای اینکه زمانی که کامپیوتر در حالت Sleep قرار دارد ایمیل‌ها، هشدارها، تقویم و بک آپ و… را دریافت کند و به محض آغاز به کار آنها را آماده خواندن داشته باشد. پاور نپ این کار را بدون صدا انجام می‌دهد (که مزاحم خواب شما نشود!) و هم در حالت اتصال به برق و هم در حال اتصال به باتری هم کار می‌کند. اما اینکه پاور نپ فقط روی آن دسته از دستگاه‌ها کار می‌کند که هارد فلش دارند (مثل مک بوک ایر).


Safari

مرورگر اپل واقعا سریع‌تر شده و بهبودهای بسیاری پیدا کرده هر چند به نظر ما از نظر چینش Tab‌ها کمی کم سلیقگی کرده‌اند. امکان خواندن آفلاین و امکان سرچ در تولبار
(ه البته کروم و فایرفاکس قبلا این را داشتند) و امکان پرش بین صفحات به راحتی آنچه در خود مک بین دسک‌تاپ‌ها صورت مي‌گیرد. امکان به اشتراک گذاری را هم که قبلا گفتیم. سافاری واقعا یک بهبود در عرضه مرورگرها است.


کدام دستگاه‌ها را پشتیبانی می‌کند؟

سیستم‌عامل جدید مک برای همه دستگاه‌هاي زیر که زمان ساخت آنها به ترتیب زیر باشد، قابل نصب است: آی مک (Mid 2007 به بعد) /مک بوک
(آخر ۲۰۰۸ آلومینیوم یا اوایل ۲۰۰۹ به بعد)
مک بوک پرو (اواسط ۲۰۰۷ به بعد) /مک بوک ایر
(اخر ۲۰۰۸ به بعد) /مک مینی (اوایل ۲۰۰۹ به بعد)
مک پرو (اوایل ۲۰۰۸ به بعد) / ایکس سرور
(اوایل ۲۰۰۹)‌. اگر از سیستم‌عامل Lion استفاده می‌کنید برای پیدا کردن زمان ساخت دستگاه خود می‌توانید با کلیک کردن روی آیکن اپل در سمت چپ بالای صفحه و انتخابAbout یا درباره دستگاه و سپس کلیک روی
more Info از زمان ساخت دستگاه خود
مطلع شوید.


پیش نیازها

برای به روز کردن سیستم‌عامل جدید مک دستگاه شما باید یا lion یا آخرین نسخه Snow Leopard را نصب داشته باشيد. اگر دستگاه شما با سیستم‌عامل lion ونسخه (10/7.X) را داشته باشيد شما آماده ارتقا به Mountain Lion هستید. اگر
Snow Leopard با نسخه (10/6.x) را دارید باید قبل از خرید
Mountain Lion از آپ استور مک آن را به آخرین نسخه Snow Leopard ارتقا دهید. برای پیش نیازها به خصوص برای ایران باید اینترنت پرسرعت را هم اضافه کنیم؛ چون یک فایل ۴ گیگابایتی قرار است به دستگاه شما دانلود شود.

از کجا دانلود کنیم؟

به مک آپ استور در کامپیوتر خود مراجعه کنید و از فروشگاه آپ استور Mountain Lion را خریداری کنید. قیمت این سیستم‌عامل 99/19 دلار است.

آیا باید ارتقا دهیم؟

این پرسشی است که اول مطلب مطرح کردیم. طبیعتا سیستم‌عامل جدید هنوز با بسیاری از نرم‌افزارها هماهنگ نیست و ممکن است بسیاری از آنها روی آن خوب نتوانند کار کنند. چنانچه گزارش‌هایی در مورد بد عمل کردن نرم‌افزارهای ادوبی شده است. برای کسانی که مک ا همراه با ویندوز یا دیگر سیستم‌عامل‌ها استفاده می‌کنند نیز مشکلاتی در استفاده از برنامه‌هاي واسط به وجود خواهد آمد که نیاز به تنظیمات و حتی نصب مجدد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا