تکنولوژی

عرض‌اندام گلادیاتورهای الکترونیکی در CES 2012

آی تی ایران – نمایشگاه وسایل الکترونیکی مصرفی CES 2012 امسال به وسعت 7/1 میلیون فوت مربع و با حضور 140 هزار بازدیدکننده 10 ژانویه در لاس وگاس افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه که بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری جهان به شمار می‌آید، سازندگان سخت‌افزاری بهترین و جدیدترین ابزارهای خود را در معرض نمایش می‌گذارند تا بازدیدکنندگان را تا حدی مجذوب خود کنند که دیگر رقبتی به تماشای غرفه‌های رقبای دیگر نداشته باشند.

در نمایشگاه امسال حدود 2 هزار و 700 شرکت حضور پیدا می‌کنند و به نظر می‌رسد که بازدیدکنندگان نمی‌توانند از تمامی این غرفه‌ها دیدن کنند. مثل همیشه و مثل نمایشگاه‌هایی چون کنگره جهانی موبایل، در این نمایشگاه نیز گوشی‌های هوشمند بسیاری در سایزها و مدل‌های مختلف رونمایی خواهند شد. عاوه بر این، گوگل، آمازون و فیس‌بوک نیز طبق معمول همیشه محصولات خود را براساس آنچه سازندگان سخت‌افزاری ساخته‌اند، معرفی می‌کنند.

در ادامه به رویدادهای مهمی که در این نمایشگاه رخ می‌دهد، می‌پردازیم:

آخرین حضور غول نرم‌افزاری

مایکروسافت به تازگی اعلام کرده که در نمایشگاه CES سال آینده شرکت نخواهد کرد. به این معنا که امسال آخرین حضور این شرکت در این نمایشگاه خواهد بود. به همین دلیل نیز قرار است که استیو بالمر، مدیرعامل مایکروسافت آخرین سخنرانی‌‌اش را انجام دهد و برای آخرین بار در صحنه تئاتری که راه می‌اندازد باز هم به مشتریانش اطمینان دهد ک این شرکت همچنان در بازاری که توسط اپل و آندرویید قبضه شده، به فعالیتش ادامه خواهد داد.

پس می‌توان پیش‌بینی کرد که آخرین رونمایی‌ها و دموهای مایکروسافت مربوط به دنیای موبایل باشد. مایکروسافت این اواخر در حال ساخت تبلت مبتنی بر ویندوز 8 در لابراتوار گجت است و اگر در حال حاضر حضور ویندوز 8 را در بازار خیلی احساس نمی‌کنیم، به این دلیل است که مایکروسافت تصمیم گرفته این سیستم‌عامل را فقط در تبلت‌ها نصب کند، نه در نوت‌بوک‌ها.

علاوه بر این، شاهد معرفی گوشی‌های مبتنی بر ویندوز از سوی این شرکت خواهیم بود. همان طور که می‌دانید هم‌اکنون مایکروسافت با نوکیا در حال همکاری در زمینه گوشی‌های هوشمند هست. نوکیا برای اینکه از شر سیستم‌عامل سیمبیان در گوشی‌های هوشمندش خلاص شود، با مایکروسافت همکاری کرده تا شاید این شرکت بتواند با طراحی سیستم‌عامل ویندوز فون، نوکیا را از وضعیت رکود کنونی نجات دهد. به همین دلیل نیز پیش‌بینی می‌شود نوکیا گوشی جدید خود را که احتمالا Lumia 900 یا Nokia Ace نام دارد، معرفی کند که مجهز به صفحه نمایش بزرگ‌تر است.

اولترابوک‌ها

به نظر شما آیا باید نوت‌بوک‌های فوق سبک و فوق باریک را اولترابوک نامید؟ چرا نباید آنها را “نوت‌بوک‌های بهتر” نامید؟ اینتل ایده اولترابوک‌ را برای رقابت با نوتبوک مک‌بوک ایر اپل مطرح کرد و شاخه‌ای از محصولات جدید را در قالب این نام ایجاد کرد. از نظر اینتل، یک نوت‌بوک نه تنها باید باریک و سبک باشد، بلکه باید سرعت بوت در آن نیز همانند تبلت‌ها بسیار کم باشد. اما گویا این ایده به فکر سازندگان کامپیوترهای شخصی دیگر نیز رسیده و شرکت‌هایی چون دل، HP، توشیبا، ایسر، اسوس و لنوو در نمایشگاه CES امسال از اولترابوک‌های خود پرده‌برداری خواهند کرد. چنانچه به نظر می‌رسد 50 مدل از این اولترابوک‌ها در نمایشگاه امسال به معرض نمایش درآیند.

تبلت‌ها

نمایشگاه CES سال 2011 در واقع نمایشگاه باشکوه تبلت‌های مبتنی بر آندرویید ود. در این نمایشگاه شاهد معرفی نمونه‌های اولیه از تبلت‌هایی چون زوم موتورولا و Thrive توشیبا بودیم. این تبلت‌ها 1/10 اینچی و مبتنی بر سیستم‌عامل هانی‌کامب بودند. پس مطمئنا امسال شاهد حضور این تبلت‌ها به صورت تجاری خواهیم بود و با این اوصاف در یک جمله می‌توان گفت که رقبای بیشتری برای آی‌پد اپل در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

البته به غیر از این تبلت‌ها، مطمئنا ایسر، لنوو،‌ توشیبا و ViewSonic همگی با تبلت‌های جدیدتر در نمایشگاه حضور خواهند داشت. Nvidia هم‌اکنون پردازنده‌های دو هسته‌ای تگرا 3 خود را معرفی کرده و احتمال این وجود دارد که با دیدن تبلت‌هایی مجهز به این تراشه‌ها در نمایشگاه امسال شوکه شویم. البته باید گفت که اسوس هم‌اکنون تبلت دو هسته‌ای ساخته و ایسر هم در حال ساخت یک چنین تبلتی است.

به طور کلی می‌توان گفت که تبلت‌هایی که در نمایشگاه CES امسال رونمایی می‌شوند، تبلت‌هایی سریع‌تر، دارای رابط کاربری قوی‌تر، چند عملکردی، قابلیت پخش بهتر ویدیو و حتی قابلیت بازی سه‌بعدی خواهند بود. همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد که برخی از این تبلت‌ها مجهز به بستنی حصیری (ICS) یعنی آخرین نسخه از سیستم‌عامل آندرویید گوگل خواهند بود. علاوه بر این، انتظار می‌رود که خوره‌های فناوری در این نمایشگاه مبادرت به خرید کیندل فایر مازون خواهند کرد، البته اگر این شرکت کمی از قیمت این تبلت‌ها بکاهد. به نظر می‌رسد که در نمایشگاه CES امسال، بیشتر تبلت‌ها در اندازه‌های 7 و 8 اینچی و با قیمتی ارزان‌تر معرفی شوند.

وسایل الکترونیکی متصل

در نمایشگاه CES امسال، بسیاری از وعده‌های سازندگان وسایل الکترونیکی مبنی بر طراحی لوازم خانگی با قابلیت اتصال به اینترنت عملی خواهد شد. به طور مثال، LG به طور ویژه با “لوازم برقی متصل” در این نمایشگاه خواهد آمد و یخچال فریزر، ماشین ظرفشویی‌، ماشین لباسشویی و روبات‌های جاروکشی را در معرض نمایش خواهد گذاشت که همگی مجهز به رابط کاربری صفحات لمسی بوده به طور مستقیم به گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای کاربران متصل می‌شوند. سامسونگ نیز در این زمینه فعالیت‌هایی داشته، اما گویا LG در این زمینه پرچمدار است.

با استفاده از فناوری LG، کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌هایی را روی گوشی هوشمند نصب کنند تا از این طریق میزان مصرف انرژی و حتی سرویس مکالمه را نیز انجام دهند. اما مهم‌ترین محصول LG در این حوزه یک یخچال فریزر با قابلیت بسیار بالاست که می‌تواند در عرض کمتر از پنج دقیقه نوشابه یا آب را خنک کند.

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا