تکنولوژی

حراج لوازم دیجیتالی : از جمعه سیاه تا یکشنبه سایبر

بازار ديجيتال- تخفیف ویژه و هجوم مشتریان برای خرید. این همه آن چیزی است که در مورد جمعه سیاه ک به روز حراج سال معروف است، می‌توان گفت.

بسیاری از شرکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ از ساعت‌های پایانی روز پنج شنبه حراج را آغاز کردند و آن هم در شرایطی که بسیاری از خریداران ساعت‌ها در انتظار باز شدن آنها بودند. حراج‌ها تا پایان هفته میلادی ادامه خواهد داشت. تنها در آمریکا پیش‌بینی شده که ۱۵۲ میلیون نفر تا پایان هفته به فروشگاه‌ها مراجعه کنند.

در همین حال جمعه سیاه فقط به فروشگاه‌های فیزیکی منحصر نمی‌شد. فروشندگانی چون آمازون که از جمله محبوب‌ترین فروشگاه‌های مجازی در جهان به شمار می‌رود هم تخفیف‌هایی برای مشتریان خود در نظر گرفته بودند. در مقابل فروشگاه‌ زنجیره‌ای بزرگی چون وال مارت هم به خریدهای فیزیکی بسنده نکرده بود و پیشنهادهای مناسبی برای خریداران مجازی خود در نظر گرفته بود. با اين حال بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فروش جمعه سیاه بسیار بهتر از سال گذشته نیست. NRF پیش‌بینی رشد 8/2 درصد فروش را در فصل تعطیلات دسامبر و نوامبر پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که رشد فروش در همین فصل در سال گذشته 2/5 درصد بود. بعضی فروشگاه‌ها معتقدند که رکود دوباره بازگشته هر چند این موضوع در آمارهای اقتصادی به چشم نمی‌آید.


جمعه دیجیتالی

محصولات دیجیتالی در سبد اصلی خرید جمعه سیاه قرار دارد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ تنها یک روز در سال حاضر به حراج می‌شوند و مهم‌ترین آنها اپل است. اپل در صفحه نخست سایت خود بنر بزرگی با عنوان فقط برای امروز گذاشته بود که در آن اشاره‌ای به حراج یک روزه این سایت بود. اپل تحویل رایگان را نیز به تخفیف برخی محصولات خود افزوده بود. طبیعتا در لیست اجناسی که اپل آنها را تخفیف داده بود خبری از آیفون و به‌خصوص آیفون جدید اپل نبود در عوض اپل قیمت آی‌پد ۲ خود را با ۴۵۸ دلار یعنی ۴۱ دلار تخفیف تعیین کرده بود. اما اپل بیشترین تخفیف را روی آی مک، مک بوک پرو و مک بوک ایر داده بود. این شرکت برای هر کدام از این اقلام ۱۰۱ دلار تخفیف در نظر گرفته بود. اپل همچنین برای لوازم جانبی دستگاه‌های خود نیز لیست بلندبالایی از تخفیف را در نظر گرفته بود.

اچ پی که این روزها حال و روز خوشی در جهان کامپیوتر ندارد ظاهرا خیلی به فروش در این روز دل بسته بود. از لپ‌تاپ ۳۴۹ دلاری گرفته تا پرینترهایی با ۵۰ درصد تخفیف و همچنین مانیتور ۲۰ اینچ LED با قیمت ۹۹ دلار از جمله ولخرجی‌هایی بود که اچ پی در این حراج انجام داده بود.

اما شرکت‌هایی مانند لاجیتک که عمدتا لوازم جانبی می‌فروشند هم روی فروش در همین یک روز خیلی حساب کرده بودند که هد ست وایرلس Mini Boombox خود را با ۵۰ درصد تخفیف عرضه می‌کردند.

کاستکو که همگان آن را به خاطر تخفیف در خرید تعداد بالای جنس می‌شناسند هم تلاش کرده بود که برخی اجناس دیجیتالی مانند لپ تاپ ۱۵ اینچی دل را با ۲۰۰ دلار تخفیف و لپ تاپ 6/15 اینچی اچ پی را با ۲۵۰ دلار تخفیف عرضه کرده بود.

دل که اساسا به بازارهای ارزان‌قیمت لپ‌تاپ تعلق دارد هم روی لپ‌تاپ، دسک تاپ، تلویزیون، دوربین دیجیتالی و پرینتر تخفیف‌های قابل توجهی در نظر گرفته بود. اما شاید یکی از بهترین تخفیف‌ها را فروشگاهی چون Bestbuy عرضه کرده بود که ال سی دی ۴۲ اینچی شارپ را با ۲۰۰ دلار به فروش می‌رساند. قیمت یك قاب عکس دیجیتالی در این فروشگاه مشهور از ۶۰ دلار تا ۲۴ دلار کاهش پیدا کرده بود و حتي دوربین سایبر شات ۱۶ مگاپیکسلی سونی را که تا پیش از این ۱۵۹ دلار قیمت داشت به ۹۹ دلار می‌فروخت.

سامسونگ هم چشم امید به جمعه سیاه دوخته بود، به طوری که تلویزیون ال ای دی 40 مدل 5003 را با ۲۰۰ دلار تخفیف به قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می‌رساند. سامسونگ مدل 5/21 اینچی همین مدل را به جای ۲۴۹ دلار ۱۹۹ دفار قیمت گذاشته بود، اما شاید یکی از مهم‌ترین تخفیف‌های سامسونگ شامل تلویزیون ۹ اینچی پلاسما شد که قیمتش از ۱۷۹۹ دلار به ۱۱۹۹ دلار رسید.
سامسونگ که هم برای روز جمعه سیاه و هم برای فصل تعطیلات تخفیف‌های خاصی را روی محصولات خود در نظر گرفته همچنین بین ۹۰ تا ۲۰۰ دلار روی سه مدل لپ تپ‌های خود تخفیف ارائه کرده بود. دوربین‌های دیجیتالی، پرینترها و برخی لوازم دیگر این برند نیز از میزانی از تخفیف در این روز برخوردار شده بودند.

سونی اما بی‌اعتنا به جمعه سیاه روی سایت اصلی خود به دوشنبه دیجیتالی (اولین دوشنبه بعد از جمعه سیاه) پرداخته بود. سونی قیمت لپ‌تاپ و دسک تاپ با پردازنده core I 7 خود را با ۲۵۰ دلار تخفیف یا لپ‌تاپ ۱۳ اینچی سری اس خود را با ۳۳۹ دلار تخفیف! و با قیمت ۷۹۹ دلار به فروش می‌رساند.

در این میان جمعه سیاه فقط شامل تخفیف سخت‌افزارها نیست، بلکه بسیاری از محصولات نرم‌‌افزارهای تحت این محصولات را هم با تخفیف عرضه می‌کنند. مثلا ونی نرم‌افزارهای ادوبی را با تخفیف ویژه روی لپ‌تاپ‌هایش عرضه می‌کرد.

جمعه سیاه تا یکشنبه سفید

به نظر می‌رسد حالا که فصل خرید رسیده فروشگاه‌ها به فروش محصولات دیجیتالی بیش از پیش بها می‌دهند. حالا فروشندگان محصولات دیجیتالی هم از فرصت جمعه سیاه و هم از زمان اختصاصی حراج دیجیتال یعنی یکشنبه سفید. در شرایطی که بسیاری از کشورهای اروپایی یک به یک با فروافتادن به طرح‌های ریاضت اقتصادی شرایط سخت‌تری را برای شهروندان خود تن می‌دهند، اما به نظر می‌آید مردم از تمایل خرید برای محصولات دیجیتالی دست بردار نیستند. شاید هم تازگی و جذابیت محصولات دیجیتالی راهی باشد برای فراموشی جهانی که در مشکلات اقتصادی غرق شده است.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا