تکنولوژی

جابه جایی های بزرگ در جهان آی تی

تنها چند ساعت بعد از معرفی سرویس جدید پرداخت موبایلی توسط شرکت گوگل در روز پنجشنبه گذشته، شرکت بزرگ فعال در زمینه پرداخت الکترونیک پیپال از گوگل و دو مدیر کلیدی‌اش در این پروژه شکایت کرد.

در حقیقت موضوع به حضور همان دو مدیر کلیدی در پروژه سرویس کیف پول الکترونیکی گوگل (Google Wallet) مربوط است. «اسامه بدیر» و «استفانی تیلنیوس» کارمندان شرکت پیپال بوده‌اند که درست قبل از آغاز پروژه سرویس جدید گوگل به این شرکت پیوسته‌اند. حالا پیپال مدعی است که این دو نفر اسرار تجاری و برنامه‌های پیپال را برای مدیران گوگل فاش کرده‌اند. در نهایت گویا eBay که شرکت مادر و مالک پیپال است در اولین دادگاه از گوگل شکست خورده است، اما هنوز معلوم نیست این جنگ به کجا ختم شود. استعفای مدیران از یک شرکت و رفتن به شرکت‌های رقیب اتفاق جدیدی نیست، اما این اتفاق در دنیای تکنولوژی معمولا با واکنش‌های جدی و جنجالی مواجه می‌شود. در واقع بسیاری معتقدند که نیروهای انسانی در شرکت‌های تکنولوژی نقش کلیدی دارند و به نوعی سرمایه‌های بزرگی برای آنها محسوب می‌شوند، به همین دلیل هم حضر آنها در شرکت‌های رقیب معمولا دردسرساز می‌شود. با این اوصاف است که در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معروف تکنولوژی با این موضوع درگیر بوده‌اند و برای اثبات حق‌شان راه دادگاه را در پیش گرفته‌اند. در این میان بعضی از مهاجرت‌های شغلی بین این شرکت‌ها به توافق و همکاری دو شرکت منتهی شده است و بعضی دیگر به جدی‌تر شدن جنگ رقابتی میان آنها. این نمونه آخر گویا به جرقه‌ای برای آغاز جنگ میان دو شرکت گوگل و پیپال تبدیل شده است. به این ترتیب در این مطلب بعضی از جا به جایی‌های مهم و تاثیر گذار نیروهای انسانی در صنعت تکنولوژی و در سال‌های اخیر را بررسی کرده‌ایم.

«جیانفرانکو لانسی» مدیرعامل شرکت ایسر: او به عنوان مدیرعامل دومین شرکت بزرگ تولیدکننده کامپیوترهای شخصی در جهان، در آخرین روز ماه مارس امسال استعفا داد. لانسی اعلام کرد که این استعفا به دنبال کشمکش‌ها و اختلافات میان او و اعضای هیات‌مدیره بر سر استراتژی‌های شرکت، اتفاق افتاده است. این استعفا باعث شد قیمت سهام شرکت ایسر به کمترین میزان خود در دو سال گذشته سقوط کند. «جی تی وانگ» ريیس هیات مدیره این شرکت در کنفرانسی از سهامداران ایسر عذرخواهی کرد و گفت: «تغییری که در مدیریت ایسر اتفاق افتاد مانند یک جراحی بزرگ و حساس مغز بوده است.»

«برتراند سرلت» نایبريیس ارشد مهندسی نرم‌افزار Mac در شرکت اپل: او 22 سال تمام کنار استیو جابز در حوزه مهندسی نرم‌افزار و سیستم عامل Mac OS X فعالیت کرد. او در اواخر ماه مارس 2011 اپل را ترک کرد و اعلام کرد که قصد دارد بقیه عمرش را صرف تحقیقات علمی کند. او مبتکر سیستم‌عامل Mac OS X بود که خیلی زود به یکی از کلیدی‌ترین محصولات اپل تبدیل شد. استعفای سرلت درست در زمانی اتفاق افتاد که این سیستم‌عامل در سایه سیستم عامل iOS گوشی‌های iPhone و تبلت‌های iPad قرار گرفت، اما خودش معتقد است که این استعفا به خاطر کمرنگ‌تر شدن نقش سیستم‌عامل Mac نبوده است.

«دریک مایر» مدیرعامل ای ام دی: اولین روزهای سال 2011 تغییر بزرگی را برای یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پردازنده جهان به همراه داشت. مدیرعامل ای ام دی با سابقه کار پانزده ساله در این شرکت در روز دهم ژانویه استعفا داد و اعلام کرد که زمان تغییر در مدیریت
ای ام دی فرا رسیده بود. این استعفا به دنبال توافق هیات‌مدیره، مایر و البته «توماس سیفرت»، مدیر ارشد مالی این شرکت اتفاق افتاد تا در نهايت سیفرت به عنوان مدیرعامل موقت ای ام دی انتخاب و معرفی شود. گویا کارشناسان ای ام دی پیشنهاد این استعفا را داده و گفته بودند که مایر برخلاف دانش خوبش در زمینه مهندسی، استعداد چندان خوبی در زمینه فروش و بازاریابی ندارد.

«لی ویلیامز»، مديرعامل سیستم عامل سیمبین در شرکت نوکیا: استعفای او در آخرین روزهای ماه نوامبر 2010 خیلی زود مورد موافقت هیات مدیره قرار گرفت. ویلیامز اعلام کرد که به خاطر دلایل شخصی این شرکت را ترک می‌کند. این در حالی است که مشکلات نوکیا در این روزها تغییرات بزرگی را برایش به همراه آورد تا جایی که مديرعامل این شرکت در ماه سپتامبر و به دنبال ناتوانی‌اش در جلوگیری از کاهش سهم بازار نوکیا هم استعفا داد. این شرکت همچنین مدیر بخش موبایل‌های هوشمندش را هم در سال 2010 از دست داد.

«الی حراری»، مديرعامل شرکت سن دیسک: او در اواسط ماه اکتبر 2010 و به دنبال تصمیمش برای بیرون آمدن سن دیسک ز بازار بورس و خصوصی شدن دوباره این شرکت، استعفا کرد. در واقع این تصمیم نگرانی‌ها و نارضایتی‌های زیادی را به دنبال داشت. این اتفاق همزمان با نتایج نه‌چندان امیدوارکننده این شرکت در بازار محصولات مختلف رخ داد تا موج نارضایتی‌ها موجب استعفای حراری و جایگزین شدن «مایکل مارکز» ريیس هیات مدیره این شرکت شد.

«استفان الاپ»، مدیر بخش تجارت شرکت مایکروسافت: این تغییر یکی از همان جابه‌جایی‌های بزرگ و تاثیرگذار در صنعت تکنولوژی بود. مدیر بخش تجاری شرکت مایکروسافت در ماه سپتامبر 2010 برای به عهده گرفتن مديرعاملی بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی موبایل در جهانی یعنی شرکت نوکیا، استعفا کرد. او که نقش مهمی در طراحی و عرضه نرم‌افزار آفیس 2010 داشت، برای ادامه برنامه‌های نوکیا در جهت رقابت بیشتر در بازارهای پیشرفته به این شرکت رفت. استیو بالمر، مديرعامل مایکروسافت خیلی زود با استعفای الاپ موافقت و اعلام کرد که این انتخاب باعث افتخار شرکتش است و مایکروسافت با الاپ در جایگاه جدیدش همچنان همکاری خواهد کرد. این اتفاق خیلی زود افتاد و نوکیا همکاری‌اش با مایکروسافت برای به‌کارگیری سیستم‌عامل ویندوز فون در گوشی‌هایش را اعلام کرد.

«نام یونگ»، مديرعامل شرکت ال جی: او در ماه سپتامبر 2010 و بعد از ایجاد مشکلاتی در زمینه تغییر سیاست‌های جاری ال‌جی در بخش موبایل‌های هوشمند استعفا داد. بسیاری معتقدند که کاهش متوالی سهم بازار و سود حاصل از فروش گوشی‌های موبایل این شرکت موجب این استعفا شد. با وجود رشد جایگاه ال‌جی از ششم به سوم در جدول برترین تولیدکنندگان بازار موبایل، کاهش 10 درصدی سهم بازار این شرکت برای اعضای هیات‌مدیره آن قابل توجه بود.

«مارک هوارد»، یکی از مدیران عامل شرکت اچ پی: استعفا و به نوعی اخراج هوارد یکی از جنجالی‌ترین جابه‌جایی‌های شرکت‌های تکنولوژی در سال‌های اخیر بوده است. او در اوایل ماه آگوست به دنبال یک رسوایی اخلاقی استعفا داد. این اتفاق بلافاصله باعث کاهش 10 درصدی قیمت سهام این شرکت شد. این در حالی بود که هوارد سال‌ها به عنوان یکی از بهترین و قدرتمندترین مدیران دره تکنولوژی شناخته می‌شد. با این همه اما گویا این اخراج جنجالی چندان هم برای هوارد بد نبود، چون خیلی زود با پیشنهاد چشمگیر لری الیسون، مديرعامل شرکت اوراکل مواجه شد. مارک هوارد بلافاصله به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره اوراکل مشغول به کار شد، اما این موضوع اعتراض مدیران اچ پی را به دنبال داشت. آنها اعلام کردند که این جا به جایی باعث فاش شدن اسرار تجاری شرکت اچ پی می‌شود. این موضوع آنقدر جدی شد که حتی به دادگاه هم رسید.

«لئو اپوتکر»، مديرعامل شرکت سپ: روز هفتم ماه فوریه اپوتکر به دنبال تاخیر در معرفی یک نرم‌افزار تجارتی آنلاین جدید شرکت سپ استعفا کرد. با این اتفاق شرکت سپ یکبار دیگر به ساختار مدیریتی قبلی‌اش؛ یعنی حضور دو مديرعامل بازگشت. رقابت برای شرکت‌های بزرگی مانند سپ آنقدر اهمیت دارد که می‌تواند چنین تغییراتی را هم به دنبال داشته باشد. با این همه اما چند ماه بعد اپوتکر با پیشنهاد اعضای هیات‌مدیره شرکت بزرگ اچ پی به این شرکت رفت و به عنوان مديرعامل مشغول به کار شد. این جابه‌جایی مدتی بعد جنگ رقابتی جدیدی را میان دو شرکت سپ و اوراکل به راه انداخت.

«جاناتان شوارتز»، مديرعامل شرکت سان مایکروسیستمز: درست چند روز قبل از استعفای مديرعامل شرکت سپ، همتایش در شرکت سان استعفایش از این شرکت را اعلام کرد.
او در واقع به دنبال خرید سان توسط شرکت اوراکل یک هفته قبل از این اتفاق، استعفا کرد. این در حالی بود که لری الیسون مديرعامل شرکت اوراکل هم در هنگام خرید سان اعلام کرده بود که ترجیح می‌دهد شوارتز استعفا بدهد تا اینکه به عنوان مديرعامل همچنان به کارش ادامه بدهد.

نبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا