تکنولوژی

آیفون در یک قدمی غول‌ها

نام نویسنده: محمد نوجوان

سرویس گزارش- نوکیا، سامسونگ و ال جی رتبه نخست تا سوم برترین برندهای تولیدکننده را در سه ماهه ابتدایی سال 2011 از آن خود کردند.
به ‌گزارش عصر ارتباط، براساس تازه‌ترین آماری که موسسه تحقیقاتی IDC در خصوص سهم بازار شرکت‌های موبایل‌ساز در سه‌ماهه ابتدایی سال منتشر کرده، نوکیا همچنان عنوان برترین برند را از آن خود کرده است. پس از نوکیا، سامسونگ و ال‌جی توانستند با پیشی‌گرفتن از رقبا و به ترتیب جایگاه دوم و سوم را از آن خود کنند.

براساس این آمار، سه‌ماهه ابتدایی سال جاری برای تولیدکنندگان و بازار گوشی‌های تلفن‌همراه خبرهای خوبی به همرا داشته است. اعداد و ارقام حکایت از افزایش 8/19 درصدی تولید گوشی در مقایسه با زمان مشابه در سال 2010 دارد که با وجود رکود اقتصادی حاکم بر بازار قابل توجه است.

اين آمار نشان‌دهنده اين موضوع است که برندهاي توليدکننده در سه‌ماهه نخست سال جاري 8/371 ميليون دستگاه گوشي روانه بازار کرده‌اند که در مقايسه با سه‌ماهه نخست سال 2010 که 310 ميليون دستگاه بوده رشدی فزاینده را در بازار گوشی می‌بینیم.

به اعتقاد کارشناسان این حوزه بیشتر این افزایش تولید مربوط با تقاضای کاربران نسبت به عرضه گوشی‌های هوشمند است که با ورود اندروید، ویندوزموبایل و نسخه جدید سیمبین بیش از پیش مورد توجه کاربران قرار گرفته است. رشد تولید گوشی‌های هوشمند به خصوص در آسیا البته به جز ژاپن، خاورمیانه و آفریقا به افزایش چشمگیر فروش این نوع محصولات در سطح بین‌المللی کمک شایان توجهی کرده است. این در حالی است که تلاش تولیدکنندگان و اپراتورها برای عرضه محصولات و سرویس‌های مقرون به صرفه نیز در رشد سه‌ماهه ابتدایی بی‌تاثیر نبوده است.

نوکیا همچنان در صدر

شرکت نوکیا که در ماه‌های پایانی سال 2010 به دلیل ورود بی‌رویه گوشی‌های اندرویدی توسط برندهای کره‌ای کمی دست‌پاچه عمل می‌کرد، پس از عرضه گوشی N8 و معرفی نسل جدیدتری از سیستم‌عامل سیمبین در کنار ترکیب‌شدن با مایکروسافت، توانست بار دیگر مورد توجه کاربرانی قرار بگیرد که مدتی با این برند قهر کرده بودند اگرچه میزان رشد چندان قابل قبول محسوب نمی‌شود.

اين شرکت در سه‌ماهه ابتدايي 108 ميليون و پانصد هزار دستگاه را روانه بازار کرده که رشدي 6/0 درصدي را نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد. نوکيا در حال‌حاضر 2/29 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده که در مقایسه با سهم بازار 7/34 درصدی این برند در سه‌ماهه ابتدایی 2010، 5/5 درصد کاهش نشان می‌دهد.

حضور نوکیا در صدر جدول برترین‌ها اگرچه برای زمان مشابه در سال آینده با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو است اما برخی نیز معتقد هستند که با ورود نسل گوشی‌های ویندوزی این برند و قابلیت‌های ویژ‌ه‌ای که ویندوزفون 7 در اختیار کاربران قرار می‌دهد بار دیگر فاصله خود را با برندهای رقیب به‌خصوص سامسونگ که با معرفی گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌های سخت‌افزاری، پایگاهی خوبی برای خود دست و پا کرده است، کم کند.

سامسونگ رو به جلو

در آمار منتشر شده IDC شرکت سامسونگ به‌عنوان دومين شرکت توليدکننده گوشي تلفن‌همراه معرفي شده است. برند سامسونگ که مدت‌ها است با عرضه مدل‌های رنگارنگ خود را در جمع سه گوشی‌ساز برتر جای داده است با معرفی گوشی‌های خانواده گالکسی موجی جدید برای خرید در بازار به‌وجود آورد. این در حالی است که حجم تولیدات سامسونگ نسبت به نوکیا نیز بیشتر بوده و سهم بازار تنها عاملی است که سامسونگ را در رتبه دوم جای داده است. اين شرکت در سه‌ماهه نخست سال 2011 ميلادي، 70 ميليون دستگاه را روانه بازار کرده که در مقايسه با زمان مشابه رشدي 9/8 درصدي را نشان مي‌دهد. این شرکت توانسته با حجم تولیدات خود و فروش مناسبش در بازار 8/18 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد که در مقایسه با سهم بازار 7/20 درصدی در سه‌ماهه ابتدایی سال گذشته 9/1 درصد کاهش داشته است.

شرکت سامسونگ که پس از معرفی محصولات خود با سیستم‌عامل اندروید مورد توجه طیف گسترده‌ای از کاربران حرفه‌ای قرار گفت، به استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند در این سری از گوشی‌ها روی آورد تا جاییکه در حال حاضر سریع‌ترین پردازنده موجود را برای نسل جدید گوشی‌هایش در نظر گرفته است. این در حالی است که میزان تولیدات سامسونگ در همین زمان در سال 2010، 27 میلیون و یکصد هزار گوشی بوده که کاهش حجم آن نسبت به سال جدید کاملا محسوس است.

ال‌جی در سراشیبی

دیگر شرکت حاضر در بازار گوشی‌های تلفن‌همراه که در کنار رقیب همشهری خود به فکر تسخیر بازار است، ال‌جی نام دارد که اگرچه در رده سوم جای گرفته اما با رشدی منفی در مقایسه با همین زمان در سال گذشته مواجه شده است.

ال‌جی در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری میلادی 24 میلیون و 500 هزار گوشی تولید کرده که همچون دو رقیب خود نسبت به حجم تولید 27 میلیون و یکصد هزاری‌اش در سه‌ماهه نخست سال گذشته 6/9 درصد کاهش تولید داشته است. این در حالی است که در این آمار ال‌جی صاحب سهم بازاری 6/6 درصدی است که در زمان مشابه سال گذشته 7/8 درصد بوده و نشان از عقب‌نشینی 1/2 درصدی این برند دارد. ال‌جی نیز همچون رقیب هم‌وطنش با تکیه بر سیستم‌عامل اندروید و گرایش به تولید محصول در خانواده تازه‌وارد اپتیموس تلاش کرده تا خود را در جمع بزرگان نگه دارد که البته موفق به این کار هم شده است.

اپل بالاتر از سایرین

قرارگیری اپل که با تکیه بر یک محصول توانسته رتبه چهارم رده‌بندی برترین تولیدکنندگان را از آن خود کند، نکته‌ای که به نظر می‌رسد در کنار حکایت از قدرت نفوذ این برند در سطح بین‌المللی نشان از ضعف سایر برندهای سرشناس این حوزه دارد. آمار منتشرشده نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد.

اپل در سه‌ماهه نخست سال جاری 18 میلیون و هفتصد هزار گوشی تولید کرده که در مقایسه یا 8 میلیون و 700هزار گوشی که در شرایط مشابه سال گذشته به بازار عرضه کرده به رشد باورنکردنی 9/114 درصد دست پیدا کرده است.

اپل برخلاف سه برند برتر این رده‌بندی سهم بازار خود را در سه‌ماهه ابتدایی 2010 تا زمان مشابه در سال جاری از 8/2 درصد ب 5 درصد رسانده است که نشان از عزم جزم کرده این شرکت بــرای حضور قدرتــمندتر در بـــازار دارد.

ZTE کجای بازار

شرکت چینی ZTE که در بیشتر حوزه‌های مخابراتی و شبکه‌ای حضور چشمگیر دارد مدت‌ها است که در بازار گوشی‌های تلفن‌‌همراه فعالیت می‌کند. البته پیش از این خبر چندانی از این برند در بازارهای جهانی نبود اما به نظر می‌رسد این شرکت تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا در این بازار رقابتی که اتفاقا سود خوبی نیز در پی دارد حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. این شرکت که در سه‌ماهه نخست امسال 15 میلیون و یکصد هزار گوشی تولید کرده که نسبت به سال گذشته و با عرضه 10 میلیون و 400 هزار گوشی رشدی 2/45 درصدی را نشان می‌دهد. ZTE در حالی در شرایط کنونی 1/4 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده که پیش از این و در زمان مشابه در سال 2010 تنها 3/3 سهم بازار داشته است.

غایبان بزرگ

عدم حضور شرکت‌های مطرحی همچون موتورولا، سونی‌اریکسون و HTC در این رده‌بندی یکی از تعجب‌برانگیزترین بخش‌ ‌آماری آن محسوب می‌شود. این سه برند که مدت‌ها است در این حوزه فعالیت می‌کنند با وجود معرفی نسل جدید محصولات خود که قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خوبی هم در خود جای داده‌آند ظاهرا در حال کم‌رنگ شدن هستند. عدم توجه به سلیقه مشتری به خصوص در سطوح حرفه‌ای یکی از ‌مهم‌ترین دلایل این عقب‌نشستن به شمار می‌رود.

براساس آمار IDC، به جز 5 برند اصلی سایر گوشی‌سازها در سه‌ماهه ابتدایی 135 میلیون گوشی تولید کرده‌اند که در مقایسه با سه‌ماهه ابتدایی 2010 که حدود 92 میلیون و 200 هزار محصول وارد بازار شده است، در مجموع 4/46 درصد رشد داشته‌اند و سهم بازار آنها نیز از 7/20 درصد به 3/36 درصد رسیده است؛ اتفاقی که شاید با اعداد و ارقام نشان‌دهنده رشد باشد اما برای شرکت‌های حاضر شکستی بیش نخواهد بود.

منبع : عصرارتباط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا