تکنولوژی

گفت و گو با مدیر اینتل

به دنبال انتشار گزارش مربوط به درآمد و رشد شرکت Intel، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران درباره آینده تجارت این شرکت اخطار دادند.

در واقع گزارش رشد Intel در فصل اول سال 2011 چندان امیدوارکننده نبود. به عقیده بسیاری از کارشناسان این نتیجه به خاطر اصرار Intel بر حفظ بازار کامپیوترهای شخصی و همراه نشدن با بازار محصولات قابل حمل جدید رقم خورده است.

این روزها نه تنها در دره تکنولوژی بلکه در بازارهای بورس بزرگ هم همه درباره موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها صحبت می‌کنند و این در حالی است که Intel هنوز تلاشی برای تثبیت موقعیتش در این بازارهای جدید انجام نداده است.

حالا کارشناسان وال‌استریت پیش‌بینی‌های خودشان از رشد قیمت سهام این شرکت را تا حد قابل توجهی کاهش داده‌اند، در حالی که Intel همچنان تولید چیپ‌های ویژه کامپیوترهای شخصی و سرورها را افزایش می‌دهد. در مقابل اما «پل اوتلینی» مدیر عامل Intel مدعی است که اخبار خوب بیشتری در راه هستند. او انتظار دارد بازار کامپیوترهای شخصی در سال 2011 و 2012 با رشد دو رقمی همراه باشد. اوتلینی حتی در جواب سوالی درباره اینکه آیا تبلت‌ها کامپیوترهای شخصی را از بین می‌برند، می‌گوید: «قرار نیست هیچ اتفاقی بیفتد». با همه این اتفاقات اما اوتلینی در طول مدت سرپرستی Intel موفقیت‌های بزرگی را برای این شرکت بزرگ رقم زده است.

درآمد سالانه این شرکت در سال 2010 برای اولین بار به 50 میلیارد دلار رسید که این رقم در سال 2006 برابر 35 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که قیمت سهام این شرکت در فصل اول سال 2011 با کاهش قابل توجه 19 درصدی مواجه بوده است. از طرفی هنوز ابهاماتی درباره خرید شرکت امنیتی McAfee با قیمت 7/7 میلیارد دلار توسط Intel در سال گذشته وجود دارد که سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. اوتلینی به عنوان پنجمین مدیر عامل این شرکت 43 ساله به تازگی در گفت‌وگو با فوربس به بعضی از این سوالات جواب داده است که آنها را در زیر می‌خوانیم:

تجارت کامپیوترهای شخصی چطور است؟
سال گذشته بهترین نتایج در تاریخ این صنعت رقم خورد. Intel رکورد خوبی در هر دو بخش تعداد محصولات صادر شده و درآمد حاصل از فروش آنها را برای خودش به ثبت رساند. رکورد شرکت ما رشد 17 درصدی صادرات و فروش بیش از یک میلیون قطعه در یک روز بوده است.

فکر می‌کنید این تجارت در سال 2011 چطور باشد؟
ما به دنبال رشد 13 تا 15 درصدی در بازار قطعات و پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی هستیم که فکر می‌کنم این اتفاق به دو دلیل رخ بدهد. اول اینکه شرکت‌ها در سال‌های 2008 و 2009 کامپیوترهای شخصی زیادی نخریدند و به این دلیل کار این خرید را از نیمه سال میلادی گذشته آغاز کرده‌اند. دومین دلیل به رشد قابل توجه بازار کامپیوترها شخصی در بازارهای نوظهور مربوط می‌شود. به عقیده من هندوستان یکی از این بازارهای رو به رشد است که می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

من از پیش‌بینی شما درباره بازار کامپیوترهای شخصی غافلگیر شده‌ام. اغلب تحلیلگران این روزها در حال هشدار درباره رشد تک رقمی این بازار هستند. شما چه چیزی را می‌بینید که دیگران نمی‌بینند؟
ما محصولاتمان را صادر می‌کنیم و آن‌ها این کار را نمی‌کنند. بگذارید بگویم که آن‌ها همین پیش‌بینی را در اواخر سال 2009 هم کرده بودند و انتظار داشتند در سال 2010 ما تنها از 5 تا 6 درصد رشد داشته باشیم. این در حالی بود که ما سال 2010 را ب رشد 17 درصدی به پایان رساندیم. شرکت‌های تحلیل بازار قدیمی متاسفانه بازارهای رو به رشد و نو ظهور را نمی‌بینند. به عنوان مثال بازار کشور چین در حال حاضر دومین بازار بزرگ جهان برای کامپیوترهای شخصی است و انتظار می‌رود تا سال 2012 به اولین بازار جهان در این زمینه تبدیل شود. برزیل چهارمین بازار بزرگ کامپیوترهای شخصی در دنیا است. این شرکت‌های تحقیقاتی قدیمی متاسفانه تنها به آمار فروش شرکت‌هایی مانند Best Buy متکی هستند و نتیجه تحقیقاتشان را بر این اساس اعلام می‌کنند. درست است که بازار کامپیوترهای شخصی در ایالات متحده آمریکا چندان رو به رشد نیست، اما ما به نرخ رشد صادرامان در 135 کشور جهان توجه می‌کنیم، کاری که آن‌ها نمی‌کنند.

آیا رشد دو رقمی بازار کامپیوترهای شخصی می‌تواند در آینده هم ادامه داشته باشد؟
فکر می‌کنم ادامه داشته باشد. یکی از دلایل مهم سرمایه گذاری ما در بازار کامپیوترهای شخصی،
پیش بینی رشد 10 درصدی این بازار تا آینده قابل پیش بینی است که این رشد تنها از طریق بازارهای نو ظهور رقم می‌خورد.

اما آیا تقاضا برای کامپیوترهای شخصی با رونق بازار تبلت‌ها کمتر نمی‌شود؟
تبلت‌ها هم مانند موبایل‌های هوشمند و نت بوک‌ها در واقع یک بخش اضافه شده به بازار کامپیوتر هستند و به این دلیل من مثل شما فکر نمی‌کنم ی محصول بتواند بازار محصولات دیگر را از بین ببرد. سه سال پیش هم وقتی که ما شاهد معرفی نت بوک‌ها بودیم، بسیاری از مردم فکر می‌کردند این محصولات جدید بازار نوت‌بوک‌ها را از بین ببرند. با این حال اما همه ما دیدیم که هر دو آن‌ها همزمان رشد کردند، هر چند رقم این رشد برای نت بوک‌ها بیشتر بوده است.

اما رشد بازار نت بوک‌ها کند شده است.
این اتفاق همیشه برای تولیدات انبوه رخ می‌دهد. از طرفی نت بوک‌ها به یک تحول نیاز دارند. حالا کاربران ترجیح می‌دهند قابلیت‌های جدید و شبیه به تبلت‌ها مانند GPS و نمایشگرهای لمسی را در اختیار داشته باشند.
بالاخره صحبت به تبلت‌ها سید…

تبلت‌ها به خوبی در حال رشد هستند. اغلب مردم فکر می‌کنند که تبلت‌ها در سال 2011 رکورد فروش 30 تا 40 میلیون دستگاهی را برای خودشان به ثبت می‌رسانند و من در این مورد بحثی ندارم.
این روزها در بازارهای بزرگ و پیشرفته می‌بینیم که خریداران درباره خرید یک نوت‌بوک یا تبلت تصمیم‌گیری می‌کنند، اما به نظر من این به آن معنا نیست که مردم نوت بوک‌هایشان را دور می‌اندازند. این به معنای تغییر سلیقه خرید آنها است و این اصلا اتفاق بدی نیست. من هم در حالی که چندین نوت بوک دارم، یک iPad و یک iPhone هم دارم، اما با همه آن‌ها زندگی می‌کنم.

شما درباره فرصت حضور Intel در بازار تبلت‌ها چه فکر می‌کنید؟
حس خوبی دارم. ما در جایگاه خوب و پر قدرتی قرار داریم و چیزی را عرضه می‌کنیم که در ساختار پردازنده‌ها و قطعات دیگر وجود ندارد، چیزی که باعث می‌شود هر سیستم عاملی روی پردازنده‌های Intel کار کند. به این ترتیب از حالا به بعد شاهد حضور تعداد زیادی از تبلت‌های مبتنی بر پردازنده‌های Intel در بازار خواهید بود.
اما ipad این رقابت را از بین می‌برد و آنها از پردازنده‌های ARM یعنی رقیب شما در طراحی پردازنده‌های دستگاه‌های قابل حمل بهره می‌برند.

من فکر می‌کنم که این بازار آنقدر رشد می‌کند، که iPad را هم جا می‌گذارد. درست همان اتفاقی که برای iPhone ر داد. این دستگاه تنها طرز تفکر مردم درباره گوشی‌های موبایل را تغییر داد. حالا می‌بینیم که موبایل‌های هوشمند آندرویدی بازار را از دست iPhone درآورده‌اند و حالا فروشی دو برابر این گوشی دارند.

آیا آندروید می‌تواند Apple را در بازار تبلت‌ها هم پشت سر بگذارد؟
باید منتظر باشیم تا مشخص شود، اما آندروید قطعا سهم قابل توجهی از این بازار را دارد، اما آنچه برای ما اهمیت دارد، طراحی و تولید پردازنده‌هایی است که بتواند با تمام سیستم عامل‌ها سازگاری داشته باشد.
بیایید درباره خرید McAfee صحبت کنیم. هیچ کس نمی‌داند شما چرا این خرید را انجام دادید.
این شرکت به لحاظ مای شرکت ارزشمندی است و به این دلیل فرصت خوبی برای رشد ما در تجارت خواهد بود. این در حالی است که امنیت در فضای مجازی هر روز برای کاربران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و ما برای حضور در این بازار می‌توانیم به استراتژی‌های امنیتی این شرکت تکیه کنیم.

شما پنجمین مدیر عامل Intel هستید. ششمین نفر کیست؟
سن بازنشستگی رسمی 65 سال است و من 60 ساله هستم. با این اوصاف هنوز برای بازنشستگی من زود است، اما این طبیعی است که هیات‌مدیره از حالا به بررسی گزینه‌های موجود برای آینده این شرکت بپردازند. آنها این روزها روند موفقیت‌های من را هم بررسی و تحلیل می‌کنند.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا