تکنولوژی

احتمال سرقت اطلاعات 25 ميليون كاربر ديگر PSN

نام نویسنده: علی ارسلان شهلا

سونی از احتمال سرقت اطلاعات نزدیک به 25 میلیون اکانت دیگر PlayStation Network خبر داد. این شرکت پس از مرور جزییات هک شدن شبکه پلی استیشن دوشنبه گذشته اعلام کرد كه احتمال دارد اطلاعات 6/24 میلیون اکانت دیگر شبکه پلی استیشن به دست هکرها افتاده باشد.شبکه پلی استیشن (PSN) شبکه آنلاین سونی مخصوص دو پلات فورم PS3 و PSP است که به کاربران این کنسول‌ها اجازه مي‌دهد از سراسر جهان با یکدیگر به طور آنلاین دیدار و رقابت کنند و به دانلود محتوای مربوط به بازی‌های کامپیوتری بپردازند.شبکه پلی استیشن روزهای 16 و 17 آوریل گذشته برابر با 27 و 28 فرودین امسال مورد حمله هکرها قرار گرفت. این شبکه از آن زمان تاکنون قطع بوده است. سونی پیش‌تر اعلام کرده بود اطلاعات 77 میلیون اکانت PSN به دست هکرها سرقت شده است.تحقیقات جدید در مورد هک شدن شبکه پلی استیشن حكايت از آن دارد که همچنین سابقه مالی حدود 23 هزار و 400 نفر شامل کاربرانی که خارج از ایالات متحده زندگی مي‌کنند به سرقت رفته است. البته این اطلاعات از یک پایگاه داده قدیمی دزدیده شده است که اطلاعات آن مربوط به سال 2007 مي‌شود. گفته مي‌شود در بین سوابق مالیاتی سرقت شده، اطلاعات کاربران ژاپنی، اتریشی، آلمانی، هلندی و اسپانیایی هم موجود بوده است.این اطلاعات منسوخ که به نر نمی رسد در حال حاضر به درد هکرها بخورد، شامل شماره کارت‌های اعتباری و تاریخ انقضای آنها مي‌شود، اما فاقد کد امنیتی سه رقمی پشت کارت‌های اعتباری است. شماره حساب بانکی، نام و آدرس مشتریان و نوع حساب آنها از دیگر اطلاعات موجود در این پایگاه داده است.به گفته تاینا رودریگز، سخنگوی سونی این شرکت مدرکی پیدا نکرده است که نشان دهد اطلاعات به سرقت رفته از بخش سرگرمی‌های آنلاین سونی (SOE) مورد تراکنش‌های غیرقانونی قرار گرفته باشد.سونی در پیامی به تمام کاربران PSN اعلام کرد: ما پیش‌تر فکر مي‌کردیم اطلاعات اكانت کاربران بخش سرگرمی‌های آنلاین سونی در حملات اینترنتی به دت هکرها نیفتاده است اما شنبه گذشته دریافتیم ممکن است اطلاعات اکانت کاربران به سرقت رفته باشد. بنابراین در تلاش هستیم شما را هرچه سریع تر از این مساله آگاه کنیم.

حق استفاده رايگان به خاطر دلجويي

سونی از دوشنبه گذشته تمام سرویس‌های بخش سرگرمی‌های آنلاین خود را از کار انداخته است. EverQuest، Free Realms و DC Universe Online از محبوب ترین بازی‌های آنلاین سونی است که کاربران فعلا به آنها دسترسی ندارند.

سونی برای اینکه قطعی دو هفته شبکه پلی استیشن و سرویس‌های آنلاین خود را از دل کاربران درآورد، به تمام کاربران یک ماه حق استفاده رایگان از سرویس PlayStation Plus و عضویت آنها در بازی‌های پولی این شبکه را وعده داد. PSN اساسا یک شبکه رایگان است و کاربران برای انجام بازی‌های آنلاین نیازی به پرداخت حق اشتراک ندارند، اما PlayStation Plus یک سرویس پولی است که کاربران با عضویت در آن به محتوای بیشتری برای بازی‌های کامپیوتری دست پیدا مي‌کنند.

شبکه پلی استیشن در حالی برای تمام کاربران خود رایگان است که شبکه آنلاین Xbox 360 مایکروسافت با نام Xbox Live از کاربران 60 دلار حق اشتراک سالیانه دریافت مي‌کند.

تعظيم به مصرف‌‌كنندگان

مدیران سونی ابتدای هفته جاری در کنفرانسی به نشانه عذرخواهی از مصرف کنندگان همه با هم تعظیم کردند و اطمینان دادند اقدامات انیتی لازم را انجام خواهند داد تا از نفوذ دوباره هکرها به سرویس‌های این شرکت جلوگیری کنند.

به گفته سونی، هکرها به پایگاه داده این شرکت در شهر سن دیگو در ایالت کالیفرنیا نفوذ کرده اند و اطلاعات میلیون‌ها کاربر شبکه پلی استیشن را به سرقت برده‌اند. گفتنی است FBI و مراجع امنیتی دیگر برای پیگیری این سرقت آنلاین دست به کار شده اند.

پاتریک سیبولد، یکی دیگر از سخنگویان سونی ادعای برخی رسانه‌ها ازجمله وب سایت خبری MSNBC مبنی بر فروش اطلاعات به سرقت رفته کاربران سونی در بازار سیاه اینترنت را رد کرد. سیبولد اعلام کرد: رمز عبور کاربران روی شبکه پلی استیشن رمزنگاری نشده بود، اما در عین حال به شیوه‌اي به دست هکرها افتاده است که خواندن و پی بردن به آنها به راحتی میسر نیست. علاوه بر این سونی هیچ ردی از تراکنش‌های غیر قانونی حساب‌های مالی کاربران روی اینترنت پیدا نکرده است.

این در حالی است که شرکت‌های بزرگ ارایه دهنده کارت اعتباری در آمریکا ازجمله American Express و مسترکارد اعلام کردند تاکنون در رابطه با اکانت‌هایی که از کاربران PSN به سرقت رفته، شاهد فعالیت غیر قانونی و مشکوکی نبوده است.

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا