ایران

اینترنت پاک

«وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تشکیل هسته های اولیه ایده “اینترنت پاک” در کشور خبر داد و گفت: نقطه شروع طرح اینترنت پاک کشور ایران خواهد بود و پس از آن در اختیار تمام بشریت قرار می گیرد.»
آی تی ایران به نقل از خبرگزاری مهر – اسفند 1389

«علي حكيم جوادی (معاون وزیر ارتباطات) افزود: اين نوع اينترنت شامل حذف محتويات ناسالم اخلاقي، محتويات مشوق كفرو الحاد، محتويات مشوق جرم و جنايت، تفرقه برانگيز، نااميدكننده و غيره است. »
فناوران اطلاعات ب نقل ایسنا -اسفند 1389

«وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین اظهارات خود در مورد وضعیت پروژه اینترنت پاک گفت: اینترنت پاک یک ایده است و باید دانشمندان، متفکران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات راجع به این ایده نظرات خود را به ما ارايه کنند.»
فناوران اطلاعات به نقل خبرگزاری مهر – فروردین 1390

اینترنت پاک آخرین دستاورد مسئولین ارتباطات و فن آوری کشور است که همانند بسیاری از دستاوردهای دیگر بخصوص اینترنت ملی فعلا در حد همان واژه و حرف باقی مانده است. اما دو نکته جالب در مورد اینترنت پاک وجود دارد همانطور که از سخنان وزیر ارتباطات مشخص است اینترنت پاک فعلا در حد یک ایده است و باید دیگران تعریف و راهکاری برای رسیدن به آن را ارائه کنند! به زبان ساده تر هنوز مشخص نیست اینترنت پاک چیست و قرار است چگونه اجرا شود اما نکته جالب دیگر اینکه به قول معروف در حالی که نه به داره و به نه باره قرار است آنرا در اختیار تمام بشریت هم قرار دهیم .
مسئولین اشاره کرده اند که اینترنت پاک با فیلترینگ متفاوت است و از آنجایی که از لحاظ فنی وقتی در مورد اینترنت و پالایش محتوا صحبت میکنیم یا باید سایتهای نامناسب را فیلتر کنیم (فهرست سیاه ) یا باید فقط به برخی سایتها (یا حتی پروتکلهای انتقال اطلاعات) اجازه عبور دهیم ( فهرست سفید) اینترنت پاک نمیتواد چیزی جز تهیه فهرست سفید از سایتهای مجاز و صرفا اجازه دسترسی به سایتهای موجود در فهرست سفید به کاربران را داد.

تکلیف معیارها برای اینترنت پاک نیز مشخص شده است و اگرچه هنوز معیار سایتهای مجاز مشخص نیست اما با استناد به رفتار نظام فیلترینگ و سایتهای فیلتر شده مشخص است که سایتهای فیلتر شده امروزی دیگر جزو اینترنت پاک نخواهند بود حال از آنجایی که قرار است اینترنت پاک در اختیار تمام بشریت قرار گیرد میتوان این نوید را به تمام بشریت داد که:

“اینترنت پاک اینترنتی است که در آن خبری از فیس بوک،یوتیوپ،فلیکر و اکثر سایتهای آپلود عکس و فیلم،دیگ ،اورکات و مای اسپیس و تقریبا تمام شبکه های اجتماعی دیگر، گوگل ریدر،بلاگر و وردپرس،فرندفید،تویتر و خلاصه هرچی سایت خلاقانه و پرترافیک دیگر نخواهد بود! ”

منبع : shirazi.blogfa.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا