تکنولوژی

گفت و گو با مدیرعامل شرکت دل

به مدد رشد تکنولوژی و کاربردهایش در عرصه‌های مختلف، کمپانی‌ها این روزها به دنبال خرید کامپیوترها و سرورها هستند.

این شرایط برای شرکت‌های تولیدکننده کامپیوتری می‌تواند فضای خوبی برای رشد را ایجاد کند. شاید به خاطر همین وضعیت هم هست که «مایکل دل» مدیرعامل شرکت بزرگ Dell این روزها حال خوبی دارد. حقیقت این است که رونق بازار کامپیوتر باعث شده است تا این شرکت رکورد رشد جدیدی را در پایان فصل سوم سال 2010 برای خودش به ثبت برساند. این رشد می‌تواند رکودی را که بعد از بحران اقتصادی گریبان شرکت‌های مختلف را گرفته بود، جبران کند. بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران بازار معتقدند که همین کورد جدید باعث شد تا طعم شکست در معامله شرکت 3PAR چندان هم برای مزه نکند.

حالا Dell به تدریج از یک عرضه‌کننده کالاهای کامپیوتری به یک شرکت مشاوره تکنولوژی و عرضه‌کننده دیتا سنترهای سودآور تبدیل می‌شود. این در حالی است که این شرکت بزرگ در ماه‌های اخیر با چالش‌ها جدیدی رو به رو شده است. مهم‌ترین این چالش‌ها اما این است که Dell همزمان با ورودش به عرصه‌های جدیدی مانند بازار موبایل‌های هوشمند و کامپیوترهای تبلت، بتواند با رقبای بزرگی مانند Apple به رقابت بپردازد. اما آنچه به عقیده کارشناسان Dell در مقایسه با Apple ندارد، کنترل و توجه لازم برای به‌کارگیری نرم‌افزار مناب برای هر دستگاه است. از طرفی Dell این روزها در عرصه تکنولوژی دیتا سنترها خودش را در مقابل دو رقیب قدیمی یعنی IBM و HP می‌بیند.

در همین راستا مایکل دل در اوایل این هفته در یک مصاحبه جدید با خبرگزاری آسوشيتد پرس درباره شرکتش و تغییر استراتژی‌های آن صحبت کرده است که آن را در زیر می‌خوانیم:

در سال‌های اخیر Dell با در اختیار داشتن ده‌ها کارمند، با تلاش برای رقابت در بازار کامپیوترهای شخصی و حضور دوباره در عرصه دیتا سنترها، ساختار تجاری شرکتش را پیدا کرده است. در حال حاضر این تغییر مسیر چطور پیش می‌رود؟

ما این روزها در حال انجام دو کار در Dell هستیم. یکی از آنها یافتن نقطه عطفی برای روند رشد است و دیگری تغییر مسیر. این دو کاملا متفاوت اما در یک راستا هستند. اگر به طرف نقطه عطف نگاه کنم، پیشرفت‌های خوبی در حال رخ دادن است. ما رکورد جدیدی در میزان سود حاصل از فروش خود در فصل سوم به‌دست آورده‌ایم. نقاط عطف زیادی هم در دسته‌های کاری مختلف ما به وجود آمده است. در زمینه تغییر مسیر هم ما به دنبال راهی برای تغییر و دگرگونی خودمان در جهت رونق و موفقیت هستیم. از طرفی ما مدل‌های تجاری مختلفی را هم برای یافتن بهترین استراتژی آزمایش می‌کنیم.

در چنین حالتی که شرکت در حال آزمون و خطا و تلاش در زمینه‌های مختلف است، شما چطور کارمندانتا را در زمینه کاری خودشان متمرکز نگه می‌دارید؟

جالب است بدانید که ما افراد حرفه‌ای و خارق‌العاده‌ای را در اختیار داریم. آنها عاشق برنده شدن هستند. به همین دلیل هم وقتی ما برنده نیستیم، همه برای برنده‌شدن تلاش می‌کنند. هیچ کدام از کارمندان ما دوست ندارد که ما برنده نباشیم؛ به خصوص وقتی که ما مدت‌های طولانی برنده بوده‌ایم به این برنده بودن اعتیاد داریم. بنابراین وقتی که استراتژی موفقیت را پیدا می‌کنیم، یکسری از اعمال و سرمایه‌گذاری‌های مشخص را پیش رو داریم که به ما برای رشد در این فرآیند کمک می‌کنند. در این صورت کارمندان هم متوجه می‌شوند که این موفقیت می‌تواند واقعیت باشد. با این اوصاف تمام تلاش خودشان را برای رسیدن به این موفقیت انجام می‌دهند.

Dell در حال ورود به بازار موبایل‌های هوشمند و کامپیوترهای تبلت است. معرفی یک محصول جدید در چنین بازاری با وجود رقبای سرسختی مانند Apple چطور است؟ و نظر شما درباره iPad چیست؟
محصولات مهم بسیاری در بازار تکنولوژی و محصولات دیجیتال هستند که iPad مسلما یکی از آنها است. احتمالا شما هم شنیده‌های زیادی درباره آن دارید. به نظر من صنعت IT بسته به تعریف شما از آن، صنعتی با ارزش 8/1 تریلیون دلاری است. پس این یک صنعت بزرگ است که در آن فرصت‌های زیادي برای ارائه محصولات و خدمات وجود دارد. در حال حاضر حدود پنج میلیارد دستگاه موبایل در سرتاسر دنیا وجود دارد که موبایل‌های هوشمند تا پنج یا ده سال آینده، اکثریت آن را در اختیار می‌گیرند. اما وقتی بحث به شبکه، سرورها و دیتا سنترها می‌رسد، فرصت‌ها هم به اندازه چالش‌ها زیاد می‌شوند. iPad به نظر من فرم و شکل را تغییر داد و ما دستگاه‌های دیگری را هم داریم که از این نظر با آن رقابت کنند. به خاطر دارم که زمانی مردم درباره همگرایی محصولات صحبت می‌کردند و اعتقاد داشتند که همه آنچه می‌خواهند در یک دستگاه جمع شود. اما چنین دستگاهی کاملا بی ربط و بی فایده است.

وقتی مردم نام Dell را می‌شنوند به سرعت به لپ‌تاپ‌ها فکر می‌کنند. اما Dell امروز روی دیتا سنترها تمرکز کرده است. ما درباره مجازی‌سازی و رایانش ابری شنیده‌ایم؛ دو عرصه مرتبط با دیتا سنترها که بهره‌وری بیشتر از قدرت و سرعت سیستم‌های کامپیوتری را ممکن می‌کنند. چالش‌های این دو عرصه در دنیای واقعی چیست؟

وقتی شما به اطلاعات فکر می‌کردید، گوشی تلفن همراه شما دوربین نداشت. اما بعدها این گوشی‌ها به دوربین یک مگاپیگسلی و سپس 2 مگاپیکسلی، 5 مگاپیکسلی، 8 مگاپیکسلی و حتی 10 مگاپیکسلی مجهز شدند. ناگهان شما قابلیت فیلمبرداری با این دوربین‌ها را هم در اختیار داشتید.

حجم اطلاعات در دهه اخیر تا سی و پنج برابر افزایش پید کرده است. این اطلاعات در درون خودشان پاسخ‌هایی هستند به سوالاتی که می‌توانند ارزش افراد، تجارت‌ها و حتی مدارس و بیمارستان‌ها را برای ما روشن کنند. با این اوصاف تقریبا همه جهان پیچیده اطراف ما می‌تواند با استفاده از یک روش ریاضی بیان شود؛ اما ما هنوز قدرت پردازش کافی برای حل این معما را پیدا نکرده‌ایم. قدرت پردازش کامپیوتری که به سرعت در حال افزایش است، می‌تواند به ما برای حل این معما کمک کند. درست به همین دلیل هم رایانش ابری و مجازی سازی در واقع می‌توانند ابزارهایی برای کمک به حل مشکلات جهان و آینده پیش روی ما باشند.

درباره بزرگ‌ترین سهامدار شرکت Dell
مایکل دل رييس، مدیر عامل و موسس شرکت Dell روز گذشته 37/7 میلیون سهم از سهام شرکتش را به ارزشی در حدود 100 میلیون دلار خرید. او حالا نزدیک به 9/232 میلیون سهم از سهام شرکت Dell را که برابر 12 درصد از این شرکت است، در اختیار دارد. براساس گزارش وال استریت ژورنال او آخرین بار در سال 2008 و در ماه سپتامبر آن 9/4 میلیون سهم از شرکتش را خرید. بلومبرگ هم گزارش داده است که سهام شرکت Dell درست بعد از خرید روز قبل افزایش چشمگیری در بازار بورس داشته است. به این ترتیب قیمت سهام این شرکت با افزایش 4/3 درصدی یا 46 سنتی به 82/13 دلار برای هر سهم رسید. مایکل دل حالا بزرگ‌ترین سهامدار فردی شرکت Dell است.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا