تکنولوژی

گفتگو با محمد رضا کریمی قائم مقام مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات

نام نویسنده: مجتبی محمودی- فاطمه ملکی

محمدرضا کریمی قائم مقام مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات از شرکت‌های زیرمجموعه گروه پیشگامان کویر یزد است که از میان شرکت‌های این گروه بیشترین حضور را در بازار ارتباطات اینترنتی دارد. گروه پیشگامان کویر یزد یک شرکت تعاونی است که به تدریج توانسته فعالیت‌های خود را توسعه داده و بر میزان حضورش در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور بیافزاید. پرسر و صداترین فعالیت اين گروه حضور در مزایده فروش بلوک مدیریتی سهام شرکت مخابرات ایران بود که به واسطه کنار گذاشته شدنش از حضور در این مزایده از بزرگ‌ترین خرید خود باز ماند.

یزدی‌ها بیشترین سهامداران این شرکت تعاونی را تشکیل می‌دهند. اين تعاوني قصد دارد سیطره خود بر بازار ارتباطات کشور افزایش دهد و در همین راستا هم است که پس از آنکه نتوانست پروانه مخابرات را به دست آورد، تلاش کرد تا مجوزهای دیگری را کسب کند که مخابرات دیگری در کنار مخابرات فعلی به وجود آورد. با کریمی که تقریبا دستی در راه‌اندازی برخی شرکت‌های زیرمجموعه این گروه دارد، درباره مجموعه پیشگامان کویر یزد صحبت کردیم هرچند تلاش کردیم تا با محمدرضا رضایی‌نژاد رییس گروه پیشگامان گفتگو کنیم اما نهایتا عدم تمایل این مرد یزدی محافظه‌کار ما را رو به روی کریمی نشاند که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید:

بر اساس اطلاعات موجود در سایت شما گروه پیشگامان کویر یزد در سال 75 تاسیس شده است. در آن زمان در این گروه 11 شرکت حاضر بودند، الان چند شرکت‌ در اين گروه حضور دارند؟

فکر می‌کنم 18 شرکت باشند.

هدف از راه‌اندازی این گروه چه بود؟

سال 75 شرکت تعاونی پیشگامان کویر برای ارايه سرویس‌های اینترنت ISP تاسیس شد و بعد توانست به عنوان تنها ISP استان یزد فعالیت خود را شروع کند.

در واقع مجوز استانی گرفت …

بله، از فعالیت در محدوده شهر حوزه کاری‌مان به محدوده استانی رسيد. مدت زیادی طول نکشید که به دلیل موفق بودن تجربه پیشگامان در یزد ما توانستیم مجوز PAP خود را بگیریم. بر این اساس شرکت توسعه پیشگامان کار خود را شروع کرد و این شرکت از محدوده استان به محدوده سراسری ارتقا پیدا کرد. همزمان با این تغییرات و با اطمینانی که مردم یزد به این شرکت داشتند حجم زیادی از سرمایه به شرکت سرازیر شد و ما تصمیم گرفتیم در حوزه‌های مختلف IT خدماتی را ارايه و سبد خدماتی تشکیل بدهیم تا بتوانیم هر خدمتی که در کشور ر این حوزه عرضه می‌شود را در این سبد خدماتی خود بگنجانیم.

اين روند از چه سالی آغاز شد؟

حدود سال 80 شروع شد.

سهامداران چه کسانی هستند؟

با توجه به ساختار تعاونی، شرکت پیشگامان کویر بیش از یک هزار سهامدار دارد و اولین شرکتی بود که فعالیت گروهي در آن شکل گرفته است. اما هلدینگ ما شرکت دیگری است که گاه به اشتباه هلدینگ شرکت پیشگامان توسعه در نظر گرفته می‌شود. شرکت پیشگامان توسعه پارس و شرکت همیار که به تازگی مجوز بانکداری گرفته است در واقع حمایت های مالی را انجام می‌دهند و شرکت‌های دیگر به صورت تخصصی پروژه‌هایی که به آنها محول می‌شود را انجام می‌دهند.

شما از طریق تعاونی سرمايه مردم را جذب می‌کنید؟

بله.

اما به دو شرکت دیگر اشاره کردید که حمایت مالی می کنند…

آن دو هم ساختار تعاونی دارند. در واقع اکثر شرکت های گروه ساختار تعاونی دارند.شاید کم باشند شرکت‌هایی که ساختار غیرتعاونی دارند.

چرا شرکت هارا در قالب تعاونی ایجاد می کنید؟

برای جذب نقدینگی به این سمت رفتیم. در ساختار تعاونی سود و زیان میان شرکا تقسیم می‌شود. در اين مدل هر کس بدون توجه به سهامی که دارد یک رای دارد. چه یک درصد سهام را داشته باشد چه 30 درصد سهام(در واقع 30 درصد سقف سهام محسوب می‌شود). به صورت قانونی فقط یک رای را دارد. از سوی دیگر چون اعضای تعاونی به صورت مستقیم تاثیرگذار هستند تصمیمات کلان شرکت قابل اطمینان‌تر است تا نسبت به شرکتی که سهام خاص دارد. چون در آنجا سهامدار عمده است که راه و روش را تعیین می‌کند.

ظاهرا هسته اولیه گروه پیشگامان کویر یزد را عده‌ای که از مخابرات بازنشسته شدند تشکیل دادند مانند مدیرعامل گروه که قبلا مخابراتی بود؟

بله، درست است؛ کسانی که کار را شروع کردند بازنشستگان مخابرات بودند.

حتی به نوعی گفته می‌شود که گروه پیشگامان تعاونی بازنشستگان استان یزد هم بوده است…

نه اینگونه که می‌گویید نیست بلکه کار کاملا خصوصی بوده که شکل گرفت. اين گروه اولین شرکت اینترنتی یزد بود. خب، مسلما نخستین کسانی که حاضر به سرمایه‌گذاری می‌شوند طیف مدیرانIT و ICT هستند. گستردگی سهامداران به نحوی است که می‌توان تمامی مشاغل را در میان سرمایه‌گذاران دید.

چه مقدار از هسته اولیه سهامداران هنوز باقی مانده‌اند؟

فکر می‌کنم همگی هستند.

چه تعداد؟

دقیقا نمی‌دانم، اما فکر می‌کنم در هسته اولیه تا تبدیل شدن به ISP حدود 40-30 نفر بودند.

در حال حاضر هم هستند؟

بله، اکثرا هستند.

با توجه به ساختار تعاونی که دارید میزان سوددهی و تسهیم سهام شما به چه صورت است؟

ما این مساله را در دو بخش می‌توانیم بررسي کنيم. یکی سود و زان سالیانه است که معمولا در مجامع پیشنهاد ما این است که این سود را مجددا در این صنعت وارد کنیم. نمونه‌اش ADSL است که با 20 هزار پورت در سال 82 کار را شروع کردیم که به بهره‌برداری نيز رسید. برخی از شرکت‌های همکار ما معتقد بودند که ابتدا باید میزان موفقیت نصب پورت‌ها را محک زد و مشاهده کرد که چقدر سود و زیان دارد پس از آن از خود این پول در این حوزه سرمایه گذاری کرد و جلو رفت. ما در پیشگامان توسعه، زمانی که وارد بازار شدیم بلافاصله تصمیم گرفتیم که 50 هزار پورت دیگر خریداری و سرمایه‌گذاری کنیم حتی به جز سود از پول سرمایه‌گذاران نیز هزینه شد. چون نهايت کار را 50 یا صد هزار پوت نمی‌دیدیم. ما وارد بازاری شدیم که نهایتا به عنوان اپراتور مخابراتی باید به چند میلیون مشتری فکر کنیم. بنابراین علاوه بر سود سالیانه مبالغی را باید اضافه و سرمایه‌گذاری کنیم تا به حدی که لازم است بازار کسب و کار داشته باشد، برسد. مساله دیگری که وجود دارد ارزش سهام است. در بسیاری از مواقع به علت استقبال مردم، پروژه‌های سودآور شرکت یا بزرگ شدن چارچوب شرکت ارزش سهام بیشتر می‌شود. ما در قانون سهام چیزی به نام صرف سهام داریم. در صرف سهام ارزش افزوده‌ای که ارزش فعلی سهام شرکت و ارزش اسمی آن است به عنوان صرف سهام شناخته می‌شود که در فاز افزایش سرمایه بین سهامداران قلی شرکت تقسیم و با توجه به ساختار تعاونی شرکت که طیف گسترده‌ای از افراد در آن حضور دارند این صرف سهام در دوره‌هاي سالانه به سهامداران اولیه بازگردانده می‌شود. معمولا رقم صرف سهام در مقایسه با سود سالانه شرکت عدد قابل توجهی است.

سهامداران شما مستقیما سهام هلدینگ را می‌گیرند یا سهام شرکت‌های اقماری جدا است؟

معمولا چند شرکت سهام را ارايه می‌کنند. مثلا سهام پیشگامان کویر چند سال است ارايه می‌شود. شاید بیش از یک هزار سهامدار هم داشته باشد. در حال حاضر حداقل سه شرکت رسانه پارس، پیشگامان کویر و همیار سهامشان به عنوان شرکت‌های اصلی گروه عرضه می‌شود. اما در دو شهر کرمان و مشهد شرکت‌های محلی هم برای اینکه بتوانند در آن منطقه با توجه به تخصصی که دارند، شکل گرفتند. این شرکت‌ها به واگذاری سهام اقدام و سرمایه‌های خوبی جذب کردند. برنامه ما این است که قوی‌تر از قبل و خارج از شرایط نمایندگی سبد خدماتی پیشگامان را در این استان‌ها ارايه بدهیم.

در این صورت کار شما دشوار می‌شود. چون شما با چند لایه سهامدار مواجه می‌شوید و باید به سهامدار استانی بخشی را بدهید و به سهامدار هلدینگ سود دیگری را پرداخت کنید…

به این سختی نیست؛ چون هر کدام از شرکت‌ها از نظر حقوقی مستقل هستند و شخصیت مستقلی دارند.

اما هر یک از شرکت‌های مستقل هم باید بخشی از سودی را که به دست می‌آورند به شرکت هلدینگ بپردازند…

ما معمولا مساله را اینگونه حل می‌کنیم که شرکت‌های هلدینگ نیز سهامدار شرکت‌های استانی هستند. بنابراین سودی که به عنوان سهامدار بودن به آنها می‌رسد با دیگر سهامداران برابر است.

شرکت کویر یزد در سال 75 کار خود را شروع و از سال 80 به یکباره شروع به زایش قارچ گونه شرکت‌ها کرد. بسیاری معتقدند گروه پیشگامان کویر یزد بیش از آنکه صاحب پروژه و سودزایی اقتصادی باشد از این طریق برای خود تنها یک ویرتین خوش رنگ و لعاب ساخته است؟

این استدلال درستی نیست در ابتدا برای تشکیل این شرکت‌ها احساس نیازي وجود نداشت. بعد از اینکه این احساس نیاز شکل گرفت این شرکت‌ها به وجود آمدند. مثلا ما شرکت پیشگامان محتواگستر را داریم؛ اوایل که بحث ADSL مطرح شد گمان ما این بود که این بازار رونق نمي‌گيرد. ما یک آسیب‌شناسی انجام دادیم و دیدیم که اصلا محتوایی برای ارايه وجود ندارد و روندی هم که برای محتوا وجود داشته مطلوب نیست. ما برای اینکه بتوانیم محتوای خود را توليد کنيم شرکت پیشگامان محتواگستر را تاسیس کردیم. آن شرکت روي چند موردی که رقبای ما سال‌ها بعد به فکرش رسیدند کار کرد. مثلا روی gain gaming کار کردیم. اکثر شرکت‌های تخصصی که در پیشگامان شکل گرفتند به دلیل نیازی بوده که برای شکل‌گیری آنها حس مي‌شد. مثلا شرکت پیشگامان کویر تاتا را در نظر بگیرید. این شرکت رسالتش این است که بتواند پهنای باند اینترنت را با قیمت کم به ایران برساند و به عنوان اولین شرکت ایرانی توانسته در فیبرهای بین‌المللی سهامدار باشد. ما نمی‌خواهیم صرفا مصرف‌کننده باشیم و کشورهای همسایه در نرخی که به ما می‌دهند لابی کنند. شرکت‌های تولیدکننده اینترنت ما همیشه با فشاری برای کاهش قیمت‌هایشان مواجه بودند. مبلغ هنگفتی از هزینه‌های شرکت‌های ما به پهنای باند اینترنت اختصاص دارد. پس از بررسی، ملاحظه کردیم که می‌توانیم پهنای باند را تا مرز به مبلغ زیر ده هزار دلار برسانم ولی باید در ایران در حدود 50 هزار دلار آن را خریداری کنیم.

هنوز گروهی معتقدند با وجود اینکه پیشگامان کویر یزد را 18 شرکت تشکیل می دهد اما بیشترین اعتبار گروه از مجوز PAP است. حتی شما هم در مثال‌هایی که عنوان کردید به این مساله اشاره داشتید …

من از زمانی که وارد گروه پیشگامان شدم به بخش PAP آمدم و تا الان نیز در این بخش فعالیت می‌کنم. شاید فضای ذهنی من فضای PAP است و مثال‌های خود را بر اساس آن می‌گویم.

حتی اسامی دیگر شرکت‌های گروه نیز به نوعی با پروانه PAP مربوط است. در گروه شما میزان درآمدزایی کدام یک از شرکت‌ها قابل اعتنا نیست؟

ساختار شرکت‌ها به گونه‌ای است که مثلا چندتا از هلدینگ‌ها سهامدار شرکت PAP ما هستند. فعالیت و سودآوری این شرکت به سهامدارانی که هلدینگ دارند می‌رسد، به پیشگامان کویر یزد هم تعلق مي‌گيرد. طوری تقسیم‌بندی شده که همه شرکت‌های گروه از سودی که عاید شرکت‌های دیگر می‌شود بهره‌مند باشند. مثلا پیشگامان سهام هلدینگ را دارد ولی در اینکه پیشگامان توسعه کمک کرد تا گروه پیشگامان در سراسر ایران شناخته شود شکی نیست. الان شرکت تاتا یک شرکت بین‌المللی شده که با بسیاری از اپراتورهای دنیا کار می‌کند. بنابراین من حرف شما را از این منظر قبول دارم که شرکت پیشگامان توسعه جهشی را در گروه پیشگامان ایجاد کرده است.

برخی از منتقدان شما هم معتقدند که گروه پیشگامان در واقع یک بازی مالی برای سودآوری انجام می‌دهد و حتی از این بازی به نوعی فعالیت شبه بانکی تعبیر می‌شود. این مساله درست است؟

نه، اتفاقا بارها در مورد این موضوع بحث شده و حتی در مذاکرات بانک مرکزی مطرح شده است. چون در عقود اسلامی سود به پول تعلق نمی‌گیرد. ما کارمان فروش سهام در قالب تعاونی است و برای اطمینان مردم از خريد سهام‌، بازخرید سهام را بعد از دو سال تضمین می‌کنیم. مثلا می‌گوییم این سهام امروز بازخریدش 100هزار تومان است، تصور ما این است که تا دو سال دیگر به دویست هزار تومان می‌رسد و اعلام مي‌کنيم اگر بعد از دو سال به این میزان نرسید ما سهام را بازخرید می‌کنیم. حتی چک دو سال آینده را هم به سهامدارمان می‌دهیم. سهامداران بعد از دو سال این اختیار را دارند که سهامشان را به قیمتی که تضمین کردیم بفروشند یا اینکه سهامشان همچنان باقی بماند. آمار ما در چند سال گذشته این مساله را نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد افرادی که می‌آیند و سهام خریداری می‌کنند بعد از دو سال نمی‌روند و ترجیح می‌دهند که سهامشان باقی بماند.

شما با همین سیاست توانستید بخش عمده‌ای از تضامن مالی که برای خرید پروانه مخابرات ایران لازم بود را جذب کنید…

نه، زمانی که ما برای خرید مخابرات رفتی مدلمان این نبود که کل پول و دو هزار میلیارد تومان همان زمان موجود باشد ولی از همان مدل می‌توانستیم برای جذب سرمایه استفاده کنیم و این مساله را هم شفاف عنوان کردیم.

به هر دلیل شما نتوانستید پروانه را کسب کنید؛ آسیب‌های مالی این جریان بر شما چطور بود؟

در فاز اول و ضمانت‌نامه بانکی که 200 میلیارد تومان ضمانت داشت و ده درصد آن باید بلوکه و نيز مقدار زیادی سفته هم باید باطل می‌شد، حدود 300-200 نفر از سهامداران عمده ما تضمین دادند که اموالشان به عنوان پشتوانه ضمانت‌نامه در اختیار شرکت قرار گیرد. ما درصد ریسکی در نظر می‌گیریم که چه پرداخت شود و چه نشود شرعا و عرفا ما باید آن را پرداخت کنیم اگر همه اینها را حساب کنیم ما حدود چند میلیارد تومان ضرر دادیم.

این ضرر هم در واقع تضمین سودی بوده که قرار بود به سهامداران خود بپردازید …

این هزینه بابت پولی که مدت زیادی بلوکه بوده، سفته‌هایی که باطل شده، تضمینی که شده بود و همه اینها بود.

این کار بانکی محسوب نمی‌شود؟

نه، طبق قانون تجارت و در قالب شرکت تعاونی صورت می‌گیرد.

زیانی که بابت پروانه مخابرات متحمل شديد چقدر بود؟

حدود 6 تا 7 میلیارد تومان بود.

شکایت شما به کجا رسید؟

هنوز پیگیر هستیم. غرامتی به ما پرداخت نشده است ولی ما با تایید کسانی که در دولت هستند فقط تصدیق این را دریافت کرده ایم که به ما زیان رسیده است.

چه کسی باید غرامت شما را پرداخت کند؟

طبق قانون وقتی وزارت اقتصاد و دارایی، مخابرات را برای واگذاری آورده تعهدی داده و بدهی‌ها و … را هم باید سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت کند.

خیلی ها معتقدند که شما با وارد شدن در زمینه‌های مالی به نوعی پولشویی می‌کنید…

تراکنش‌های مالی ما زیاد است که این برخلاف مصادیق پولشویی است. در پولشویی پول عمده‌ای را به صورت ریز و بدون اینکه مشخص باشد می شويید و رد آن را پاک می‌کنند. در صورتی که ما برعکس این مساله عمل می‌کنیم. ما سرمایه‌های ریز و کلان را از دست مردم می گیریم و به صورت شفاف عمده و یکجا در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌کنیم. منابعی که پول‌ها جمع شده کاملا مشخص است. هر کسی سهام می‌خرد به او برگ سهام داده می‌شود و برگ سهام با نام است. اما در پولشویی معلوم نیست پول از کجا می آیدبنابراین ما کاملا از مساله پولشویی مبرا هستیم.

گروهی معتقدند اتفاقی که در پروانه مخابرات رخ داد به این دلیل بود که پیشگامان عقبه محکمی نداشت. این شکست غیر مترقبه باعث نشده تا سهامدارانتان دلزده و از شما جدا شوند؟ به هر حال پیشگامان اولین جهش خود را اخذ مجوز PAP و دومین جهش خود را روی پروانه مخابرات برنامه ریزی کرده بود؟

درست است که پیشگامان نتوانست در آن رقابت موفق شود. به ما لطمه هم وارد شد ولی لطمه به گونه‌ای نبود که نتوانیم خود را زنده نگهداریم. بعد از آنکه نتوانستیم پروانه مخابرات را بگیریم تلاش کردیم مجوزهای دیگری به دست آوریم که مخابرات دیگری در کنار مخابرات فعلی به وجود آوریم…

الان هم به دنبال به دست آوردن مجوزها و پروانه‌های بزرگ هستید؟!

ما دنبال این هستیم زیانی که به وجود آمده را بپوشانیم. از سوی دیگر فضای انحصاری که به وجود آمده به نفع هیچ‌کس نیست. ما خدماتی ارايه می‌دهیم ولي در زنجیره خدمات صرفا بخش انتهایی را داریم. سرمایه‌گذاری که پیشگامان انجام داد سرمایه‌گذاری بلندمدت است که باید در سال‌های آینده سود آن را حس کنیم. باید بقای خود را تضمین کنیم. نمی‌‌توان الان گفت که پنج يا شش سال دیگر شرکتی در این حوزه وجود دارد یا نه. پس ما باید بتوانیم در لایه‌های خدماتی مختلفی وارد شویم و وابستگی خود را به اپراتور مسلط کم کنیم تا در بخش حاکمیتی این انحصار ذاتی از بین برود و چند بخش بتوانند فعالیت کنند. نمونه بارز آن قیمت پهنای بانددر ایران است که رساندن آن از مرز تا داخل شهر چقدر زیاد است و معادل قیمتی است که در دور دنیا بچرخد.

تزاید شرکت‌های تحت گروه پیشگامان تا چه حد با پوشش دادن مشکلات مالی که در شرکت‌ها وجود داشه ارتباط دارد؟ این فضای بادکنکی تا چه حد می‌تواند تداوم داشته باشد؟

اصلا اینطور نیست؛ به هر کدام از شرکت‌ها که در گروه پیشگامان تاسیس شده فرصتی داده می‌شود تا بتوانند به سودآوری برسند.

زمان به سود رسیدن به صورت متوسط چقدر است؟

دو تا سه سال، بستگی به اندازه و نوع پروژه دارد.

چه تعداد زیانده هستند؟

دو يا سه شرکت، اخطارها داده شده و قرار است تا آخر سال زیان‌های خود را جبران کنند.

دلیل اینکه اینگونه ساختار را در نظر گرفتیم استقلال در تصمیم‌گیری است. یک دپارتمان نمی‌تواند بر اساس زمانی که در اختیار دارد منابع مالی خود را تامین و مدیریت بالات خود را قانع کند. در ساختارهای دپارتمانی در ایران جواب نمی‌دهد. بنابراین ماموریت‌های این شرکت‌ها را به عنوان شخصیت حقوقی مستقل مشخص کردیم. آنها اجازه تصمیم‌گیری دارند و در ضمن باید پاسخگو باشند. پیشرفت کار در این شرکت‌ها 200تا150درصد سریع‌تر از روش دپارتمان است.

حضور افراد مخابراتی در تعاونی پیشگامان به نوعی باعث لابی‌گری برای دریافت پروژه‌ها می‌شود؟

نه، تنها مزیت قانونی ما این است که اگر شرایط مساوی در پروژه‌های دولتی به وجود بیاید شرکت‌های تعاونی اولویت دارند. هر چند که به این مساله چندان توجه نمی‌شود. نمونه آن هم پروژه IDC بود که به قرعه‌کشی رسید و بعد ما هم شکایت کردیم ولی نتیجه خاصی نگرفتیم.

در خصوص VOIP شما یکی از پیمانکاران شرکت زیرساخت هستید اما گفته می‌شود که در میان سه پیمانکار دیگر کمترین ظرفیت و سرویس‌دهی را دارید و کمترین درآمد را هم از میان این سه شرکت داشتید ؟

نه، اینطور نیست. در ماه‌های گذشته بیشترین ترافیک را میان این سه شرکت داشتیم.ضمن آنکه ما کمتر از قیمت تمام شده در بازار دامپ نکردیم. همکاران دیگری بودند که از قیمت تمام‌شده خود پایین‌تر فروختند تا بازار را به دست آورند و هنوز با شرکت زیرساخت هم درگیر هستند. شرکت پیشگامان با توجه به اینکه تعاونی هست نمی‌تواند خارج از عرف در مورد پول سهامداران تصمیم بگیرد.

اما روال رقابتی در بازار این را تعیین می‌کند؟

به صورت موقت ممکن است شما خدمتی را با قیمت پایین‌تر ارايه دهید تا رقبای خود را خارج کنید.

اما به شرطی که مشتری بیشتری داشته باشید و سود بیشتری…

به شرط آنکه رقبایتان را خارج کنید و بعد تعیین‌کننده قیمت خودتان باشید. اما اگر رقبا خارج نشوند هر ثانیه به من ضرر می‌رسد و این منطقی نیست. شرکتی بود که چند ماهی این کار را انجام داد ولی پیشگامان شرکتی نیست که با این دامپینگ بتوانند به این صورت از بازار خارجش کنند. بنابراین کسانی که این کار را می‌کردند به نتیجه نرسیدند و ضررشان هم مضاعف شد و به روال عقلانی برگشتند. فکر می‌کنم در اورجینیت کاملا برعکس است و ترافیکی که پیشگامان ایجاد کرد بیش از دو رقیب دیگر بود.

در توافق شما با زیرساخت میزان تسهیم درآمد مشخص شده است…

بله باید یک میلیارد تومان ماهانه باید پرداخت کنیم.

در خصوص دقایقی که باید ارايه کنید، چطور؟

به دقیقه تبدیل نمي‌شود چون SDR متغیر است و نمی‌توان عدد ثابتی را گذاشت.

وقتی کف دقیقه مشخص نباشد کسانی که دامپ می‌کنند به جای اینکه یک میلیارد تومان را مثلا از هزار دقیقه کسر کنند سه هزار دقیقه می‌فروشند و یک میلیارد تومان را در می پردازند پس آنها ضرر نمی کنند!

زیرساخت میگوید شما باید یک میلیارد تومان به من پرداخت کنید ولی دقیقه‌ای فلان قدر SDR است زیرساخت محاسبه می‌کند. زیرساخت تعداد دقایق را هم دارد زیرساخت می گوید: در آخر کار اگر از فروشت کمتر از یک میلیارد تومان در ماه بود یک میلیارد تومان را بده اگر بالای این بود با توجه به SDR حساب می‌کنم و بقیه‌اش را هم می‌گیرم.

برای همین برای شرکتی که دامپ کند زیان ایجاد می‌شود؟

بله، قاعدتا باید هر چه بالای یک میلیارد تومان به دست می‌آورد سود محسوب شود. اما با روالی که زیرساخت دارد در این صورت سودی نصیبش نمی‌شود.

مقدار دقایق را زیرساخت محاسبه مي‌کند؟

زیرساخت به کل ساب‌سویچ‌های ما دسترسی کامل دارد.

یعنی بر اساس خوداظهاری نیست؟

نه، زیرساخت هم به سوییچ‌ها و هم کانال‌هایی که در آنجا ترافیک از طرفشان تبادل می‌شود دسترسی دارد و دو SDR را با هم مقایسه می‌کند و اگر مغایرتی وجود داشته باشد مغایرتش مشخص و محاسبه می‌شود.

گفته می شود زیرساخت در دور جدید شیوه خودش را در تلفن اینترنتی می خواهد تغییر دهد چنانکه ممکن است از طریق مزایده پیمانکاران را انتخاب نکند؟

مطمئنا هدف ما این است که در این بازار باقی بمانیم. با توجه به اینکه احساس می‌کنیم بازار کوتاه مدت نیست. زمان زيادي لازم است تا بتوانیم مارکتینگ انجام دهیم و با careerهای سطح اول دنیا ارتباط برقرار کنیم. برای مثال امضای قرارداد ما با تاتا حدود 6 ماه طول کشید و قرارداد امضا شده 100 صفحه بود. زمانی که برای بازاریابی این کار و اطمینان شرکت‌های مخابراتی لازم است زمان کوتاه یکی دو ساله نیست. تصور من این است که ما به عنوان پیشگامان با توجه به ظرفیتی که به وجود آوردیم، وضعیت انتقال مالی که داریم و با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد می‌توانیم اعتماد همکاران خود را جلب کنیم. امیدواریم شرکت زیرساخت نیز این مساله را در نظر بگیرد و تجربه‌ای که به دست آمده را دور نریزد و ما ضرری که دادیم جبران کنیم.

سرمایه‌گذاری اولیه چقدر بود؟

حداقل یک دو میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

تاتا یک شرکت بین‌المللی است که با آن کار

منبع : عصر ارتباط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا