تکنولوژی

سرمایه‌گذاری 5/9 میلیارد دلاری مایکروسافت در تحقیق و توسعه همگرایی

در کنفرانسی خبری که دیروز با حضور استیون گوگنهایمر (Steven Guggenheimer) نایب رییس کل OEM مایکروسافت در جیتکس 2010 برپا شد، چشم انداز این شرکت برای آینده صنعت نرم افزار به همراه ویژگی‌های جذابی از مرورگر اینترنت اکسپلورر 9 و ویندوز لایو تشریح شد.

فناوران– گوگنهایمر در این مراسم خبری گفت: همگرایی (Convergence) به این معنا نیست که از محصولات الکترونیکی مختلف استفاده نکنیم و فقط یک دستگاه داشته باشیم، بلکه به این معنی است که در هرجا و با هر دستگاهی به تمامی خدمات مورد نیازمان دسترسی بیابیم.

وی افزود: همگرایی نیازمند همکاری دارندگان محتوا، خدمات‌دهنده، سخت‌افزار، شبکه و کاربر است و چسبی که اینها را به هم متصل می کند نیز نرم افزار است.

به گفته وی، یکی دیگر از نیازمندی‌های روز برای توسعه همگرایی و افزایش دسترس پذیری اطلاعات و خدمات فناوری ابر و رایانش ابری (Cloud Computing) است. اینها چشم اندازی است که مایکروسافت در جهت آن گام برداشته و 5/9 میلیارد دلار در R&D برای تحقق این چشم انداز سرمایه گذاری کرده است.

به گفته وی، مایکروسافت همکاری نزدیکی با تولیدکنندگان سخت‌افزار برقرار کرده تا بتوان امکانات پلات‌فورم‌هایی نظیر ویندوز 7 و ویندوز فون را در سخت افزارها به کاربران ارایه کرد. به همین دلیل هم تاکنون تعداد زیادی تبلت، نت بوک و نوت بوک و سیستم‌های همه کاره (All-in-one) با بهره‌گیری از مزایای پلات‌فورم‌ها، نرم‌افزارها و نوآوری‌های مایکروسافت به بازار عرضه شده است. ضمن اینکه تاکنون 9 گوشی موبایل نیز از شرکت‌هایی مانند سامسونگ، ال جی و اچ تی سی مجهز به ویندوز فون به بازار آمده که در آینده بر این تعداد بسیار افزوده می‌شود.

زیرساخت به مثابه خدمت

وی سپس به فناوری رایانش ابری به عنوان آینده فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در واقع فناوری ابری مثالی است از زیرساخت به مثابه سرویس و این موضوعی است که مایکروسافت در آن سرمایه گذاری کرده و در طراحی مرورگر IE9 و سرویس ویندوز لایو (Windows Live) نیز این موضوع مورد توجه بوده است.

به گفته گوگنهایمر، مایکروسافت نرم افزارهای کاربردی اش را با قابلیت اجرا روی کامپیوتر شخصی و ابر طراحی می کند و دیتاسنتر skydrive با 25 گیگابایت فضای رایگان برای هر نفر ابزار مهم فناوری ابر مایکروسافت است.

وی تکید کرد که این شرکت سابقه ای طولانی در راه اندازی و مدیریت سرور دارد و از این نظر از جهات مختلف خدمتی کارا و ارزان ارایه می دهد.

به گفته وی، اخیرا توافق نامه‌ای با فیس بوک امضا شده که بر اساس آن امکان مشاهده و ویرایش اسناد آفیس در فیس بوک فراهم می شود.

در ادامه این کنفرانس خبری، اش زکی (Ash Zaki) از مایکروسافت نیز به تشریح ویژگی‌هایی جذاب از مرورگر IE9 و ویندوز لایو جدید پرداخت که تعدادی از این ویژگی ها مبتنی بر فناوری ابر بود.

از جمله موارد مطرح شده در این معرفی، مقایسه سرعت اینترنت اکسپلورر 9 که در مرحله تست بتا قرار دارد با آخرین نسخه آزمایشی فایرفاکس بود که بر این اساس IE9 به دلیل استفاده از ظرفیت‌های پردازنده گرافیکی تا 25 برابر در برخی آزمون‌ها سریع‌تر از فایرفاکس عمل می‌کند.

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا