تکنولوژی

تلويزيون سه بعدي بدون نياز به عينك

مهر- یک شرکت ژاپنی از اولین تلویزیون سه بعدی که بدون نیاز به عینک، تصاویر را به صورت سه بعدی نشان می دهد رنمایی کرد.
شرکت توشیبا سرانجام پس از مدتها وعده، از اولین تلویزیون سه بعدی دنیا که بدون نیاز به عینک می تواند تصاویر را به صورت سه بعدی نشان دهد در نمایشگاه Ceatec توکیو رونمایی کرد.
این تلویزیون سه بعدی بدون نیاز به عینک در دو مدل در ابعاد نسبتا کوچک و قیمت بسیار بالا از کریسمس وارد بازار ژاپن می شود.
تلویزیون سه بعدی توشیبا در دو مدل 21 اینچی به قیمت دو هزار و 100 یورو و 12 اینچی به قیمت هزار یورو عرضه خواهد شد.
باوجود این، بسیار طبیعی است که تا چند سال آینده که تلویزیونهای سه بعدی بدون عینک جهانی خواهند شد قیمت آنها تاحد قابل توجهی کاهش یابد و فناوریهایی که امروز در فاز رشد هستند در آینده به تکامل برسند.
از جمله این فناوریها که در فاز رشد هستند می توان به افزایش وضوح تصویر با استفاده از نمایشگرهای OLED (دیودهای ارگانیکی ساطع کننده نور) به جای LED( دیودهای ساطع کننده نور) فعلی اشاره کرد.
تلویزیونی که توشیبا عرضه کرده برای ارائه تصاویر سه بعدی از یک “خود- برجسته بین” استفاده می کند در آن فیلتری به کار رفته است که نور را به صورت نقاط تناوبی به یکی از دو چشم می رساند.

این فناوری همانند فناوری که در کنسول بازی قابل حمل 3DS محصول جدید نینتندو به کار رفته است، می تواند با ایجاد 9 تصویر از تنها یک تصویر، تصاویر دو بعدی را ب تصاویر سه بعدی تبدیل کند، به طوریکه فیلم از 9 زاویه مختلف دیده شود.

براساس گزارش CNET، بی نیازی از عینک در این تلویزیون سه بعدی موجب شده است که تصاویر کمی تاریکتر از تلویزیونهای سه بعدی با عینک به نظر برسند.
مسئله دیگر در استفاده از این تلویزیونها موقعیت تماشاچی است. به طوریکه بیننده تنها زمانی می تواند از دیدن تصاویر سه بعدی بیشترین لذت را ببرد که در فاصله 90 سانتیمتری از صفحه تلویزیون مدل 21 اینچی و در فاصله 65 سانتیمتری مدل 12 اینچی بنشیند.
توشیبا هنوز زمان عرضه بین المللی این تلویزیون جدید را اعلام نکرده، اما پیش بینی کرده است که بتواند هزار دستگاه از این مدلها را در هر ماه بفروشد.
این شرکت همچنین یک نمونه آزمایشی از این سری تلویزیونهای سه بعدی بدون عینک را با ابعاد آن 56 اینچ معرفی کرد که به نظر می رسد در آینده نامعلومی با قیمت بالای 5 هزار یورو عرضه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا