تکنولوژی

راه‌اندازی موتور جستجو خاص کاربران مذهبی

ايسنا- در دنيايي كه گوگل بيت به بيت اطلاعات را به دست كاربران مي‌رساند، برخي از افراد هنگام گردش در اينترنت خواستار اطلاعات كم‌تري هستند.
برخي از يهوديان، مسلمانان و مسيحيان ياهو و گوگل را رها كرده و به موتورهاي جست‌وجويي روي آورده‌اند كه نتايج آن‌ها مطابق با معيارهاي مذهبي‌شان است.
شيا هودمان، SeekFind را اداره مي‌كند كه يك موتور جست‌وجوي مسيحي مستقر در كلرادو اسپرينگ ات و تنها نتايجي را نشان مي‌دهد كه با انجيل مغايرتي نداشته باشند.
جست‌وجو در اين سايت نتايج هرزه‌نگاري را نمايش نمي‌دهد و به عنوان مثال جست‌وجو درباره ازدواج همجنس‌بازان نتايجي عليه اين موضوع ارايه مي‌كند.
بر اساس گزارش وب‌سايت شبكه راديويي NPR، اما SeekFind تنها موتور جست‌وجويي نيست كه كاربران اينترنت مذهبي را هدف مي‌گيرد. موتور جست‌وجوي Jewogle براي يهوديان وجود دارد و موتور جست‌وجوي I’mHalal كه براي مسلمانان در هلند راه‌اندازي شده است.
به گفته مايكل گارتن برگ، يكي از شركاي شركت پژوهش فن‌آوري Altimeter Group، اين موتورهاي جست‌وجوي مذهبي‌گرا كاربران جديدي ر به وب كشانده‌اند.
وي مي‌گويد نسل نوظهور و فرهنگ نوظهوري براي بهره بردن از فن‌آوري، موتورهاي جست‌وجو و آنچه كه فراهم مي‌كنند وجود دارد كه تا حدودي وفادار به ميراث خود بوده و از سيستم اعتقادي خود منحرف نيستند اما همه با اين ايده موافق نبوده و برخي آن را سانسور مي‌نامند.
به گفته بنيانگذار I’mHalal، اين سايت در نخستين سال و از زمان راه‌اندازي شدن، 10 ميليون كاربر در ماه دارد و با اين ترافيك، چنين موتورهاي جست‌وجويي احتمالا به حيات ادامه مي‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا