تکنولوژی

تازه‌های آقای جابز

نام نویسنده: م.ر.بهنام رئوف

از چهار سال پیش و بعد از عرضه اولین نسخه آی فون که انقلابی در عرضه تلفن‌های همراه هوشمند به‌وجود آورده است تا به امروز اپل روزهای خوبی را سپری مي‌کند، چرا که این غول فناوری تقریبا هر 6 ماه یکبار بازار کالاهای آی تی را با عرضه یک وسیله جدید دگرگون کرده و تقریبا ا دو سال پیش تا امروز به عنوان یکی از تیتر‌های اصلی و ثابت رسانه‌های معتبر حوزه فناوری اطلاعات بوده است.

این شرکت آمریکایی که در یک سال گذشته با عرضه لوح رایانه‌ای آی پاد و نسل چهارم تلفن‌همراه آی فون، چشم‌ها را به سمت خود خیره کرده است، دو روز پیش و طی کنفرانسی مطبوعاتی در سانفرانسیسکو خبر از عرضه محصولات و خدمات جدید خود داد.

استیو جابز که بر اساس روال معمول، سخنران اصلی اپل در کنفرانس‌های ارائه محصولات این شرکت محسوب مي‌شود همانند همیشه با همان شلوار جین آبی رنگ و پیراهن سیاهش و در حالی که همان کفش‌های تنيس‌اش را به پا داشت روی سن ظاهر شد.

او در بتدای این کنفرانس به فروشگاه‌های تازه تاسیس اپل اشاره کرده و با بیان اینکه این شرکت هم‌اکنون در 10 کشور 300 فروشگاه مستقیم دارد، درباره فروشگاه‌های جدید این شرکت در شانگهای، پاریس و لندن توضیح ‌داد.

استیو بعد از معرفی و نمایش اسلایدهایی از فروشگاه‌های جدیدش که همگی به نوعی از طراحی و معماری همیشگی اپل تبعیت کرده اند در مورد سیستم عامل جدید این شرکت شرحي ارائه كرد.
او این ios را برای استفاده در وسایل موبایلی یا قابل حرکت عنوان کرده و ‌گفت از زمان به‌کارگیری این سیستم عامل تا به امروز بالغ بر 120 میلیون دستگاه از تولیدات مجهز به این سیستم عامل به فروش رفته ات که از آی فون، آی پاد و آی پد مي‌توان به عنوان این دستگاه‌ها اشاره کرد.

استیو به دانلود 200 برنامه در هر ثانیه از اپل استور (فروشگاه اینترنتی برنامه‌های اپل) اشاره ‌کرده و گفت که در حال حاضر در این فروشگاه بیش از 250 هزار ابزار و برنامه کاربردی وجود دارد که از این تعداد 25 هزار تا مربوط به آی پد است. جابز در ادامه کنفرانس خود به معرفی دو نسخه جدید از سیستم عامل ios با نسخه‌های ios4.1 و ios4.2 پرداخت و قابلیت‌های این دو نسخه از سیستم عامل را نسبت به مدل‌های قبلی برشمرد. او بیشترین قابلیت‌های این سیستم عامل‌ها را در رفع عیوب و باگ‌های سیستم عامل‌های قبلی توضیح داد و در دامه برخی از امکانات جدید این سیستم عامل‌ها را نیز توضیح داد.

سونی و نینتندو زیر ضرب اپل
جابز در ادامه از راه‌اندازی یک سرویس و امکان جدید بازی در وسایل قابل حمل اپل خبر داد. راه‌اندازی یک مرکز بازی آنلاین توسط اپل نیز کنسول‌های بازی نینتندو و سونی را تهدید مي‌کند. با استفاده از این امکان جدید افراد مي‌توانند بازی‌های قبلی خود را ادامه دهند یا با دوستان خود به صورت آنلاین بازی کنند.

آنچه اپل را در این مسیر موفق مي‌کند، فروش گسترده آی پاد تاچ به عنوان مهم‌ترین دستگاه بازی در جهان است.

محصولات و خدمات جدید
لحظه جذاب در کنفرانس جدید جابز، اما مانند گذشته در بخش معرفی محصولات و خدمات جدید اپل بود. زمانی که جابز به معرفی و توضیح درباره محصولات جدیدی چون آی‌پاد، شبکه اجتماعی پینگ و نسل جدید باکس تلویزیون اپل پرداخت.
اولین محصول معرفی شده توسط جابز آی پاد بود، اما نسل جدیدی از خانواده آی پادها. خانواده‌ای 275 میلیون نفری که بدون تردید میزان عرضه شده یک محصول در مدل‌های متنوع را مي‌توان در ضریب نفوذ محصولات اپل در سبد کالاهای دیجیتالی کاربران سراسر جهان دانست.

جابز ابتدا با Shuffle جدید 2گیگابایتی که با قیمت 49 دلار و در پنج رنگ عرضه مي‌شود شروع کرد. با آی‌پاد نانو مجهز به نمایشگر مولتی تاچ که در هفت رگ و با دو ظرفیت 8 و 16 گیگابایتی با قیمت‌های 149 و 179 دلار فروخته مي‌شود ادامه داد و با معرفی آی‌پاد‌تاچ حاضران در کنفرانس را مبهوت کرد.

محصولی که شباهت‌های بسیاری با آی‌فون 4، گوشی تازه عرضه شده اپل دارد. به خصوص در بخش پردازنده که به همان پردازنده A4 آی‌فون تجهیز شده است. این محصول قرار است به زودی و در سه مدل 8، 32 و 64 گیگابایتی با قیمت‌های 229، 299 و 399 دلار عرضه شود.

آی تیونز بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین
در ادامه این کنفرانس، استیو به معرفی نسخه جدید آی تیونز و شبکه اجتماعی پینگ پرداخت. او ابتدا به ارائه آمارهایی از این برنامه پرداخت و گفت تا به امروز در آی تیونز 160 میلیون اکانت توسط کارت‌های اعتباری به ثبت رسیده است که همین امر موجب دانلود 7/11 میلیارد آهنگ شده است.

جابز بعد از ارائه آمارها از نسخه جدید نرم‌افزار و فروشگاه iTunes 10 خبر داد که یکی از امکانات آن شبکه اجتماعی با عنوان Ping است. به‌رغم آنکه در دموی استیو جابز از پینگ اتصال به فیس‌بوک دیده مي‌شد، اما بعد از آنکه بسیاری نرم‌افزار آی تیونز را دانلود کردند متوجه شدند که امکان اتصال به فیس بوک در آن وجود ندارد.

در همین حال گفته مي‌شود که فیس‌بوک امکان بهره‌گیری پینگ از این سایت را گرفته است. در عین حال جابز گفت که پينگ، فيس بوك يا توييتر نيست، بلكه امكان متاوت ديگري است كه به موسيقي مربوط است.

او ادامه داد که پينگ به صورت خودكار براي بيش از 160 ميليون كاربر آي تيونز هنگامي كه به نسخه جديد آن ارتقا يابند، قابل دسترس مي‌شود.

گیرنده‌ای به اندازه یک دست
اما آخرین محصول معرفی شده در کنفرانس خبری اپل، تلویزیون دیجیتالی اپل بود. محصولی که مدلی قدیمي‌تر از آن سال 2006 توسط این شرکت عرضه شده بود، اما به دلیل آنکه مورد استقبال کاربران قرار نگرفته بود، اپل از آن تنها به عنوان یک محصول سرگرمي ‌یاد کرده بود.

جابز در همین باره گفت که باكس تلويزيون اپل يك موفقيت بزرگ نبوده است، اما امیدوارم که قيمت پايين مدل جديد كه در كف دست جا مي‌گيرد، اين وضع را تغيير دهد.
به گفته جابز، دستگاه تلويزيون اپل 99 دلار قيمت خواهد داشت كه پايين‌تر از قيمت 299 دلار مدل قبلي است.
او مي‌گوید که در این سیستم تلویزیون دیجیتالی مردم دیگر نیازی به خرید ندارند، چرا که اپل نیازهای آنها را در قالب اجاره برای آنها فراهم کرده است. قیمت کرایه هر برنامه تلویزیونی توسط این دستگاه جدید99 سنت و هر فیلم سینمایی که با کیفیت HD پخش مي‌شود 4/99 دلار است. ‏

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا