تکنولوژی

سایه سنگین رقبا بر سر بلو-ری

کیفیت تصویر بلو-ری، 6 برابر بهتر از فورمت استاندارد DVD است و باید انتخاب ایده‌آل تماشای فیلم روی تلویزیون‌های HD باشد که هم اکنون در بسیاری از خانه‌ها پیدا می‌شود.

اما با وجود اینکه انتظار می‌رود انتشار فیلم‌های مطرحی چون “هری پاتر و شاهزاده دورگه” و “استار ترک” روی فورمت بلو-ری، فروش دیسک‌ها و پخش کننده‌های بلو-ری را با آغاز سال 2010 افزایش دهد، این فورمت هنوز آنچنان که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفته است.

کمی که به عقب بر ‌گردیم، می‌بینیم؛ سونی در ماه آوریل 2007 با اطمینان خاطر تمام پیش‌بینی کرد تا پایان سال 2009، 27 میلیون دستگاه پخش و 85 میلیون دیسک بلو-ری به فروش خواهد رسید.

هرچند فروش پخش‌کننده‌های بلو-ری در سال 2009 با رشد قابل توجهی همراه بود، اما بر اساس آمار شرکت تحقیقاتی GfK Group فروش جهانی دستگاه‌های پخش بلو-ری در سال میلادی گذشته، کمتر از 12 درصد فروش DVDپلیرها در اروپای غربی بوده است.

ریچارد کوپر (Richard Cooper)، تحلیلگر ویدیویی ارشد شرکت تحقیقات رسانه‌ای Screen Digest می‌گوید: فروش بلو-ری برای صنعت فیلم و سینما ناامید کننده بوده است. آنها انتظار داشتند مصرف‌کنندگان خیلی زود با فورمت بلو-ری عجین شوند، اما هیچ کس یک فناوری لوکس و درجه یک را وسط بحران اقتصادی، در سبد خرید خود قرار نمی‌دهد.بلو-ری یک فناوری پیشرفته است، اما این کار دشواری است که مردم را متقاعد کنید به فناوری‌های گران‌قیمت و درجه یک روی بیاورند، در حالی که فرصت انتخاب فناوری‌های ارزان تر و نسبتا مشابهی را هم دارند.فورمت DVD، به راحتی VHS یا همان نوارهای ویدیویی را کنار زد، چون مصرف‌کنندگان برای اولین بار می‌توانستند در چند لحظه به هر قسمت از فیلم‌های DVD که می‌خواستند دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این حجم بالا و اندازه بسیار کوچک تر دیسک‌های DVD در مقایسه با VHS و گنجاندن قابلیت‌ها و محتوای جانبی مثل پشت صحنه یا سکانس‌های حذف شده، DVD را به ابزار ویدیویی برتر دهه نخست قرن بیست و یک تبدیل کرد.یکی دیگر از مشکلات بلو-ری این بود که همانند جنگ دو فورمت بتامکس و VHS در اوایل دهه 1980، سایه سنگین یک رقیب بزرگ دیگر به اسم HD-DVD توشیبا را بالای سر خود می‌دید. این بار برخلاف قبل، سونی در سال 2008 در نبرد فورمت‌ها پیروز شد، اما بسیاری در به کارگیری این فورمت تصویری مردد بودند.اما این تازه آغاز راه دشوار بلو-ری بود. این فورمت به جای یک رقیب، باید با رقبای قدرتمند متعددی مثل تلویزیون‌های HD و به خصوص اینترنت و سرویس‌های ویدیویی آنلاینی چون یوتیوب و هولو دست و پنجه نرم کند. تصاویر ویدیویی این سرویس‌ها که از فورمت HD هم برخوردار است، به راحتی از طریق کنسول‌های بازی مانند Xbox 360 مایکروسافت، Wii نینتندو و خود PS3 سونی-که به درایو بلو-ری مجهز است- قابل دریافت و پخش است.از سوی دیگر مهاجرت مصرف‌کنندگان از پخش تلویزیونی آنالوگ به دیجیتال در کنار افزایش دانلود قانونی و غیرقانونی تصاویر ویدیویی، چالشی جدی را پیش روی سونی قرار داده است.بیل گیتس در سال 2005 در مورد بلو-ری گفت: این آخرین فورمت فیزیکی جهان خواهد بود، چون در آینده همه چیز را مستقیما روی‌هارد دیسک خود دریافت خواهید کرد.صنعت فیلم هم روی اینترنت حساب زیادی باز کرده است. استودیوی‌هالیوودی برادران وارنر یک سرویس ویدیویی آنلاین ویژه را برای سراسر اروپا راه اندازی کرده است. این استودیو بسیاری از فیلم‌های DVD خود را همزمان با روز عرضه، روی این سرویس اینترنتی هم بارگذاری می‌کند.گفته می‌شود اپل هم با برخی شبکه‌های تلویزیونی بزرگ آمریکا برای پخش برنامه‌های‌شان روی فروشگاه آنلاین iTunes به توافق رسیده است. همچنین شرکت‌های رسانه‌ای انگلیس مانند BT‌ ویرجین، سرویس‌ها ویدیویی آنلاین خود را به راه انداخته‌اند.اما هنوز زود است فاتحه بلو-ری را بخوانیم. کوپر معتقد است با وجود شبکه‌های متعدد تلویزیونی و راه‌اندازی آسان سرویس‌های ویدیویی تحت وب، مردم هنوز ترجیح می‌دهند بسیاری از محتوای ویدیویی خود را در روی دیسک و با بسته‌بندی خریداری کنند. بلو-ری هم می‌تواند یک بسته بندی پر زرق و برق کامل، شامل یک یا چند دیسک با محتوای اضافی باشد که هر مصرف کننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

مایک اوماهانی (Mike O’Mahoney) مدیر فروش شرکت Pioneer GB اذعان می‌کند که بلو-ری آغازی لاک پشتی داشته است، اما فروش این فناوری در سال 2009 نسبت به سال 2008، صد و پنجاه برابر بیش‌تر شده که کاهش قابل توجه قیمت دستگاه‌های پخش و دیسک‌های بلو-ری در افزایش فروش این فناوری تاثیر بسیاری داشته است.شاید به صرفه ترین گزینه مصرف‌کنندگان برای ارتقای کیفیت تصاویر ویدیویی بدون به کارگیری بلو-ری، استفاده از DVDپلیرهای جدید است. این پخش کننده‌ها، تصویر DVDهای معمولی را آنقدر بزرگ می‌کند تا تمام صفحه نمایش تلویزیون‌های HD را بپوشاند.اما حتی دانلودکنندگان غیرقانونی فیلم و موسیقی هم علاقه زیادی به دانلود فیلم‌های بلو-ری از خود نشان نداده‌اند. آمار یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های شبکه دانلود غیرقانونی تورنت نشان می‌دهد کاربران آخرین اپیزود سریا تلویزیونی Doctor Who را 12 هزار و 500 بار با وضوح تصویر استاندارد (SD) دانلود کرده‌اند، در حالی که نسخه HD این سریال تنها دو هزار و 500 بار دانلود شده است.

بلو-ری کم‌کم دارد جای خود را در خانه‌های مصرف‌کنندگان اروپایی و آمریکایی باز می‌کند، اما این فناوری با آن چیزی که سونی در سال 2007 در رویاهای خود می‌پروراند، فاصله زیادی دارد.

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا