تکنولوژی

لذت پرواز با جت

نام نویسنده: حامد اشتری

گوشی S 8000 Jet سامسونگ با دوربین 5 مگاپیکسلی و رابط کاربری 3 بعدی در تابستان 2009 وارد بازار جهانی و بازار ایران شد و هم‌اکنون با قیمت تقریبی 440 هزار تومان با گارانتی اصلی به فروش می‌رسد.

گوشی Jet با قابلیت صفحه نمایش کامل لمسی، یکی از بهترین گوشی‌های رده پیشرفته است و شاید تنها رقیب جدی و سرسخت KM 900 Arena ال‌جی به حساب آید که حتی نتوان بین آن دو یکی را برتر دانست.

رابط کاربری ارتقا یافته Touch Wiz در این گوشی، تلفیقی از طراحی‌های 3 بعدی ال‌جی و رابط کاربری سازماندهی شده اپل است که امکان دسترسی آسان به اکثر منوها و کاربری سریع را می‌دهد.

مشخصه‌های اصلی

یکی از بارزترین مشخصه‌های S 8000 سامسونگ، صفحه نمایش 1/3 اینچی شفاف و زیبای لمسی با وضوح تصویر 400×800 مگاپیکسل است.

از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به پردازنده 800 مگاهرتزی، دوربین 5 مگاپیکسلی با زوم خودکار و LED دوگانه و قابلیت پایدارسازی تصویر، فناوری تشخیص چهره و لبخند، جدیدترین نسخه رابط کاربری Touch Wiz، پشتیبانی از شبکه 4 باند، GSM و 3G با HSDPA، ارتباطات Wi-Fi و دریافت کننده GPS اشاره کرد.

Jet دارای حافظه 2 گیگابایتی، رادیو FM، پورت USB و بلوتوث، شماره‌گیری هوشمند، پشتیبانی از فایل‌های ویدیویی XviD/DivX و پورت خروجی تلویزیون است.

نقاط ضعف

اسلات کارت micro SD در این گوشی زیر درپوش پشتی گوشی قرار دارد و دسترسی آسان به آن را فراهم نمی‌کند. علاوه بر آنکه شتاب‌سنج اتوماتیک آن چندان سریع نبوده و هنگام انتقال گوشی از حالت عمومی به افقی، اندکی با تاخیر صفحه کلید QWERTY را انتقال می‌دهد.

از آنجا که گوشی‌های لمسی با صفحه نمایش‌های بزرگ، مصرف باتری را افزایش می‌دهند، بنابراین تعداد دفعات شارژ کردن گوشی نیز افزایش یافته و به علت لمسی بودن ممکن است در کیف یا جیب شلوارتان گوشی خود به خود روشن شود و علاوه بر افزایش مصرف باتری به منوهای مختلف نیز برود.

بسته‌بندی گوشی

S 8000 سامسونگ دارای هدست پیشرفته چندرسانه‌ای، شارژر، کابل USB، کارت حافظه 2 گیگابایتی و جک صوتی 5/3 میلی‌متری در بسته‌بندی است.

یکی دیگر از تجهیزاتی که بسته به کشورهای مختلف در بسته‌بندی گوشی عرضه می‌شود، روکش چرمی Jet است که تما گوشی به جز بلندگوها و دکمه رابط کاربری سه بعدی و کلیدهای تماس و قطع را پوشش می‌دهد و کاربران می‌توانند بدون درآوردن گوشی از جلد، به تماس‌ها جواب دهند.

به علاوه داشتن روکش برای گوشی‌های لمسی امری ضروری با کاربری بالاست زیرا سبب افزایش ضربه‌پذیری گوشی می‌شود.

طراحی و ساختار

S 8000 سامسونگ دارای یک صفحه نمایش بزرگ در قسمت جلویی گوشی با چهار کلید لمسی، ابعاد 5/11×5/53×109 میلی‌متر و 99 گرم وزن است که در مقایسه با گوشی‌های هم‌رده از وزن کمتری برخوردار است.

از آنجا که گوشی‌های صفحه لمسی، طراحی بسیار ساده‌ای دارند، گوشی Jet نیز از این قاعده مستثنا نیست و طراحی آن حول صفحه نمایش لمسی می‌چرخد. البته گوشی‌های لمسی سامسونگ بیش از حد شبیه یکدیگر بوده و تشخیص مدل‌های مختلف آن چندان کار آسانی نیست.

سازندگان گوشی‌های همراه باید توجه داشته باشند که در دنیای امروز طراحی و شکل ظاهری است که حرف اول را می‌زند نه مشخصه‌ها و قابلیت‌های پیشرفته در قسمت جلویی Jet، صفحه نمایش لمسی با قاب براق مشکی قرار دارد و زیر آنها دکمه‌های برقراری و قطع تماس و منو با قابی از فلز مات پوشانده شده است.

صفحه نمایش WVGA گوشی Jet با وضوح تصویر 800×480 پیکسل در حال حاضر دارای بالاترین وضوح تصویر صفحات نمایش در بازار تلفن‌های همراه است که وقتی ب فناوری AMOLED که کنتراست صفحه را فراهم می‌کند، تلفیق می‌شود، به جرات می‌توان گفت که هیچ رقیبی در زمینه LCDهای موبایل ندارد و شما می‌توانید عکس‌های دریافتی را با کیفیت بالا مشاهده کنید.

صفحه لمسی این گوشی با کوچک‌ترین ضربه‌ای فعال می‌شود و شما می‌توانید با ناخن، مداد، دستکش و هر چیز دیگری با آن کار کنید. تنها نکته منفی درباره این صفحه نمایش، ضعف آن هنگام نمایش در زیر نور آفتاب است.

کلید کنترلی که در زیر صفحه نمایش و مابین کلیدهای برقراری و قطع تماس قرار دارد شبیه یک الماس براق است و ظاهر S 8000 را تا حدی از دیگر گوشی‌های سامسونگ متفاوت کرده است.

دوربین مکالمات تصویری و سنسور نوری در بالای گوشی قرار دارند و سمت راست این دو، سنسور دیگری واقع شده که هنگام نزدیک شدن گوشی به گوش کاربر، به طور اتوماتیک صفحه نمایش را خاموش می‌کند.

در سمت چپ گوشی کلیدهای کنترلی تنظیم صدا قرار گرفته است.

به علاوه در قسمت بالایی گوشی پورت چند منظوره USB برای شارژ و ارتباطات دیگر تعبیه شده است. لنز دوربین 5 مگاپیکسلی در پشت گوشی قرار گرفته و هیچ پوششی از لنز آن حفاظت نمی‌کند.

در زیر درپوش پشتی گوشی، باتری 1080 mAh، اسلات کارت حافظه خارجی و سیم کار قرار دارد.

رابط کاربری Touch Wiz

S 8000 سامسونگ دارای جدیدترین نسخه رابط کاربری Touch Wiz ساخته شرکت سامسونگ – است که به کاربر سه نوع متفاوت صفحه نمایش با قابلیت انتخاب بین آنها را می‌دهد.

در حالت کلی رابط کاربری Jet قابل Scroll شدن (بالا و پایین رفتن) نیست و در گوشه سمت چپ آن تمام برنامه‌ها و منوهای مورد نیاز در نوار ابزاری قرار گرفته که این نوار ابزار در مواقع نیاز باز شده و در غیر اینصورت پنهان می‌شود.

شما می‌توانید هر صفحه خانگی که مایلید، به عنوان صفحه خانگی خودتان قرار دهید و Widgetهای مختلف را بر روی آن بگذارید.

هر بار که شما نوار کناری را باز می‌کنید می‌توانید Widget مورد نظر را با انگشت گرفته و بر روی صفحه خانگی بیندازید و وقتی آن را نیاز نارید دوباره به نوار برگردانید.

در واقع Widgetها برنامه‌های کوچکی هستند که شما می‌توانید با کمک آنها صفحه خانگی‌تان را شخصی‌سازی کنید. یکی از Widgetها نواحی زمانی را در دو حالت نشان می‌دهد، دیگری آب و هوا را و غیره.

یکی از قابلیت‌های کاربردی Jet، باز کردن قفل به صورت هوشمندانه است.

این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که علاوه بر بازکردن قفل گوشی، منو یا برنامه مورد نظرشان را باز یا حتی شماره‌گیری کنند، برای این منظور تنها کافی است که هر حرف الفبا از A تا Z را برای انجام یک کاری مشخص کنید.

برای مثال شما می‌توانید، از پخش کننده موسیقی، پیام‌دهی، مرورگری ب و صفحه کلید شماره‌گیری با توجه به این مشخصه، استفاده کنید.

دفتر تلفن

دفتر تلفن S 8000 قابلیت ذخیره‌سازی تا 2000 شماره را با فیلدهای چندگانه دارد. شما می‌توانید عکس هر فرد یا حتی کلیپی را برای شماره تماس افراد قرار دهید.

برای جست‌وجوی لیست تماس دو راه وجود دارد یا به‌صورت سنتی، بخشی از نام فرد را تایپ کنید یا با یک کلیک اضافی، محدوده تایپ متن را باز کرده و بعد از زدن دکمه «انجام» می‌توانید نتیجه جست‌وجو را مشاهده کنید.

برنامه‌ای در گوشی Jet نصب شده که به کاربر امکان نشان‌دار کردن (tag) عکس‌ها را می‌دهد به این ترتیب شما می‌توانید برای لیست شماره‌هی گروهی، عکسی از همان گروه مثلا همکاران یا همکلاسی‌ها را گذاشته و روی چهره هر فرد را tag کنید. جالب‌تر آنکه هنگام اضافه‌کردن عکسی جدید چهره افراد از روی عکسی که قبلا از آنها tag کرده‌ایم، شناسایی می‌شود.

سیستم پیام‌دهی

سیستم پیام‌دهی Jet بسیار مشابه M8910 سامسونگ است. این گوشی دارای ویراستار پیامک، MMS و ایمیل بوده و پیام‌ها با استاندارد 160 کاراکتر در هر پیام، ارسال می‌شوند و محدودیت دانلود فایل در ایمیل تا 5 مگابایت است. به علاوه تایپ پیام هم به صورت سنتی و هم با صفحه کلید کامل QWERTY قابل انجام است.

ارتباطات کامل

S 8000 Jet سامسونگ قابلیت پشتیبانی از شبکه 4 باند، GSM، 3G و HSDPA را دارد. پورت USB و بلوتوث نیز به همراه اتصالات Wi-Fi دسترسی کاربر به منابع مختلف را فراهم می‌کند.

حرف آخر

اگر بخواهیم S 8000 Jet سامسونگ را در چند خط توصیف کنیم، باید بگوییم که این یک گوشی تاثیرگذار با قابلیت‌های پیشرفته، رابط کاربری ساده و جذاب و وضوح بالای صفحه نمایش لمسی است که می‌تواند به راحتی کاربران را به خود علاقه‌مند کند.

در واقع مهم‌ترین مشخصه‌های این گوشی وضوح تصویر و رابط کاربری متنوع آن است که با توجه به قیمت آن، تقریبا متناسب است و از لحاظ قابلیت‌های کاربری از Pixon 12 سامسونگ چیزی کم ندارد، بنابراین کاربران بسته به ذوق و سلیقه و علاقه‌مندی‌شان می‌توانند این گوشی را برای خرید انتخاب کنند.

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا