تکنولوژی

فريم‌هاي فراگير در سري آلفا دوربین‌های سونی

نام نویسنده: محسن آرونی – [email protected]

سرويس دوربين – شرکت ژاپني سوني با عرضه دوربين 850 α فصل نويني در توليد دوربين‌هايي با کارآيي بالا را آغاز کرده است.

به گزارش عصرارتباط، زماني‌که سوني در سپتامبر 2008 دوربين آلفا 900 را معرفي کرد دريچه جديدي در عرصه قيمت‌گذاري دوربين‌هاي فول فريم گشوده شده و دستگاه مذکور به عنوان ارزان قيمت‌ترين دورين فول فريم جهان شناخته شد. بدين ترتيب رقابت براي ساخت دوربين‌هاي فول فريم ارزان بين شرکت‌ها شدت يافت تا اين‌که کانن دوربين بسيار محبوب EOS 5D mkII را به بازار عرضه کرد. سوني هم در پاسخ، برخي قابليت‌ها را از آلفا 900 حذف کرده و آن را با نام آلفا 850 و قيمتي زير 2000 دلار به بازار فرستاد. داشتن يک سنسور 6/24 مگاپيکسلي به تنهايي بيش از 2000 دلار ارزش دارد چه برسد به دوربيني که به يک بدنه مستحکم و سبک و قابليت‌هاي بسيار زياد مجهز شده است.

دوربين α A850 سوني طرحي جعبه مانند و چهارگوش دارد و به نظر نمي‌رسد طراحان آن طي طراحي به چيزي جز کارآيي بالا فکر کرده باشند. در حالي‌که بسيار از دوربين‌هاي امروزي بدنه‌هاي باريک و خوش فرم دارند. پوشش بدنه α A850 فقط يک پوشش مستحکم است و نشان مي‌دهد بخش طراحي دوربين‌هاي حرفه‌اي سوني از بخش طراحي مدل‌هاي سايبرشات کاملا جدا بوده و طراحان دو دسته دوربين هيچ‌گاه با هم ملاقات نداشته‌اند. بدنه منيزيومي ‌5 تکه دستگاه بسيار استوار است و تمام درزها و دکمه‌هاي آن در برابر نفوذ رطوبت و غبار محافظت شده‌اند. با قراردادن باتري و کارت حافظه روي دستگاه، وزن آن به 940 گرم مي‌رسد بنابراين با اتصال لنز جديد 75-28 ميلي‌متري سوني وزن مجموعه به حدود يک و نيم کيلو خواهد رسيد. قاب لنز دستگاه مي‌تواند انواع لنز‌هاي کونيکا کونيکا مينولتا و سوني را بپذيرد و البته شرکت‌هايي مثل سيگما و تامرون نيز هر ساله تعدادي لنز براي اين قاب لنز معرفي مي‌کنند.

در پشت قاب لنز دستگاه يک سنسور فول فريم CMOS ديده مي‌شود که با داشتن رزولوشن 6/24 مگاپيکسل مي‌تواند تصاويري با رزولوشن 6048*4032 پيکسل ايجاد کند. اين سنسور بسيار بزرگ روي يک پايه متحرک نصب شده که در حين روشن کردن دوربين سنسور را براي حذف گرد و غبار احتمالي مي‌لرزاند و در ساير مواقع در برابر لرزش دست مقابله مي‌کند. اين لرزه‌گير بسته به لنز نصب شده روي دستگاه مي‌تواند بين 5/2 تا 4 گام در برابر لرزه مقاومت نشان دهد.

نخستين چيزي که روي اين بدنه مستطيلي جلب توجه مي‌کند منشور چشمي‌دوربين است که بدون هيچ‌گونه پنهان کاري روي بخش فوقاني دوربين نهاده شده و منظره وسيع درون آن شبيه يک اتاق است. نماي گسترده اين چشمي‌موجب ديد بهتر سوژه و کنترل دقيق‌تر وضوح‌يابي مي‌شود و مشخصه تمام دوربين‌هاي فول فريم است. در زير اين چشمي‌دو سنسور نصب شده که در صورت نزديک کردن چشم‌ها نمايشگر را خاموش مي‌کنند. نمايشگر دوربين از نوع 3 اينچي انتخاب شده که درست همانند تمام DSLR‌هاي امروزي رزولوشني معادل 920 هزار پيکسل دارد و نماي بسيار عالي و وضوح بسيار بالا آن را براي مرور تصاوير مناسب کرده است. با اين‌که يک نمايشگر تک‌رنگ بسيار کوچک در بخش فوقاني ديده مي‌شود اما اطلاعات محدود آن موجب استفاده مکرر کاربر از نمايشگر بزرگ دوربين مي‌شود که در مصرف باتري تاثير منفي خواهد داشت. باتري ليتيومي ‌دستگاه از نوع NP-FM500H است که با داشتن قدرت 8/11 وات ساعت با هر بار شارژ کامل دوربين را براي ثبت حدود 880 تصوير زنده نگه مي‌دارد. اين دوربين دو شکاف براي اتصال کارت‌هاي حافظه دارد که يکي از آن‌ها نماد سوني بودن محصول است و به کارت‌هاي MS Duo اختصاص مي‌يابد و ديگري هم مخصوص کارت‌هاي پرطرفدار CF است.

تغيير دوربين از نوع غير فول‌فريم به انواع فول‌فريم را مي‌توان به پياده شدن از يک مرسدس بنز کوپه اسپرتي و سوار شدن يک رولزرويس بزرگ تشبيه کرد. در ابتدا کنترل دستگاه به همراه دکمه‌ها و پيچ‌هاي فرمان فراوان اندکي مشکل به نظر مي‌رسد اما زماني‌که اصول فراگير شوند عکاس نمي‌خواهد از دوربين خود جدا شود. پارامتر‌هاي نوردهي، وايت بالانس، Drive و حساسيت دکمه‌هاي مخصوص به خود را دارند و انگشت شست هم براي چرخاندن انتخاب‌گر نورسنجي به کار مي‌رود. عمليات دوربين را مي‌توان با دو پيچ فرمان جلو و عقب کنترل کرد که بر سرعت و کارآيي مي‌افزايد. سنسور دستگاه براي ثبت تصاوير با کيفيت بسيار خوب عمل مي‌کند اما در ميان رقبايي همچون EOS 5D mkII و D3x هنوز جاي زيادي براي پيشرفت دارد. در حالي که بلا بردن Sharpness در دوربين مي‌تواند اندکي از وضوح از دست رفته را به تصاوير دستگاه باز گرداند اما نويز اين سنسور در حساسيت‌هاي بالاتر بيشتر از سنسور‌هاي رقيب است.

سوني با ساخت سنسور‌هاي Exmor R back illuminated راز ساخت يک سنسور موفق را آموخته و اکنون بايد آن را براي ساخت سنسورهاي بزرگ‌تر به کار گيرد تا حساسيت مضاعف و نويز کم تر آن بتواند عکاسان بيشتري را به سمت خود بکشاند.

سرعت عملکرد دوربين بسيار عالي است اما افت سرعت عکاسي پياپي آن از 5 به 3 فريم در ثانيه در هنگام فشردن پياپي دکمه شاتر دوربين به شکل امتناع دستگاه از تصويربرداري بروز مي‌کند و در اين مورد A900 مثل يک ده بي انتها تمام تصاوير درخواستي کاربر را ثبت مي‌کند.

اگر تصميم داريد دوربين APS-C خود را کنار گذاشته و براي اولين بار به سراغ يک دوربين فول‌فريم برويد، توصيه مي‌کنيم دوربين α A850 را انتخاب کنيد. البته وقتي عکاس نخستين دوربين حرفه‌اي خود را انتخاب کرده و برايش تعدادي لنز مي‌گيرد به ندرت از برند دلخواه خود دل مي‌کند بنابراين دستگاه α A850 بهترين انتخاب براي علاقه‌مندان رو به پيشرفت برند سوني خواهد بود.

منبع : عصر ارتباط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا