تکنولوژی

جیتکس 2009 آغاز شد

نام نویسنده: میثم لطفی

نمایشگاه جیتکس که هر ساله در ماه اکتبر در شهر دوبی برگزار می شود، بزرگ ترین رویداد ICT خاورمیانه است که شرکت های فعال در این حوزه را از گوشه و کنار جهان دور هم جمع می کند. نمایشگاه جیتکس، سومین نمایشگاه ICT دنیا و بزرگ ترین نمایشگاه خاورمیانه و شمال آفریقا است که با بیش از هزار شرکت کننده از سراسر جهان هر سال برگزار می شود و جدیدترین محصولات نوآوری های کامپیوتری، ارتباطاتی، نمایشگرهای پلاسما، فناوری های دیجیتال، دولت الکترونیک و.. در سالن های مختلف از 61 کشور جهان به نمایش درمی آیند.

جیتکس 2009 که برای بیست وهشتمین بار در شهر دوبی برگزار می شود، پس از مدت ها انتظار از امروز 26 مهر(18 اکتبر) فعالیت خود را آغاز کرد و در 30 مهر
(22 اکتبر) به کار خود پایان می دهد. این نمایشگاه در سه بخش کاربردهای تجاری جیتکس، نمایشگاه مخابراتی
Golf Comms و لوازم مصرفی الکترونیکی برگزار می شود و جدیدترین پیشرفت های فناوری در دنیا را به نمایش می گذارد.
بخش Golf Comms این نمایشگاه نیز مانند سال های قبل محلی برای عرضه آخرین دستاردهای مخابراتی و ارتباطی جهان است و مردم را در جریان آخرین تحولات صنعت جهانی مخابرات قرار می دهد اما براساس پیش بینی هایی که از هم اکنون انجام شده، مانند سال های قبل بیشتر بازدیدکنندگان جیتکس لوازم مصرفی الکترونیکی حضور خواهند داشت. در این بخش که برای نوزدهمین سال متوالی برگزار می شود، شرکت های مختلف آخرین دستاوردهای خود را در زمینه های مختلف الکترونیکی ارائه می دهند.

گفتنی است در نمایشگاه سال گذشته بیش از 930 غرفه دار از 2420 شرکت و 40 کشور جهان و نیز بیش از یک میلیون و 140 هزار بازدید کننده حاضر شدند.

برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند که با توجه به ادامه یافتن جریان بحران اقتصادی، جیتکس 2009 رونق سال های قبل را نخواهد داشت و با کاهش تعداد غرفه ها و بازدیدکنندگان مواجه خواهد شد. تاثیرات بحران پیش از این در جریان برگزاری نمایشگاه های بزرگ CES آمریکا و سبیت آلمان دیده شد و کاهش حضور مردم را به دنبال داشت و بر این اساس، احتمال می رود برای جیتکس 2009 نیز شرایط مشابهی رخ دهد.

در سال های گذشته عدم حضور شرکت های بزرگی مانند اپل، ال جی، مایکروسافت، سونی، کانن و… در نمایشگاه جیتکس باعث شد از کیفیت برگزاری نمایشگاه کاسته شود. این در حالی است که شرکت سامسونگ نیز که در نمایشگاه جیتکس سال گذشته حضوری فعال داشت، در جیتکس 2009 شرکت نخواهد کرد.

شرکت های بزرگ در پی مشکلات ناشی از رکود اقتصادی به این نتیجه رسیده اند که به جای پرداخت هزینه های بالا برای حضور در نمایشگاه های بین المللی، از روش های کم هزینه تر مانند انتشار اخبار مربوط به محصولات و فناوری های جدید خود در سایت های اینترنتی و گسترش سریع آن میان کاربران استفاده می کنند. همین امر سبب شده این مراکز تمایلی برای حضور در نمایشگاه ها نداشته باشند و از روش های جایگزین برای معرفی محصولات جدید خود استفاده کنند و در عوض، به برگزاری سمینارهای تخصصی رو بیاورند.

ایران نیز امسال نهمین حضور خود را در این نمایشگاه تجربه می کند.
به طور کلی، حضور ایران در نمایشگاه جیتکس از سال 2003 و در قالب کنسرسیوم ثنارای آغاز شد که در آن زمان در فضایی به مساحت 90 مترمربع،
12 شرکت داخلی پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند.

یک سال پس از آن، 14 شرکت
در فضای 84 متری دستاوردهای داخلی را در معرض دید عموم قرار دادند و جیتکس 2005 رکورد حضور شرکت های ایرانی در غرفه ثنارای با 17 شرکت شکسته شد. اما در دولت نهم کم کم روال حضور ایران در نمایشگاه های بین المللی تغییر کرد و ایران، جیتکس 2006 را تنها با حضور 12 شرکت برگزار کرد و سال 2007 نیز تنها 7 شرکت میهمان ثنارای بودند.

به این ترتیب دوران افول حضور شرکت های ایرانی در قالب غرفه کشور ایران طی سال های گذشته رقم خورد؛ افولی که به دنبال قطع حمایت های دولتی از ثنارای آغاز شد و باعث شد این کنسرسیوم که در حقیقت برای کمک به صادرات شرکت های کوچک تشکیل شده بود، با مشکلات مالی بی شماری روبه رو شود و سرانجام از حضور در نمایشگاه هایی همچون سبیت و جیتکس 2008 صرف نظر کند. پس از کناره گیری ثنارای، ایران هشتمین حضور خود در جیتکس را خصوصی تر از سال های گذشته تجربه کرد زیرا طی سال های گذشته غرفه ایران توسط ثنارای و با حمایت های دولتی برگزار می شد اما سال گذشته این غرفه ها
با هماهنگی یک شرکت خصوصی و
با حضور پنج شرکت دایر شد.

امسال نیز این شرکت خصوصی که به عنوان نماینده رسمی جیتکس در ایران محسوب می شود، مسوولیت هماهنگی شرکت های خواهان برای حضور در نمایشگاه بین المللی جیتکس را برعهده گرفته است.

در این دوره، بیش از 14 شرکت ایرانی فعال در زمینه نرم افزار، سخت افزار و فناوری اطلاعات و ارتباطات در جیتکس 2009 حضور خواهند داشت. گفته می شود امسال نیز مانند سال گذشته 66 متر فضا برای غرفه شرکت های ایرانی در نظر گرفته شده و هزینه حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه بین هشت تا 10 میلیون تومان تخمین زده شده که این هزینه برای شرکت های ایرانی که مستقل در این نمایشگاه شرکت می کنند، بیشتر خواهد بود.

البته باید توجه داشت که در سال های گذشته حضور شرکت های ایرانی در جیتکس تنها منحصر به غرفه ایران نشده است. طی سال های قبل، شرکت های مطرح ایرانی خارج از فضای غرفه ایران، به معرفی آخرین دستاوردهای خود پرداختند. غرفه ایران در جیتکس 2008 با مشارکت شرکت های خصوصی و حمایت شورای عالی اطلاع رسانی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در فضایی به مساحت 66 متر مربع و با حضور هشت شرکت ایرانی برپا شد. هزینه حضور هر شرکت در جیتکس 2008 بین پنج میلیون و 500 هزار تومان تا شش میلیون تومان تخمین زده شد که این رقم فارق از هزینه سفر و اقامت بود.

علاوه براینکه در هر دور از برگزاری نمایشگاه جیتکس تعداد شرکت های داخلی فعال در حوزه کامپیتر کاهش پیدا می کند، شرکت های بزرگ ایرانی که دست کم نامی بین برند های خارجی برای خود کسب کرده اند نیز دیگر تمایلی به حضور در این نمایشگاه بزرگ منطقه ای ندارند.
برخی منتقدان داخلی بر این باورند که حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه ها از دو دید قابل بررسی است. این نمایشگاه ها برای شرکت های داخلی مانند یک کلاس آموزشی است که موجب می شود خود را با یک برند خارجی مقایسه کنند و
به رقابت با آنها بپردازند. علاوه بر این، با توجه به بسته بودن بازار داخلی، حضور در نمایشگاه های بین المللی امکان برخورد با شرکت های خارجی و مذاکره با آنها را بیشتر از گذشته فراهم می کند و می تواند از این طریق امکان شناخت محصول و وارد شدن به بازار جهانی را فراهم آورد. به طور کلی باید توجه داشت طی چند سال گذشته نمایشگاه هایی مانند جیتکس، سبیت و“ قدرت و ماهیت رقابتی خود را از دست داده اند. در حال حاضر نیز کمتر شرکت بزرگ در حوزه محصولات کامپیوتری و الکترونیکی را می توان دید که تمایل به شرکت در نمایشگاه های بین المللی را داشته باشد. برخی علت این کاهش تمایل را به بحران های اقتصادی ربط می دهند و اینکه پیوسته شرکت ها در پی این هستند که هزینه های خود را کاهش دهند. به باور کارشناسان، هرچند در سال های آینده بحران اقتصادی رفع خواهد شد و دوباره شرکت ها قدرت از دست رفه خود را باز خواهند یافت اما باز هم بیشتر این شرکت ها برای معرفی تجارت خود
به جهان روی اینترنت یا رسانه ای مانند آن تمرکز خواهند کرد زیرا این اقدام کار علاوه برکاهش هزینه و افزایش بازخوردها، رقابت ها را نیز افزایش می دهد.

منبع : سرمایه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا