تکنولوژی

لپ‌تاپ‌های چند میلیونی

نام نویسنده: مريم عسگري

تا همين چند سال پيش كه لپ‌تاپ جزو كالاهاي لوكس به حساب مي‌آمد و قيمت اين كالا نيز به دليل عرضه كم آن سر به فلك مي‌كشد، كسي فكرش را هم نمي‌كرد ممكن است بتواند يا حتي بخواهد يك لپ‌تاپ جواهر نشان، حتي با نگين‌هاي اتمي ‌كم‌ارزش يا يك لپ‌تاپ با طرح خاص تهيه كند.

اصلا آن زمان خريد يك لپ‌تاپ سه چهار كيلويي، با ظاهري نه چندان زيبا براي خيلي از كاربران امروزي لپ‌تاپ حكم رويا را داشت. چه برسد به خريد يك نمونه زيبا كه با جواهرات رنگارنگ و…. تزيين شده باشد.

اما امروز ب افزايش عرضه، تقاضا و همچنين افت قيمت اين كالا، در بازار شاهد عرضه مدل‌هاي مختلفي از لپ‌تاپ هستيم كه بعضا طرح‌هاي جالبي دارند و برخي نيز به جواهراتي هر چند بدلي مزين شده‌اند.

اما همين جواهرات تقلبي، علاوه براين كه زيبايي لپ‌تاپ‌ها را دو چندان كرده‌اند، بلكه توانسته‌اند نظر كاربراني را كه علاوه بر قابليت لپ‌تاپ به زيبايي آن هم اهميت مي‌دهند و به عبارتي به دنبال يك كالاي خاص در اين زمينه هستند را به خود جلب كنند.

اگر چه اين لپ‌تاپ‌ها از قيمت بالاتري نسبت به ساير مدل‌هايي كه طراحي ساده‌اي دارند برخوردارند ولي به هر حال اين لپ‌تاپ‌ها در بازار مشتران خاص خود را دارند و معمولا به طور سفارشي وارد كشور مي‌شوند.

فانتزي‌هاي پرزرق و برق
در اين كه لپ‌تاپ‌هاي فانتزي قيمت بالايي دارند، شكي نيست.

اگر چه بازار رايانه در دوران ركود به سر مي‌برد و ميزان خريد و فروش هم در حد قابل توجهي كاهش يافته است، اما به هر حال اين اواخر با عموميت يافتن استفاده از كالاهايي با ظاهر زيبا، بسياري از افراد به استفاده از كالاهاي لوكس كه ظاهر زيبايي دارند اهميت زيادي مي‌دهند و مي‌توان گفت، استفاده از كالاهاي زيبا ولو گرانقيمت رواج يافته است.

هر چند كه تعداد محدودي توانايي خريد لپ‌تاپ‌هاي چهار، پنج‌ميليون توماني را درند.
محسن بهنامي، ‌يكي از فعالان بازار، در اين رابطه مي‌گويد، طي سال‌هاي اخير لپ‌تاپ‌هاي فانتزي با طراحي‌هاي مختلف وارد كشور شدند، ولي به دليل اينكه قيمت بالايي دارند مورد استقبال قشر خاصي قرار مي‌گيرند.

به گفته وي، اكثر اين لپ‌تاپ‌ها به طور سفارشي يا به شيوه مسافري وارد كشور مي‌شوند يا اينكه براي تزيين ويترين فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، ولي اين را نمي‌توان انكار كرد كه خواست و سليقه مصرف‌كننده تغيير كرده و به همين دليل است كه شركت‌هاي سازنده به ساخت لپ‌تاپ‌هاي لوكس مي‌پردازند.

وي افزود: برندهاي محدودي به توليد اين لپ‌تاپ‌ه اقدام مي‌كنند. به عنوان مثال DELL، MSI، HP و ASUS در اين زمينه مدل‌هاي محدودي را به بازار عرضه كرده‌اند.

اين دل مينياتوري
حدود يكي دو سال قبل DELL، يكي از عرضه‌كنندگان مطرح لپ‌تاپ، مدل‌هايي را به بازار عرضه كرد كه طراحي خاصي داشتند.

لپ‌تاپ‌هاي پر نقش و نگار اين برند در روزهاي نخستين ورود به بازار فروش چنداني نداشتند، ولي پس از گذشت چند ماه لپ‌تاپ‌هايي كه طرح‌هاي مينياتوري داشتند آنچنان
پر متقاضي شدند كه شاهد افزايش ميزان عرضه آنها به بازار در يك برهه زماني خاص بوديم.
اين لپ‌تاپ‌ها كه از سري INSPIRON برند DELL بودند قيمتي حدود يك‌ميليون تا يك‌ميليون 800‌هزار تومان داشتند كه البته اين قيمت‌ها بستگي شديدي به قابليت‌هاي لپ‌تاپ يا به قول فعالان بازار CONFIGUE اين مدل‌ها داشت.

به عنوان مثال يكي از مدل‌هاي INSPIRON 1525 به پردازنده CORE 2 DUO 2.1GHZ، رم دو گيگابايتي و ‌هاردديسكي با ظرفيت 160 گيگابايت مجهز بود و قيمتي حدود يك‌ميليون و 100‌هزار تومان داشت و در مقابل، لپ‌تاپ ديگري با همين مدل، ولي با قابليت‌هاي بالاتر قيمتي حدود يك‌ميليون و 400 تا 500‌هزار تومان داشت، البته لپ‌تاپ‌هاي منقش DELL نسبت به نمونه‌هايي كه طراحي آنها ساده بود حدود 100 تا 200‌هزار تومان گران‌تر بودند.

نوژن، مسوول فروش شركت زيگورات، يكي از عرضه‌كننگان لپ‌تاپ‌هاي اين برند در بازار داخلي، در مورد لپ‌تاپ‌هاي منقش يا همان فانتزي مي‌گويد، طي ماه هاي اخير زيگورات واردات اين لپ‌تاپ‌ها را كاهش داده است و در مقابل لپ‌تاپ‌هاي تك رنگ را در رنگ‌هاي مختلفي چون، قرمز، صورتي و…. به بازار عرضه كرده است.

به گفته وي، در حال حاضر ساير واردكنندگان لپ‌تاپ‌هاي مينياتوري DELL را وارد بازار مي‌كنند، اما زيگورات واردات اين لپ‌تاپ‌ها را محدود كرده است.

سامان ثانقه، يكي از فعالان بازار در اين باره مي‌گويد، با عرضه لپ‌تاپ‌هاي شيك به بازار، طي يك سال گذشته نه تنها طرح و رنگ لپ‌تاپ‌هاي مينياتوري DELL ديگر براي مصرف‌كنندگان تكراري شده است، بلكه بسياري از مصرف‌كنندگان ترجيح مي‌دهند به سراغ مدل‌هاي جديدتر و زيباتر بروند.
MSI جواهر نشان
MSI حدود يكي دو سال ميهمان بازار لپ‌تاپ ما شده است، اما طي اين مدت مدل‌هاي فانتزي را بيشتر از ساير برندها به بازار داخلي عرضه كرده است.

به گفته عبداللهي، كارشناس فروش شركت ماتريكس، عرضه‌كننده لپ‌تاپ‌هاي اين برند در بازار داخلي، در حال حاضر لپ‌تاپ‌هاي چرم‌دوزي شده اين برند در بازار موجود است كه قيمتي حدود يك‌ميليون و 220‌هزار تا يك‌ميليون و 320‌هزار تومان دارد.

به گفته وي، اين لپ‌تاپ‌ها كه با مدل‌هاي PX600M و PX600H در بازار موجودند، از لحاظ فني نيز قابليت بالايي دارند.

به عنوان مثال مدل PX600H به پردازنده GHZا 4/2، رم چهار گيگابايتي و ‌هاردديسكي با ظرفيت 320 گيگابايت مجهز است و قيمت آن يك‌ميليون و 320‌هزار تومان است.

همچنين MSI با استفاده از كريستال‌هاي معروف SWAROVSKI برخي از لپ‌تاپ‌هايش را تزيين كرده است كه طي ماه آينده وارد بازار داخلي خواهند شد.

البته SWAROVSKI با ساير توليدكنندگان لپ‌تاپ مانند سوني نيز در زمينه ساخت لپ‌تاپ همكاري مي‌كند اما لپ‌تاپ‌هاي فانتزي اين برندها وارد بازار نشده‌اند.

HP وارد مي‌شود
HP نيز اين اواخر به جرگه توليدكنندگان لپ‌تاپ‌هاي فانتزي پيوسته و يك ميني لپ‌تاپ زيبا با طراحي يك گرافيست آسيايي وارد بازار كرده است.
اين ميني لپ‌تاپ زيبا كه VIVIENNE نام دارد قرمز رنگ است و با اين نام در بازار شناخته مي‌شود.
البته اين ميني لپ‌تاپ امكانات فني چنداني ندارد و با قيمت 760‌هزار تومان در بازار داخلي به فروش مي‌رسد.

به گفته بهنامي‌، يك فعال بازار، HP علاوه براين ميني لپ‌تاپ يك لپ‌تاپ با مدل DV6 -1210 به بازار لپ‌تاپ‌هاي فانتزي عرضه كرده است كه قيمتي حدود يك‌ميليون و 300‌هزار تومان دارد.
اين لپ‌تاپ داراي بدنه اي با طراحي نظير مدل INSPIRON1525 برند DELL است و در بازار مخاطبان خاص خود را دارد.

لپ‌تاپ‌هايي از جنس اتومبي
سابق بر اين اخباري در زمينه عرضه لپ‌تاپ‌هاي IBM LENOVO به بازار داخلي شنيده ميشد كه آرم المپيك روي آن نقش بسته است.

اما اين لپ‌تاپ‌ها در بازار مشاهده نشدند.
آيين‌پرست، مسوول بخش تحقيق و توسعه شركت سازگار ارقام، عرضه‌كننده لپ‌تاپ‌هاي اين برند در بازار داخلي مي‌گويد، لپ‌تاپ‌هايي كه به طرح المپيك مزين بودند به طور محدود وارد بازار شدند و در حال حاضر در بازار موجود نيستند.

به گفته وي، در حال حاضر ASUS يك لپ‌تاپ لوكس به بازار عرضه كرده است كه جنس بدنه آن از جنس بدنه خودروي لامبورگيني است.

اين لپ‌تاپ‌ها كه با عنوان لپ‌تاپ‌هاي سري VX در بازار شناخت مي‌شوند قيمتي حدود چهار‌ميليون تومان دارند و مورد استقبال قشر خاصي قرار مي‌گيرند.

وي همچنين از عرضه يك لپ‌تاپ جديد از خانواده IBM LENOVO به بازار داخلي خبر داد كه جنس بدنه آن از خودروي مرسدس بنز است و قيمتي بالاي چهار‌ميليون تومان دارد.

لپ‌تاپ‌هاي FERARRI ايسر نيز از جنس بدنه خودروي FERARRI ساخته شده‌اند كه قيمتي حدود سه‌ميليون تومان دارند.

به گفته وي، اين لپ‌تاپ‌‌ها با گارانتي سازگار وارد بازار نمي‌شوند و اكثرا به طور سفارشي وارد بازار مي‌شوند.

وي همچنين از عرضه گسترده مدل UV6 در آينده به بازار داخلي خبر داد و گفت، اين لپ‌تاپ لوكس از جنس چوب بامبو ساخته شده و وزن كمي‌هم دارد.
مدل VX5 نيز از جنس بدنه ماشين لامبورگيني ساخته شده است و در دو رنگ مشكي و نقره‌اي به بازار عرضه خواهد شد.

واردات لپ‌تاپ‌هاي فانتزي
لپ‌تاپ‌هاي فانتزي و لوكس اكثرا به طور سفارشي يا مسافري وارد بازار مي‌شوند و تعرفه ورود آنها به كشور مانند ساير لپ‌تاپ‌ها است.

گمرك جمهوري اسلامي‌ايران در اين باره مي‌گويد، اين لپ‌تاپ‌ها اكثرا به طور مسافري وارد مي‌شوند و تعرفه واردات آنها مانند ساير لپ‌تاپ‌ها است.

البته برخي از افراد آنها را از طريق قاچاق وارد كشور مي‌كنند.
جالب اينجاست كه اين لپ‌تاپ‌هاي گران قيمت اكثرا بدون گارانتي در بازار خريد و فروش مي‌شوند.
فعالان بازار معتقدند، فردي كه چهار تا پنج‌ميليون تومان بابت خريد لپ‌تاپ مي‌پردازد و به دنبال خريد كالاي خاص است و گارانتي داشتن يا نداشتن آن برايش اهميت چنداني ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا