تکنولوژی

رایانه قابل حمل جای نوت بوک را می گیرد

نام نویسنده: میثم لطفی

نوت بوک ها یا همان رایانه های قابل حمل کوچک و سبک امروزه در بیشتر منازل، ادارات، مراکز آموزشی و… یافت می شوند و در حالی که تا چند سال پیش کمتر مورد توجه قرار می گرفتند، برخی کارشناسان بر این باورند که شاید در آینده بتوانند جای رایانه های رومیزی را بگیرند. گفتنی است این رایانه های همراه معمولاً بین 5/1 تا 9 کیلوگرم وزن دارند که به اندازه و مواد مصرف شده در ساخت آن بستگی دارد. نوت بوک ها که تا چند سال قبل به صورت عمومی و در مدل های محدود ساخته می شدند امروزه به صورت اختصاصی کاربران مختلف با نیازهای متفاوت را هدف گرفته اند و سعی می کنند از این طریق بر محبوبیت خود بیفزایند اما آنچه در این عرصه توجه همه شرکت های تولیدکننده و کاربران را طی یک سال قبل به خود جلب کرده، نسل جدید این رایانه های همراه با نام نوت بوک است.

نوت بوک ها در اصل نسخه کوچک شده نوت بوک ها هستند که با توجه به داشتن نرم افزار و سخت افزارهای ویژه، با قیمت ارزان تری در اختیار کاربران قرار می گیرند.
تاریخچه ساخت نخستین نوت بوک به سال 1999 برمی گردد که در آن زمان شرکت انگلیسی Psion برای نخستین بار توانست حجم رایانه های قابل حمل آن زمان را کاهش دهید و نخستین دستگاه شبیه نوت بوک های امروزی را روانه بازار کند. 9 سال پس از این ماجرا اینتل برای معرفی نوع جدیدی از رایانه های قابل حمل خود استفاده و نوت بوک Psion را به عنوان یکی از نام های تجاری خود عرفی کرد.

نوت بوک ها که با نام مینی نوت بوک نیز شناخته می شوند، در ابتدا سیستم ها عامل نامتعارفی داشتند که با نرم افزارهای مربوط به رایانه های رومیزی متفاوت بود و بر این اساس کاربران تمایل چندانی به استفاده از آنها نداشتند اما این روند با گذشت زمان به گونه ای تغییر کرد که امروزه نسخه ویژه از سیستم های عامل محبوب و معروف خانگی و تجاری روی نوت بوک ها نصب می شود.

امروز بیشتر نوت بوک هایی که در دنیا به فروش می رسند با سیستم های عامل لینوکس و ویندوز XP عرضه می شوند و شرکت ها سعی می کنند به علت وجود محدودیت های سخت افزاری، نسخه های ضعیف شده این سیستم های عامل را در نوت بوک ها به کار برند. با این وجود، مایکروسافت چندی پیش اعلام کرد در حال بررسی سیستم عامل Windows7 است تا امکان نصب آن روی نوت بوک ها را از سال آینده فراهم کند.

طبق استانداردهای تعریف شده، نوت بوک ها معمولاً نمایشگر کوچک تر از 10 اینچ دارند و صفحه کلید آنها 80 تا 95 درصد صفحه کلید نوت بوک هاست. وزن این همراهان کوچک معمولاً بین یک تا 5/1 کیلوگرم و قیمت آنها نیز کمتر از 500 دلار است. اگرچه در نسخه های اولیه نوت بوک از درایورهای مخصوص سی دی و دی وی دی خبری نبود، کارشناسان هم اکنون می کوشند سیستم های دیسک خوان را به این رایانه ها اضافه کنند.
معمولاً قابلیت پشتیبانی از Wi-Fi، Ethernet و نسل سوم خدمات مخابراتی و ارتباطی(G3) برای نوت بوک ها وجود دارد. به عقیده کارشناسان، اگر هرچه سیستم های کنونی رایانه ای بیشتر بر پایه نرم افزارهای مبتنی بر اینترنت پیش رود، راه برای توسعه و پیشرفت بیشتر نوت بوک ها فراهم تر می شود و رایانه های کوچک همراه نیازی به نگهداری از اطلاعات و برنامه ها روی حافظه داخلی خود ندارند.

نوت بوک ها امروزه نه تنها امروزه باعث رونق کسب و کار تولیدکنندگان این محصولات شده اند بلکه بازار تولیدکنندگان محصولات جانبی نظیر کارت های گرافیکی، پردازنده، سیستم های عامل و… را نیز داغ تر کرده اند.

طبق اخباری که به تازگی از سوی شرکت تحقیقاتی NPD منتشر شده، تقریباً تمامی نوت بوک هایی که در ماه فوریه سال جاری فروخته شدند، به ویندوز مجهز بوده اند که این عامل باعث شده است به میزان چشمگیری بر درآمدهای مایکروسافت افزوده شود.
این آمارها کاملاً برخلاف اطلاعات به دست آمده در مورد میزان نصب سیستم عامل ویندوز روی نوت بوک ها در نیمه نخست سال 2008 است. در شش ماهه اول از سال گذشته تنها 10 درصد نوت بوک ها به همراه سیستم عامل مایکروسافت روانه بازار شدند.
«براندون لی بلانک» از کارشناسان مایکروسافت در پاسخ به آمارهای منتشر شده از سوی شرکت NPD اعلام کرد که نه تنها کاربران ترجیح می دهند کامپیوتر خود را با سیستم عامل ویندوز تهیه کنند بلکه افرادی که لینوکس را در اختیار دارند نیز ترجیح می دهند به سراغ ویندوز بیایند. او معتقد است کاربران ویندوز را به دلیل سادگی در به کارگیری ابزارها استفاده می کنند و با این سیستم عامل، انتخاب های بیشتری را در اختیار دارند.

به گفته او مایکروسافت پیش از آنکه Windows7 را تکمیل کند آن را روی نوت بوک های مختلف آزمایش کرد و قصد دارد تا سال آینده امکان استفاده از این سیستم عامل را روی تمامی نوت بوک ها فراهم کند.

با توجه به اینکه تا دو سال پیش هیچ یک از شرکت های رایانه ای در سراسر دنیا تصمیمی برای تولید نوت بوک نداشتند. کارشناسان چندی پیش براساس یک بررسی اعلام کردند میزان رشد نوت بوک ها در حال حاضر نسبت به دو سال قبل تا 50 میلیون برابر افزایش یافته است.

این طور که گفته می شود در سال 2007 میلادی هیچ نوت بوکی در دنیا فروخته نشد و این در حالی است که احتمال می رود تا پایان سال جاری میلادی تعداد 50 میلیون نوت بوک در دنیا فروخته شود. علاوه بر این شرکت مطالعاتی و تحقیقاتی گارتنر براساس بررسی جدید خود اعلام کرده است که تنها در سال جاری میلادی تعداد
21 میلیون نوت بوک در سراسر جهان فروخته می شود.
گارتنر بر این باور است که ارزان بودن و کارآمدبودن دو نکته اصلی در افزایش فروش نوت بوک ها محسوب می شود و بر این اساس، احتمال می ود طی دهه آتی فروش نوت بوک ها از نوت بوک ها پیشی بگیرد و در این میان، بیشترین فروش نوت بوک ها در سال جاری مربوط به آسیا و کشورهای در حال توسعه باشد.
این طور که گفته می شود، شرکت Acer این روزها موفق شده است تا با پیشی گرفتن از شرکت
Asus به بزرگ ترین فروشنده مینی نوت بوک ها در جهان تبدیل شود. دو مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی گارتنر و DisplaySearch در مطالعات اخیر خود نشان دادند، Asus برای نخستین بار در اواخر سال 2007 میلادی نوت بوک های خود را به جهان معرفی کرد اما شرکت Acer در سه ماهه سوم سال 2008 میلادی توانست 35 درصد بازار جهانی نوت بوک ها را از آن خود کند و به بزرگ ترین عرضه کننده نوت بو در دنیا تبدیل شود.
میزان فروش مینی نوت بوک ها در بازارهای جهانی طی سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی 160 درصد رشد داشته است. در این میان، در کشورهایی که تولیدکنندگان نوت بوک ها با شرکت های مخابراتی قراردادهایی را منعقد کرده بودند و این رایانه های کوچک را از طریق شرکت های مخابراتی عرضه می کردند، فروش این محصولات بیشتر بود.
اگرچه نوت بوک ها امروزه با قیمت های بسیار ارزان تر از نوت بوک ها روانه بازار می شوند، شرکت Freescale Semiconductor ادعا می کند که نسل جدید نوت بوک های آن که به پردازنده های ARM ساخت همین شرکت مجهز شده و با سیستم عامل اندروید گوگل یا دیگر نسخه های سیستم عام لینوکس وارد بازار خواهد شد، 100 دلار قیمت خواهد داشت. این شرکت تراشه ساز از ماه ژانویه سال جاری میلادی با معرفی پردازنده i.MX515 وارد بازار کامپیوترهای قابل حمل کوچک شد. این شرکت ادعا می کند که پردازنده های i.MX515 نسبت به پردازنده های Atom اینتل عمر باتری بیشتر و قیمت کمتری دارد. شرکت اینتل هم اکنون با پردازنده های Atom حاکمیت بازار جهانی نوت بوک ها را که به سرعت در حال رشد هستند، در اختیار گرفته است.
منبع:

منبع : سرمایه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا