ایران

برخورد جدی با سایتهای مستهجن

یکی از مهمترین خبرهایی که در اواخر اسفند 87 در رسانه های خبری منتشر شد خبر انهدام تعدای از شبکه های فساد و منتشر کننده محتوای مستهجن در اینترنت بود.در اطلاعیه که توسط نهادی به نام مرکز بررسی جرائم سازمان يافته دايره جرايم سايبر منتشر شده بود این چنین آمده بود که نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران اقدام به شناسایی و انهدام شبکه‌هایی نموده که به طرز کاملا پیچیده و سازمان یافته به تولید و انتشار محتوای ضد دینی و ضد فرهنگ و عفت عمومی می‌نموده اند. در اطلاعیه و گزارشهای تکمیلی دیگری که در همین زمینه منتشر شده اسامی سایتهایی که در زمینه پورنوگرافی و انتشار تصاویر یا محتوای غیر اخلاقی فعالیت می‌ کردند و همچنین اسامی مدیران آنها که بازداشت شده به صورت خلاصه منتشر شد. همچنین در صورت بازدید از سایتهای اشاره شده در گزارش فوق بازدیدکننده به سایت رسمی مرکز بررسی جرائم سازمان یافته ( با آدرس gerdab.ir) راهنمایی می‌شد که نشان از کنترل کامل این سایتها توسط نهاد فوق داشت.

برخورد با محتوای غیر اخلاقی و پورنوگرافی مسئله جدیدی در ایران نیست و یکی از مهمترین دلایل راه اندازی سامانه فیلترینگ در کشور نیز کنترل و جلوگیری از دسترسی به چنین سایتهایی است.در طول چند سال اخیر گاهی آنهم بصورت خلاصه و مبهم در اخبار به برخورد با برخی منتشر کننده محتوای غیر اخلاقی اشاره شده باشد اما خبری که در اواخر سال 87 منتشر شد نشان از بعد جدیدی از برخورد با سایتهای غیر اخلاقی دارد. در واقع این برای اولین بار بود اطلاعیه و گزارشهای کاملی از برخورد با چند سایت مستهجن منتشر شده بود و گزارشات نیز حاوی جزئیات زیادی از جمله اشاره به نام مدیران و شیوه فعالیت این سایتها بوده است. همچنین در ابتدای سال 88 نیز در گزارشی تصویری ،مصاحبه هایی با افراد بازداشتی از صدا و سیما منتشر شد. برداشتی که می‌توان از این تغییر در اطلاع رسانی در برخورد با سایتهای غیر اخلاقی داشت نمایش توانایی ها نهادی اطلاعاتی و امنیتی در برخورد با بزرگترین و معروفترین سایتهای غیر اخلاقی است و حقیقت این است که آنچه صورت گرفته قابل ستایش است. صحبت از چند کلیک و فیلتر کردن یک سایت نیست، سایتهایی که در گزارشات آمده معروفترین و بزرگترین منتشرکنندگان محتوای پورنو به زبان فارسی بوده اند و حال آنکه نه تنها دسترسی به محتوای این سایتها به طور کامل متوقف شده بلکه کنترل آنها نیز در اختیار گرفته شده است و مهمتر آنکه برخی مدیران این سایتها که بازداشت شده اند ساکن خارج از کشور بوده و از شیوه های فنی برای فعالیت بصورت ناشناس استفاده می کردند. مطمئناً شناسایی مدیران و برخورد با چنین شبکه ای نیازمند صرف وقت و شیوه های پیچیده فنی و اطلاعاتی بوده است و حتی به نظر می‌رسد که انتشار گزرش نتیجه آن نیز با برنامه ریزی خاصی همراه بوده است.

آنچه در اکثر سایتهای پورنوی فارسی منتشر می شود صرفا پاسخ به یک کنجکاوی یا لذت جویی از مشاهده چند تصویر از برهنگی نیست. حجم قابل توجهی از محتوای این سایتها مربوط به داستانهایی از روابط جنسی با محارم است. ارتباط جنسی بردار و خواهر، پسر با مادر یا با اقوام نزدیک و یا ارتباط با زنان متاهل است و براستی کدامیک از ما با آنچه در این داستانها به نوعی تبلیغ می شود موافقیم؟ به خاطر داشته باشیم که در ایران خانواده ها کنترل یا اطلاعات چندانی از نحوه استفاده فرزندان خود از اینترنت ندارند و حتی اگر بپذیریم که فرد بالغ بتوان بین اینگونه داستانها با واقعیت تفاوت قائل شود تصور آنچه که این داستانها و عادی سازی اینگونه ارتباطات در ذهن نوجوانان و در برخورد با خانواده ایجاد می کند. چند تصویر از برهنگی یا ارتباط جنسی حداقل چیزهایی هستند که در سایت پورنو بخصوص از نوع فارسی و معروف آن قابل مشاهده است. تشویق بازدیدکنندگان به تهیه تصاویر برهنه از خود و ارسال آنها به سایت برای نمایش عمومی، تشویق یا ذهنیت سازی در مورد انواع و شیوهایی نامتعارف از روابط جنسی مانند تبادل و ارتباط جنسی با همسران دوستان و دادن ذهنیت و اطلاعات اشتباه در مورد روابط جنسی در جایی که شاید نوجوان و جوانان کمترین اطلاعات صحیح در این مورد را از مراکز رسمی دریافت می کنند گوشه دیگری از فعالیت سایتهای پورنو است.

توجه داشته باشیم که صحبت از یک وبلاگ یا یک سایت کوچک با فعالیت محدود نیست که بتوان آنرا به ذهن بیمار نویسنده یا گرداننده سایت و فعالیت در زمان بیکاری نسبت داد. مدیریت سایتهایی با چنین ترافیکی به هزینه بالایی برای میزبانی و تامین پهنای باند و صرف زمان زیاد برای پشتیبانی و به‌روز رسانی نیاز دارد و کمی ساده اندیشی که تصور کنیم که مدیران این سایتها به اصلاح صرفا جهت پاسخ به خواسته جامعه و حمایت از جریان آزاد اطلاعات چنین هزینه ای را برای بلند مدت پرداخت کنند. حتی برخی از این ایتها از تبلیغات خاصی نیز برای تامین هزینه های خود بهره نمی برند و کافیست کمی در مورد هدف مدیران و نحوه تامین هزینه های این سایتها و به خصوص محتوای منتشر شده در آنها تامل کنیم.

توانایی نهادی انتظامی و اطلاعاتی در شناسایی متخلفان اینترنتی اگر چه میتواند شمشیر دو لبه ای باشد که احیانا تهدیدی برای انتشار مطالب انتقادی و اعتراضی باشد اما در وجه مثبت آن یک نیاز برای جامعه اطلاعاتی است اگر امروز بسیاری از تخلفات اینترنتی محدود به انتشار اطلاعات یا چند تصویر از محافل خصوصی و نقض حریم خصوصی، بازی با آبروی شهروندان یا انتشار محتوای غیر اخلاقی است با رواج تجارت الکترونیک و ورود تبهکاران حرفه ای نیازمند تخصص در نهادهای انتظامی و اطلاعاتی برای برخورد با جرایم پیچیده رایانه ای خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا