تکنولوژی

مقایسه دو اراتور متقاضی بازار تلفن همراه ایران

دو اپراتور كيوتل قطر و چاينا موبايل چين علاقه‌مند به حضور در مزايده اپراتور سوم تلفن همراه كشور هستند، شركت چاينا موبايل از نظر تعداد مشتركان در جهان رتبه اول را در اختيار دارد و كيوتل قطر نيز بيشتر در كشورهاي آسيايي و حاشيه خليج فارس فعاليت داشته است.

به گزارش خبرنگار سروس فناوري اطلاعات فارس، اين بار تعداد ديگري از اپراتورهاي خارجي علاقه مند به حضور در مزايده اپراترو سوم كشور را زير ذره بين قرار مي دهيم:

Qtel قطر

شركت مخابراتي Qtel قطر كه نام آن مخفف عبارت Qatar Telecom است تنها شركت ارائه دهنده خدمات مخابراتي و ارتباطي در كشور كوچك قطر است و با 2000 كارمند يكي از بزرگترين شركت هاي تجاري فعال در قطر محسوب مي شود.

خدمات وفناوري هاي Qtel

از جمله سرويس هاي Qtel مي توان به ارائه خدمات اينترنت پرسرعت ADSL، سرويس هاي بي سيم واي – فاي، خدمات تلويزيون كابلي، سيستم هاي سويچينگ MPLS و … اشاره كرد. مديريت ديتاسنترهاي قطر و ميزباني از اولين ند (node) جهاني غول مخابراتي جهان AT&T در خاورميانه از جمله دستاوردهاي Qtel است.
Qtel اولين شركت مخابراتي خاورميانه است كه سرويس هاي بي سيم پرسرعت انتقال ديتاي چندرسانه اي موسوم به DVB-H را به خاورميانه آورد. با نصب تجهيزات مرتبط با اين فناوري در شبكه هاي تلفن هراه دسترسي آني به برنامه هاي تلويزيوني بر روي تلفن هاي همراه با كيفيت مناسب امكان پذير شده است. هم اكنون 13 شبكه تلويزيوني و از جمله الجزيره، سي ان ان، سي ان بي سي و … بر روي گوشي هاي همراه قطري قابل دسترس هستند.
Qtel خدمات نسل سوم تلفن همراه ، تماس هاي ويديويي و سرويس هاي اينترنت پرسرعت نيز به مشتركانش ارائه مي دهد.
از جمله ديگر خدمات اين شركت راه اندازي يك سيستم سيار راديويي موسوم به TETRA براي استفاده و برقراري ارتباط توسط سازمان ها و شركت هاي بزرگ تجاري و صنعتي بود. اين سرويس در بخش هاي دولتي، صنايع نفت و گاز، معدن، در زمان برگزاري رويدادهاي مهم ورزشي و توسط نيروهاي پليس، نظاميان، نيروهاي امنيتي و امدادي و حتي بخش خصوصي قابل استفاده است.
اين شركت با مجوز شوراي عالي فناوري اطلاعات و ارتباطات قطر خدمات تلفن ثابت، سيار و سرويس هاي اينترنت پرسرعت خود را در قطر عرضه كرده و در 16 كشور جهان در آسيا، خاورميانه و آفريقا نيز حضور دارد.
Qtel از سال 1998 در بازار سهام دوحه و از سال 1999 در بازار سهام لندن حضور دارد. سهام Qtel از سال 2002 در بازار بورس ابوظبي نيز عرضه مي شود.

حضور بين الملي Qtel

Qtel در ژوئن سال 2008 بخشي از سهام شركت Indosat اندونزي را با پرداخت 1.8 ميليارد دلار خريداري كرد. البته بنا بر نظر دولت قطر ميزان سهام خريداري شده توسط Qtel به حداكثر 65 درصد محدود شد.
اين شركت در سال 2007 معامله مهمي انجام داد و 51 درصد از سهام شركت مخابرات كويت مشهور به وطنيه را با پرداخت 3.8 ميليارد دلار خريداري كرد. انتظار مي رود اين اقدام موجب حضور قدرتمندانه Qtel در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا شود.
Qtel در اواخر سال 2007 نيز شركت جديدي به نام wi-tribe را با همكاري شركت سعودي A.A. Tukri Group of Companies تاسيس كرد. قرار است اين شركت تجاري در زمينه ارائه سرويس هاي وايمكس در آسيا و آفريقا فعاليت كند. wi-tribe در تلاش است تا در آينده نزديك شبكه بي سيم وايمكس خود را در قطر راه اندازي كند و هم اكنون شبكه اي را براي دسترسي بي سيم به اينترنت پرسرعت در اردن راه اندازي كرده است كه از يكي دو ماه پيش قابل استفاده است. اين موسسه تازه تاسيس قراردادهايي را براي ارائه سرويس هاي وايمكس در پاكستان، فيليپين و الجزاير منعقد كرده و اميدوار است تا يك سال آينده تعهدات خود را به انجام برساند.
Qtel فعاليت هاي تجاري مهم ديگري نيز داشته است و از جمله در سال 2004 مجوز فعاليت به عنوان دومين اپراتور تلفن همراه عمان را دريافت كرد و ارائه خدمات خود را از مارس سال 2005 آغاز كرد. اين شركت بعد از دو سال فعاليت در انتهاي سال 2007 توانست بيش از 40 درصد از بازار تلفن همراه عمان را با 897 هزار مشترك در اختيار بگيرد.
اين اپراتور بزرگ هم اكنن در قطر 1.4 ميليون نفر مشترك دارد و از جمله برنامه هاي آينده آن مي توان به ايجاد شبكه هاي 3G و 3.5G در منطقه براي تسهيل دسترسي به اينترنت پرسرعت بر روي گوشي ها و بهره مندي ازطيف گسترده اي از سرويس هاي ارزش افزوده اشاره كرد.

پايان انحصار داخلي و گسترش حضور در بازارهاي جهاني

قطر آخرين كشور حاشيه جنوبي خليج فارس است كه انحصار يك قدرت مخابراتي در آن به زودي شكسته خواهد شد. شركت بين المللي وودافون قصد دارد با حضور در قطر به دومين اپراتور تلفن همراه اين كشور مبدل شود. در مقابل Qtel هم قصد دارد ضمن گسترش فعاليت هاي خود در اندونزي، كويت، عراق، مولداوي، عربستان، الجزاير و تونس كه فعلا در آنها حضور دارد شانس خود را براي حضور در كشورهاي جديد آزمايش كند. تعداد مشتركان اين شركت در سال 2007 در كشورهاي مختلف جهان در مجموع 14.4 ميليون نفر بوده است، اما اين رقم در سه ماهه سوم سال 2008 به 55.7 ميليون نفر رسيده است.

وضعيت درآمدي Qtel

سود خالص Qtel در سه ماهه سوم سال 2008 با 57.9 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 179 ميليون دلار (651 ميليون ريال قطر)رسيده است. ميزان كل درآمد اين شركت در سه ماهه سوم سال 2008 منتهي به 30 سپتامبر معادل 6.16 ميليارد ريال قطر بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 113 درصد افزايش نشان مي دهد. كل درآمد Qtel در سه ماهه سوم سال 2007 معادل 2.89 ميليارد دلار بوده است.
اين ارقام بسيار بيشتر از پيش بيني هاي به عمل آمده توسط موسسات مالي و اعتباري مشهور جهان است. بر طبق خوشبينانه ترين برآوردها حداكثر افزايش درآمد Qtel در سه ماهه سوم سال 2008 نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها 71 درصد تخمين زده شده بود.

چاينا موبايل، رقيبي از چين

شركت چاينا موبايل بزرگترين اپراتور تلفن همراه چين است و از نظر تعداد مشتركان در جهان رتبه اول را در اختيار دارد. تعداد كاربران شبكه تلفن همراه چاينا موبايل تا پايان ژوئن سال 2008 از مرز 415 ميليون نفر گذشته است و رقم آن تا پايان سپتامبر 2008 حدود 436.12 ميليون نفر بوده است كه دو سوم بازار چين را شامل مي شود.
اين اپراتور كه از جمله شركت هاي دولتي جمهوري خلق چين است در سال 1997 و پس از جدي شدن تلاش هاي دولت چين براي تعقيب سياست هاي خصوصي سازي ايجاد شد ولي كار خود را به طور رسمي از آوريل سال 2000 آغاز كرد. چاينا موبايل هم اكنون 67.5 درصد از بازار تلفن همراه چين را در اختيار دارد.
ميزان سرمايه ثبت شده اين شركت 51.8 ميليارد يوآن و ارزش كل دارايي هاي آن بيش از 400 ميليارد يوآن است. چاينا موبايل در تمامي استان هاي چين و نيز هنگ كنگ حضور فعال دارد وانواع سرويس هاي صوتي و خدمات ارزش افزوده شامل سرويس هاي ديتا، IP Telephony، خدمات اينترنتي و … را به كاربران ارائه مي دهد.
اين شركت بزرگترين شركت ثبت شده در هنگ كنگ است و براي فعاليت در هر يك از استان هاي چين نيز دفاتر جداگانه اي را تاسيس كرده است. خدمات رومينگ چاينا موبايل 219 كشور جهان را در بر مي گيرد و سرويس رومينگ GPRS آن در 138 كشور در دسترس است.

حضور بين المللي چاينا موبايل

چاينا موبايل به غير از هنگ كنگ از طريق شركتي به نام ZoNG در پاكستان نيز فعال بوده و خدمات متنوع تلفن همراه خود را بر مبناي استانداردهاي GPRS و EDGE ارائه مي دهد.
شبكه تلفن همراه چاينا موبايل با نام تجاري CMPak در پاكستان فعال بوده و تاكنون بيش از 700 ميليون دلار در بخش مخابرات پاكستان سرمايه گذاري كرده است. اين شركت قصد دارد تا قبل از پايان سال 2008 حدود 800 ميليون دلار ديگر در پاكستان سرمايه گذاري كند.
چاينا موبايل به غير از اين دو كشور هنوز شبكه تلفن همراه خود را در كشور ديگري راه اندازي نكرده است.

دستاوردهاي فناوري

چاينا موبايل در زمينه دستيابي به فناوري هاي مختلف پيشتاز است. اين شركت از آوريل سال 2008 آزمايش شبكه نسل سوم تلفن همراه خود را در 8 شهر مهم چين آغاز كرده است. استاندارد نسل سوم تلفن همراه چاينا موبايل با نام TD-SCDMA يك استاندارد كاملا بومي است و توسط مهندسان و متخصصان خود اين شركت طراحي و ايجاد شده است. آزمايش هاي مختلف اين استاندارد تاكنون موفقيت آميز بوده است. پي بيني مي شود با راه اندازي اين سرويس تبادل ديتا از طيق شبكه چايناموبايل با سرعت 2 مگابيت در ثانيه ممكن شود.
سرويس GPRS فعلي چاينا موبايل كه به صورت بومي در اين كشور طراحي شده تبادل اطلاعات بر روي تلفن همراه و دسترسي به اينترنت با سرعت 115 كيلوبيت در ثانيه ممكن مي كند.
چاينا موبايل با تحولات مختلف دنياي موبايل به خوبي همراه است و از جمله قصد دارد تا شش ماه آينده گوشي را كه مجهز به سيستم عامل آندرويد شركت گوگل باشد روانه بازار كند. اين شركت براي طراحي اين گوشي از همكاري فني شركت لنووو و نه HTC (طراح اولين مدل گوشي آندرويد گوگل) بهره خواهد گرفت.

شرايط مالي چاينا موايل

كل درآمد چاينا موبايل در سال 2007 معادل 33.60 ميليارد دلار و درآمد خالص آن 8.475 ميليارد دلار بوده است.
اما درآمد خالص چاينا موبايل در سه ماهه سوم سال 2008 نسبت به مدت مشابه سال قبل با 26 درصد افزايش از 22 ميليارد يوآن به 27.7 ميليارد يوآن (4.1 ميليارد دلار) رسيده است. اين رقم اندكي كمتر از پيش بيني هاي قبلي است كه دردرآمد خالص 29.5 ميليارد يوان را براي چاينا موبايل در نظر گرفته بودند.
درامد متوسط چاينا موبايل به ازاي هر مشترك در 9 ماه اول سال جاري ميلادي 84 يوآن بوده است

منابع: qtel.com.qa، ويكي پديا، رويترز، البوابه، antara.co.id، gulfnews.com، telegeography.com، interfaxchina.com، marketwatch.com، chinamobile.com، .ibtimes.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا