تکنولوژی

اپل و فروشی تزه

بی‌بی‌سی- فروش لئوپارد، تازه ترین نمونه سیستم عامل کامپیوترهای اپل مکینتاش موسوم به “OS X”، از جمعه بعد از ظهر آغاز شده است.
با توزیع لئوپارد انتظار چند ماهه طرفداران سیستم عامل مک که به خاطر گرفتاری های شرکت اپل برای عرضه تلفن های “آیفون” چند ماه عقب افتاد به پایان می رسد.
نقدهای اولیه درباره لئوپارد مثبت بوده است و یک کارشناس برجسته آن را “تکاملی، نه انقلابی” توصیف کرد.
اپل در سه ماه اخیر 2/2 میلیون کامپیوتر مک فروخته است که رشد قابل توجهی نشان می دهد و اپل امیدوار است با معرفی لئوپارد بر این سودآوری بیافزاید.
این کمپانی مایل است لئوپارد را به نوان سیستم عاملی برتر از ویندوز “ویستا” معرفی کند و به برخی از قابلیت های آن که در سیستم عامل تازه مایکروسافت پیدا نمی شود اشاره می کند.
والت ماسبرگ منتقد محصولات کامپیوتری در روزنامه وال استریت ژورنال نوشت به اعتقاد او برتری اپل از نظر کیفیت بر ویندوز در این محصول تازه مشهود است.
او افزود: “به نظر من، لئوپارد بهتر و سریعتر از ویستا است، با مجموعه ای از قابلیت های تازه که استفاده از مک را حتی راحتتر می کند.”
لئوپارد ابتدا قرار بود ماه ژوئن گذشته عرضه شود اما اپل اعلام کرد برای به پایان رساندن پروژه تلفن های دستی آی فون همه توان مهندسین خود را بسیج کرده و ه این ترتیب تکمیل لئوپارد چهار ماه به تاخیر افتاد.
لئوپارد ششمین سیستم عاملی است که شرکت اپل از آغاز عرضه OS X در سال ۲۰۰۱ وارد بازار می کند.
اپل می گوید بیش از ۳۰۰ امکان تازه به سیستم عامل تازه اضافه کرده است. از جمله مهمترین این امکانات “ماشین زمان” نام دارد که به کاربران امکان می دهد با بازگشت رایانه به گذشته، فایل های پاک شده یا تغییر یافته را بازیافت کنند.
البته برخی از این امکانات تنها ناشی از دستکاری های کوچک سیستم عامل قبلی یعنی “تایگر” است نه ابزارهای کاملا تازه یا توسعه یافته.
از توانایی های تازه این سیستم عامل، امکان بازبینی فایل ها بدون نیاز به بازکردن برنامه ای جداگانه است. برای مثال یک فایل “پی دی اف” را بدون نیاز به باز کردن برنامه ای نظیر “اکروبات” می توان خواند و یک فایل صدا را بدون نیاز به بازکردن برنامه پخش صدا می توان شنید.
اتصال و دسترسی به رایانه های دیگر نیز بسیار آسان شده و امکانات تازه ای به برنامه ایمیل آن افزوده شده است.
در لئوپارد همچنین نسخه تکمیل شده “بوت کمپ” تعبیه شده که به کاربران امکان می دهد سیستم عامل ویندوز ایکس پی یا ویستا را روی رایانه اپل نصب و اجرا کنند.
در آمریکا نسخه لئوپارد برای یک کاربر ۱۲۹ دلار و نسخه خانوادگی آن، برای نصب روی ۵ رایانه، ۱۹۹ دلار قیمت گذاری شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا