تکنولوژی

گشتي در بازار تلفن‌همراه جمهوري : از كلاس تا قابليت

نام نویسنده: مینا صباغی

دنیای اقتصاد – نگاهي به گوشي قديمي و زهوار دررفته‌ات مي‌اندازي كه زماني براي خود ابهتي داشت و حالا به قول دوستانت از رده خارج شده است.

مدتي است كه شارژش زود تمام مي‌شود، كيفيت عكسي هم كه مي‌گيرد چندان جالب نيست، ضمن اينكه گنجايش ذخيره آهنگ‌هاي دلخواه را هم ندارد و هزار و يك مشكل ديگر.
هنوز دو سال از زماني كه پشت ويترين نظرت را جلب كرد نمي‌گذرد، اما حالا هيچ فروشنده‌اي حاضر نيست آن را گوشه مغازه‌اش هم قرار دهد.

بايد فكري به حال اين گوش كرد. دلت براي گوشي‌اي كه به تازگي دست يكي از دوستانت ديده‌اي مي‌تپد، گوشي زيبا و خوش‌دستي كه به قول فروشنده چيزي از يك دوربين فيلمبرداري، عكاسي و حتي يك كامپيوتر كم ندارد.

از امكاناتي چون بلوتوث، دوربين عكاسي و فيلمبرداري با كيفيت بالا، اينفرارد و قابليت اتصال به اينترنت و… كه بگذريم، شنيدن زنگ‌هاي پلي‌فونيك زيبايش، عزمت را براي خريد آن جزم مي‌كند. هر چه فكر مي‌كني، نمي‌تواني از فكر گوشي دوستت بيرون بيايي، البته تحمل اين گوشي قراضه هم برايت غيرممكن شده است.

بالاخره بعد از كلي اين در و آن در زدن مبلغ مورد‌نظر را براي خريد گوشي فراهم مي‌كني و راهي يابان جمهوري مي‌شوي، هر نوع گوشي بخواهي در آنجا يافت مي‌شود. پس از يك چرخ زدن يك ساعته در يكي از پاساژها گوشي‌هايي را مي‌يابي كه به مراتب جديدتر و زيباتر از گوشي مورد نظرت هستند. اينجا است كه جلوه و زيبايي گوشي دوستت در مقابل مدل‌هاي جديدي كه مشاهده كرده‌اي رنگ مي‌بازد.

بازاري براي همه ايران
پاساژهاي خيابان جمهوري تنها ميزبان مردم پايتخت براي خريد موبايل نيستند، بلكه حتي افراد ديگر نقاط ايران نيز براي خريد موبايل جذب اين مركز مي‌شوند. چيزي كه با ورود به اين پاساژها نظرت را به خود جلب مي‌كند، وجود انواع و اقسام گوشي‌هاي مارك مختلف موجود در بازار است كه در شكل‌ها و طرح‌هاي متفاوت و يا بسيار شبيه به هم در پشت ويترين مغازه‌ها برق مي‌زنند. يكي از فروشندگان انواع گوشي موبايل در پاساژ علاءالدين مي‌گويد: اينجا روزي حداقل 30 تا 40 مشتري براي هر مغازه‌دار وجود دارد. البته اين دليل نمي‌شود كه ما سود خيلي بالايي داشته باشيم، بلكه از آنجا كه اين گوشي‌ها با سود خيلي كم به فروش مي‌رسند، چندان سود چشمگيري نصيب فروشندگان نمي‌شود.

كاهش قيمت گوشي‌هاي با ابهت

بعد از گشت در بازار ابهت گوشي N95 كه حدود 4 ماه است به بازار وارد شده، بر جا ميخكوبت مي‌كند. N95 گوشي همه كاره و گران قيمت نوكيا كه در اوايل ورودش به بازر قيمتي حدود يك ميليون و 500هزار تومان داشت، اكنون با گذشت 3ماه از حذف رجيستري گوشي از 800هزار تومان افت قيمت داشته و حدود 680هزار تومان به فروش مي‌رسد. اين در حالي است كه اين گوشي تا يك ماه گذشته با قيمت يك ميليون و 150هزار تومان به فروش مي‌رسيد.

«معروفي» فروشنده يكي از نمايندگي‌هاي نوكيا در علاءالدين مي‌گويد: «كاهش قيمت گوشي‌هاي نوكيا بيشتر به سري N مربوط مي‌شود كه طي سه ماه اخير به شدت مشهود بوده است. البته گوشي N95 در اين زمينه مانند گوشي مدل N90 در ماه‌هاي اول ورودش به بازار اين كاهش قيمت را نيز تجربه كرده است.

به گفته وي افت شديد قيمت گوشي‌هاي گران قيمت يك امر طبيعي است كه علل مختلفي دارد. ورود مدل‌هاي جديد گوشي به بازار در رقابت با مدل‌هاي قبلي مهم‌ترين علت اين افت قيمت است.

كمياب بودن برخي از گوشي‌ها در بازار و ورود انواع چيني و تايواني آنها و از همه مهم‌تر عرضه گوشي‌هاي قاچاق به بازار از عوامل ديگر اين افت قيمت عنوان مي‌شود.

برخي از فروشندگان معتقدند گوشي‌هايي كه به صورت قاچاق به بازار عرضه مي‌شوند، نسبت به گوشي‌هايي كه با گارانتي اصلي به فروش مي‌سند از قيمت پايين‌تري برخوردارند. از اين رو شركت‌هاي گارانتي‌كننده مجبور مي‌شوند تا حدودي قيمت‌ گوشي‌هاي خود را براي رقابت هم كه شده كاهش دهند.

ازدحام و شلوغي مانع ورود به مغازه مي‌شود اما بالاخره پس از انتظار طولاني موفق مي‌شوي از فروشنده راجع به گوشي‌هاي گران‌قيمت و به عبارتي باكلاس موجود بازار، اطلاعاتي بگيري. «يساولي» مي‌گويد: N95 يك گوشي با دوربين 5مگاپيكسل است كه رم آن قابليت افزايش تا 8 گيگابايت را دارا است. دوربينش واقعا در حد يك دوربين عكاسي از كيفيت خوبي برخوردار است.

خيلي‌ها هستند كه اين گوشي را به خاطر كلاس كارش انتخاب مي‌كنند و عده‌اي هم امكاناتش را به كلاسش ترجيح مي‌دهند.

وي همچنين از ورود N95 چيني به بازار خبر مي‌دهد و مي‌گويد: از زماني كه قانون رجيستري شدن حذف شد، گوشي N95 چيني نيز به بازار داخل راه يافت، اين گوشي كه با نام
(N95 NOKLA) به بازار عرضه شده، درست مانند N95 نوكيا است. با اين تفاوت كه با قيمت 250هزار تومان به فروش مي‌رسد.

با شنيدن اين صحبت‌ها به انتخاب خود شك مي‌كني، واقعا مي‌ماني كه اين گوشي را براي كلاسش مي‌خواهي يا امكاناتش و يا اينكه براي سرگرمي و رو كم كردن دوستانت.
از ورود گوشي N77 تا دو هفته ديگر به بازار با خبر مي‌شوي كه قيمتي به مراتب بالاتر از N95 خواهد داشت. همچنين گوشي E90 نوكيا با امكاناتي چون تجهيز به GPS و دوربين 2 مگاپيكسل حس ديگري را در تو به وجود مي‌آورد، با حس كنجكاوي به پرسه زدن خود در مغازه‌هاي علاءالدين ادامه مي‌دهي.

ارادت موبايل‌بازان به بازار گوشي
اكثر افرادي كه پا به اين پاساژ مي‌گذارند، موبايل‌بازاني هستند كه اگر نگوييم هر روز، تقريبا هر چند روز، چند هفته يا چند‌ماه يكبار براي تعويض گوشي خود يا كسب اطلاع بيشتر از جديدترين گوشي‌هاي بازار و نوسان قيمت آنها راهي اينجا مي‌شوند.«رامين» 25‌ساله كه با دقت تمام موبايل‌هاي پشت ويترين را از نظر مي‌گذارند، مي‌گويد: «من تقريبا برايم عادت شده كه هر دو سه هفته يكبار به اينجا بيايم، تنوع جنس و قيمت‌هاي متفاوت باعث مي‌شود كه به علاءالدين مراجعه كنم.

«محمد» يكي ديگر از بازديدكنندگان معتقد است كه از ديدن گوشي‌هاي جديد لذت مي‌برد و ارادت خاصي به مراكز فروش گوشي دارد، به طوري كه تعويض گوشي هر چند ماه يك بار برايش عادت شده است».

جست‌وجو براي آگاهي از گران‌ترين يا ارزانترين و جديدترين گوشي‌ها در اين پاساژ مي‌تواند تفريح جالبي باشد، واقعا قيافه افراد موبايل‌باز در برخورد با اين محصولات ديدن دارد.
اگر روزي فقط به اندازه نيم ساعت درهاي اين پاساژ به روي مردم بسته شود، شايد حدود نصف جمعيت مشتريان و رهگذران خيابان جمهوري پشت درهاي بسته تجمع مي‌كنند، البته اين ادعايي است كه برخي از فروشندگان در علاء‌الدين بر آن تاكيد دارند.

گوشي‌هاي متنوع با قابليت‌هاي متفاوت

به سراغ گوشي‌هاي سوني اريكسون مي‌روي، با خبر مي‌شوي كه كاهش قيمت در بازار برخي از گوشي‌هاي اين مارك نيز اتفاق افتاده است. K800، K810 و P990 مدل‌هايي كه با كاهش قيمت 100 تا 150هزار توماني مواجه بوده‌اند، ضمن اينكه قابليت‌هايي كه برخي از گوشي‌هاي سوني اريكسون مانند W880 و W810 به آن مجهز هستند، برايت جالب به نظر مي‌رسد.

«دانش»، يكي از فروشندگان انواع گوشي سوني‌اريكسون در علاء‌الدين مي‌گويد: برخي قابليت‌هايي كه گوشي‌هاي مدل بالاي سوني اريكسون دارا هستند، در كيفيت بالاي عكاسي و فيلمبرداري و تجهيز به واكمن با صداي عالي خلاصه مي‌شود.

به گفته وي، توج به كيفيت دوربين، حافظه و دوام باتري از جمله نكاتي است كه در هنگام خريد گوشي بايد بيشتر به آن دقت شود. در گذشته امكاناتي چون بلوتوث، اينفرارد و ظاهر زيباي موبايل از سوي خريداران بيشتر در نظر گرفته مي‌شد، اما به مرور زمان آن موارد چندان از اهميت بالايي برخوردار نيست و نيازهاي جديد، توقعات جديدي را براي طالبان گوشي به وجود آورده است، در‌حال‌حاضر اكثر خريداران گوشي به مواردي چون داشتن رم بالا، مگاپيكسل بالاي دوربين گوشي، كيفيت صداي موزيكال و قابليت نصب نرم‌افزار روي موبايل بيشتر تاكيد دارند.
«ناصر»، يكي از خريداران گوشي با هيجان مي‌گويد: گوشي كه انتخاب ميكنيم، اول بايد خوش‌استيل و باكلاس باشد، كارآيي آن در مرتبه بعد قرار مي‌گيرد، ضمن اينكه تا مي‌تواند كار كند و سخت‌جان باشد.

فروشنده‌اي كه مغازه‌اش داراي جديدترين گوشي‌هاي روز دنيا است، راجع به فروش گوشي‌هاي‌ (Pocket pc) مي‌گويد: اين گوشي‌ها در‌حال‌حاضر زياد خريدار ندارند كه اين مساله در وهله اول به عدم آشنايي مردم با اين محصول و در وهله دوم به قيمت نسبتا بالاي اين گوشي‌ها برمي‌گردد.

وي همچنين به كمياب شدن گوشي‌هاي آي‌ميت در بازار اشاره مي‌كند و مي‌گويد: تا چند وقت پيش كه گوشي‌هاي آي‌ميت توسط شركت HTC توليد مي‌شد، متقاضيان اين مارك نيز بيشتر بود، اما در‌حال‌حاضر اين گوشي در كشور چين توليد مي‌شود كه از كيفيت بالا و مرغوبيت برخوردار نيست، به طوري كه تعداد گوشي‌هاي مرجوعي ما هم زياد شده است.

در‌حال‌حاضر شركت HTC گوشي‌‌هايي با نام HTC وارد بازار كرده است كه مدل HTC TYTN به عنوان اولين گوشي اين مارك معرفي شده است و با قيمت 750هزار تومان به فروش مي‌رسد.
بهزادي، يكي ديگر از فروشندگان انواع گوشي‌هاي (Pocket pc) توجه به مواردي چون حافظه داخلي، سيستم عامل و cpu اين گوشي‌ها را در هنگام خريد مهم دانست. همچنين دو مدل گوشي p3300 و P4350 را به عنوان پرفروش‌ترين گوشي‌هاي HTC اعلام مي‌كند.

به نظر مي‌رسد گوشي‌هاي ال‌جي و موتورولا نيز نسبت به يك تا دو سال گذشته، بازار پررونق‌تري را سپري مي‌كنند، شايد استفاده از بيلبوردهاي تبليغاتي يكي از هنرپيشگان و واگذاري نمايندگي گوشي‌هاي ال‌جي و موتورولا به شركت فيتكو توانسته باشد جاني دوباره به بازار گوشي‌هاي اين دو مارك ببخشد. برخي از فروشندگان بازار معتقدند فروش گوشي‌هاي ال‌جي نسبت به سال‌هاي گذشته بهتر شده است ولي نمي‌توان گفت در رديف چند مارك اصلي بازار جاي دارند. همچنين آنها عمر بالاي باتري و زيبايي ظاهر گوشي‌هاي ال‌جي را از جمله ويژگي‌هاي مطلوب اين مارك عنوان مي‌كنند و معتقدند اين گوشي‌ها چندان از آنتن‌دهي خوبي برخوردار نيستند.

همچنين برخي از انواع گوشي‌هاي مارك موتورولا و ال‌جي كه حدود 6ماه با همان قيمت سابق به فروش مي‌رسيدند و نوسان قيمتي هم نداشتند، به گفته يكي از فروشندگان بازار به علت ايام شعبانيه با كاهش قيمت 10 تا 15هزار توماني مواجه بوده‌اند.

كساني كه كلاس گوشي برايشان مهم‌تر است
خيلي از افراد هستند كه ترجيح مي‌دهند جزو اولين كساني باشند كه گوشي‌هاي روز، باكلاس و گران‌قيمت بازار را خريداري مي‌كنند و پرداخت مبلغ آنچناني هم برايشان مهم نيست. اما از سوي ديگر كساني هستند كه دسترسي به اين نوع گوشي‌ها را بعد از پايين آمدن قيمت آنها ترجيح مي‌دهند.

«زماني» كي از مراجعين به پاساژ علاءالدين مي‌گويد: چند ماه پيش در بازار يك گوشي با قيمت حدود 500هزار تومان خريداري كردم كه اكنون در بازار حدود 300هزار تومان به فروش مي‌رسد. وي سير نزولي قيمت گوشي را امري طبيعي مي‌داند و مي‌گويد: به اين نتيجه رسيده‌ام كه گوشي گران خريدن چيزي جز ضرر و زيان در پي ندارد.

فعالان بازار نيز بر اين باورند كه بهترين زمان خريد گوشي جديد بازار، 2 تا 3ماه بعد از ورود اولين سري آن نوع گوشي است، چرا كه هم مدل‌هاي جديدتر ديگري به بازار عرضه مي‌شوند هم اينكه تقاضاي مدل‌هاي ديگر افزايش مي‌يابد. به دنبال اين موضوع انواع گوشي موبايلي كه 2 تا 3ماه پيش جزو جديدترين‌هاي بازار محسوب مي‌شدند با افت قيمت مواجه مي‌شوند.

«طاهري» فروشنده كهنه‌كار گوشي در اين زمينه مي‌گويد: «اگر مورد خاصي از كارايي‌هاي ويژه آن گوشي مورد نظرتان باشد، شايد تاخير دو تا سه ماهه براي خريد گوشي به اميد كاهش قيمت آن اقدامي عاقلانه باشد، اما در صورتي كه به دنبال مدل جديد و پيشرفته هستيد، اين تاخير توصيه نمي‌شود. زيرا هر روز امكانات و قابليت‌هاي جديدتري به گوشي‌ها افزوده مي‌شود كه مدل‌هاي پيشين فاقد آن ويژگي‌ها هستند.»

حال به نظر مي‌رسد تب تندي كه تا چند وقت پيش براي خريد گوشي جديد بازار داشته‌اي فروكش كرده است و ترجيح مي‌دهي با چند ماه تاخير در خريد گوشي مورد علاقه‌ات كلاس و پرستيژ داشتن گوشي مدل روز بازار را فداي امكانات و صرفه‌جويي مالي كني.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا