تکنولوژی

خواب تابستاني بازار لوازم صوتي و تصويري

نام نویسنده: مينا صباغي

دنیای اقتصاد- قدم‌هايش به سمت جلو پيش مي‌رود اما نگاهش با گام‌هايش هماهنگ و همسو نيست و به راه خود ادامه مي‌دهد، گاهي اوقات نيز تماشاي صحنه‌هاي زيبا و مناظر جذاب اين فروشگاه‌ها ناخودآگاه گام‌هايش را كندتر مي‌كند و…

اينجا جمهوري است، خياباني كه روزانه قشر كثيري از علاقه‌مندان به تكنولوژي و لوازم ديجيتالي يا به عبارتي دوستداران دنياي پيشرفته صوتي و تصويري را به سوي خود مي‌كشاند، شايد بسياري از افرادي كه هر روز به اين خيابان مراجعه مي‌كنند و از كنار فروشگاه‌هاي پرزرق و برق و رويايي آن رد مي‌شوند، واقعا خريدار محصولات صوتي و تصويري آن نباشند ولي به جرات مي‌توان گفت كه درصد بالايي از اين افراد هنگام عبور از كنار ويترين اين فروشگاه‌هاي متنوع و جذاب، ثانيه و يا دقيقه‌اي به تصاوير مهيج و رنگارنگي كه از صفحه‌هاي بسيار بزرگ نمايشگرهاي مدرن امروزي (LCD)ها پخش مي‌شود، خيره مي‌شوند و توقفي هم دارند و براي پاسخگويي به حس كنجكاوي هم كه شده درصددند تا سري به فروشگاه‌ها بزنند و از قيمت تقريبي آنها مطلع شوند.
به زودي محصولات سامسونگ در ايران توليد مي‌شود
بازار لوازم صوتي و تصويري جزو يكي از بازارهاي پرنوسان از لحاظ قيمت است.
چرا كه اين لوازم و به طور كلي محصولات ديجيتالي روز به روز تحولات زيادي را تجربه مي‌كنند.
با ورود دستگاه‌هاي پيشرفته از تعداد متقاضيان دستگاه‌هاي قديمي كاسته مي‌شود و با رقابتي شدن بازار، قدرت انتخاب مصرف‌كنندگان نيز تا حد زيادي افزايش مي‌يابد، البته همه اين موارد تا حدودي در ميزان كاهش و يا افزايش قيمت محصولات صوتي و تصويري تاثيرگذار هستند.
«محمد حسين برخوردار» مدير عامل سام الكترونيك در مورد قيمت محصولات صوتي و تصويري توليد داخل گفت: با توجه به اينكه هزينه دستمزد كارگرها، مواد اوليه و بسته‌بندي لوازم صوتي و تصويري افزايش يافته، قيمت محصولات صوتي و تصويري توليد داخل افزايش نيافته است.
وي همچنين به حمايت از توليدات داخلي پرداخت و گفت: بيشتر لوازم صوتي و تصويري توليد داخل با قيمت مناسب و خدمات پس از فروش خوب ارائه مي‌شوند، اين در حالي است كه اين توليدات با تكنولوژي روز دنيا همگام هستند و از نوآوري آنها در ساخت محصولات داخلي استفاده مي‌شود.
عضو هيات‌مديره انجمن صنفي صوتي و تصويري ظرفيت توليد داخلي انواع تلويزيون و LCD را در سال گذشته يك‌ميليون و 250هزار دستگاه اعلام كرد و گفت: از اين تعداد دستگاه تلويزيون توليد شده در سال گذشته حدود 90درصد آن به فروش رفته است كه حدود زيادي پاسخگوي نياز داخلي بود. امسال نيز پيش‌بيني مي‌شود آمار تعداد توليدات اين دستگاه افزايش يابد.
وي همچنين به ورود لوازم صوتي وتصويري به صورت قاچاق از طريق مبادي غير رسمي اشاره كرد و گفت: بسيار ديده مي‌شود كه از طريق مرزهاي غربي ايران لوازم صوتي و تصويري به صورت غير‌رسمي وارد كشور مي‌شوند.
برخوردار همچنين به كاهش قيمت برخي از انواع LCDهاي موجود در بازار طي چند ماه اخير پرداخت و گفت: كاهش قيمت انواع LCD به كاهش قيمت جهاني برخي از مواد به كار گرفته شده در LCDها مربوط مي‌شود، به طور مثال بالارفتن ميزان توليد انواع پنل LCD و رقابت شديد شركت‌ها توليدكننده اين محصول باعث شد كه قيمت انواع پنل كاهش و به دنبال آن نيز LCDها با كاهش قيمت روبه‌رو باشند. همچنين زيادشدن تعداد شركت‌هاي توليدكننده انواع تلويزيون‌هاي LCD و تغيير گرايش بيشتر شركت‌هاي توليدكننده به سمت توليد اين محصولات اين شرايط را به وجود آورد تا شركت‌هاي مختلف براي ايجاد بازار رقابتي اقدام به كاهش قيمت محصولات خود كنند.
مديرعامل سام الكترونيك همچنين از توليد انواع لوازم صوتي و تصويري سامسونگ در ايران تا دو ماه آينده خبر داد و گفت: شركت سامسونگ قصد دارد خط توليد از انواع لوازم صوتي و تصويري اين شركت را در ايران راه‌اندازي كند.
به گفته وي در حال حاضر شركت‌هاي داخلي توليدكننده انواع لوازم صوتي و تصويري شامل سام‌الكترونيك، شهاب، صنام، پارس الكتريك هستند كه توليدات آنها در حد كيفيت جهاني است.
وي همچنين به ركود بازار برخي از لوازم صوتي و تصويري در فصل تابستان اشاره كرد و گفت: در فصل تابستان به علت مسافرت بيشتر مردم خريد لوازم صوتي و تصويري تا حدودي كاهش مي‌يابد.
كاهش 20 تا 25درصدي قيمت لوازم صوتي و تصويري
طبق اعلام فعالان بازار طي 3 تا 4 ماه اخير برخي از لوازم صوتي و تصويري به خصوص انواع LCD با كاهش قيمت 20 تا 25درصدي مواجه بوده‌اند كه اين كاهش قيمت به 200 تا 300هزار تومان مي‌رسد. البته به گفته «سلماني» يكي از فروشندگان انواع لوازم صوتي و تصويري سوني در خيابان جمهوري، اين كاهش قيمت بيشتر در محصولات سوني اتفاق افتاده است. چراكه انواع LCD شركت سوني نسبت به ديگر برندهاي موجود بازار از قيمت بسيار بالاتري برخوردار بود. از اين رو اين شركت به كاهش قيمت اين محصول اقدام كرد. هر چند كه در حال حاضر با كاهش قيمت انواع LCD سوني باز هم بيشتر مدل‌هاي آن نسبت به ديگر برندها موجود داراي قيمت بالاتري هستند.
وي همچنين به فروش بيشتر انواع دوربين عكاسي و فيلمبرداري در فصل تابستان اشاره كرد و گفت: در فصل تابستان و با نزديك شدن به فصل مسافرت خريد انواع دوربين افزايش مي‌يابد.
سليماني در ادامه همچنين به فروش بالاي برخي از مدل تلويزيون‌هاي LCD پرداخت و گفت: خريد انواع LCD طي يك تا 2سال اخير در مقايسه با تلويزيون‌هاي لامپي رو به افزايش است به طور مثال تا چند سال پيش بيشتر خريداران به سمت تلويزيون‌هاي لامپي گرايش نشان مي‌دادند اما امروز، اين موضوع طور ديگري نمود پيدا كرده است و بيشتر مردم سعي مي‌كنند، تلويزيون LCD را انتخاب كنند.
به گفته وي LCDهاي سايز كوچك مانند 32 تا 40 اينچ نسبت به LCDهاي با اينچ بيشتر از فروش بالاتري برخوردارند.
سليماني به قابليت ويژه LCDهاي سوني نسبت به ديگر برندها اشاره كرد و گفت: اصلي‌ترين قابليت LCDهاي سوني اين است كه با سينماي خانگي اين برند همخواني دارد به طوري كه با كمك ورودي HDmI به راحتي مي‌توان صداي LCD را از باند سينماي خانگي دريافت كرد اين در حالي است كه بيشتر برندهاي موجود بازار با كمك چند كابل مي‌توانند به اين امكان دست يابند.
وي همچنين به كاهش قيمت 20 تا 30هزار توماني برخي از تلويزيون‌هاي لامپي سوني اشاره كرد و گفت: تلويزيون‌هاي مدل HGD1، SZ25M81 و S252M89 در‌حال‌حاضر با كاهش قيمت 20 تا 30هزار توماني به ترتيب با قيمت 230، 350 و 430هزار تومان به فروش مي‌رسند.
به گفته وي مدل‌هايDZ150، DZ556، DZ750، DZ850، FxG9 و FX900 جزو پرفروش‌ترين سينماخانگي‌هاي سوني محسوب مي‌شوند كه به ترتيب با قيمت 250 310، 410، 510، 650 و 740هزار تومان به فروش مي‌رسند.
ركود بازار صوتي و تصويري باسهميه‌بندي شدن بنزين
برخي ديگر از فروشندگان لوازم صوتي و تصويري در خيابان جمهوري به كسادي بازار لوازم صوتي و تصويري طي يك‌ماه اخير اشاره كردند و گفتند: از زماني كه بحث سهميه‌بندي بنزين مطرح و اجرا شده است، بازار لوازم صوتي و تصويري نيز از رونق افتاده و كمتر افرادي را مي‌توان ديد كه براي خريد به خيابان جمهوري مراجعه كنند.
رضايي، يكي از فروشندگان جمهوري مي‌گويد: بيشترين محصولاتي كه در تابستان از فروش بالايي برخوردارند به ترتيب شامل LCD، دوربين، MP3 و MP4 مي‌شود.
وي همچنين به فروش الاي انواع LCD سامسونگ نسبت به ديگر برند‌هاي بازار اشاره كرد و گفت: پايين بودن قيمت محصولات سامسونگ نسبت به برند‌هاي ديگر اين شرايط را به همراه دارد تا فروش محصولات آن بيشتر باشد.
به گفته وي، در‌حال‌حاضر در بين انواع دوربين‌هاي فيلمبرداري سامسونگ مدل D575 با دارا بودن لنز اشنايدر، ضبط تصاوير روي DVD و وضوح تصوير 1/1 مگاپيكسل از فروش بالاتري برخوردارند و قيمت آن نيز حدود 465هزار تومان است.
رضايي همچنين به كاهش قيمت برخي از انواع تلويزيون‌هاي LCD‌ طي يك تا دو سال اخير پرداخت و گفت: انواع LCD طي سال‌هاي اخير كاهش قيمت محسوسي داشته‌اند به طوري كه LCD كه تا 2سال گذشته با قيمت 3ميليون به فروش مي‌رسيد در حال حاضر قيمتي حدود يك‌ميليون و 190هزار‌تومان دارد.
در حال حاضر LCDهاي مدل LA40M81B، LA32S81B، LA32R81B جزو پرفروش‌ترين‌هاي اين برند محسوب مي‌شوند كه به ترتيب با قيمت 2ميليون و 490هزار، يك‌ميليون و 90هزار و يك‌ميليون و 190هزار تومان به فروش مي‌رسند.
همچنين در بين سينما خانگي‌هاي پرفروش اين برند، مي‌توان به مدل‌هاي HT-TX35، HT-TX250 اشاره كرد كه به ترتيب قيمتي حدود 420هزار و 520هزار تومان دارند.
كاهش قيمت 10درصدي برخي از محصولات توشيبا
فروشندگان انواع محصولات برند توشيبا و فيليپس نيز به افت بازار لوازم صوتي و تصويري در پي سهميه‌بندي بنين اشاره كردند و گفتند: تا قبل از اجرا شدن اين موضوع ركود در بازار لوازم صوتي و تصويري وجود داشت اما با اجرا شدن طرح سهميه‌بندي اين ركود ابعاد تازه‌اي به خود گرفته است.
«همتيان» يكي از اين فروشندگان معتقد است در سال جديد قيمت برخي از LCDهاي برند توشيبا و فيليپس حدود 10درصد با كاهش روبه‌رو بوده است. به گفته وي محصولات توشيبا و فيليپس از لحاظ قيمت در رده‌هاي بعد از سوني قرار دارند.
در‌حال‌حاضر تمام محصولات اين دو مارك با گارانتي شركت الرمس به فروش مي‌رسد.
LCD مدل WL58 توشيبا در بين انواع LCDهاي اين برند از فروش بالاتري برخوردار است كه حدود 2ميليون و 400هزار تومان قيمت دارد اين در حالي است كه در برند فيليپس از LCD مدل 7320 مي‌توان به عنوان پرفروش‌ترين نام برد كه با قيمت يك ميليون و 250هزار تومان به فروش مي‌رسد.
همتيان دارا بودن ورودي كارت حافظه و حافظه صفحه را از جمله قابليت‌هاي انواع LCD شركت توشيبا و فيليپس دانست كه ديگر برندها فاقد آن هستند.
قيمت لوازم صوتي و تصويري به طور مداوم در نوسان است و هر از چند گاهي به دلايل مختلفي شاهد سير صعودي و يا نزولي قيمت لوازم صوتي و تصويري هستيم.
از طرفي قيمت لوازم صوتي و تصويري بين نمايندگي‌هاي فروش و فروشندگان سطح شهر متفاوت است چرا كه فروشندگان سطح شهر براي فروش سريع‌تر كالا و رسيدن به نقدينگي تخفيف‌هايي براي خريدار در نظر مي‌گيرند كه اين اقدام از طرف نمايندگي‌هاي فروش به ندرت صورت مي‌گير

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا