تکنولوژی

بازای همیشه شارژ برای باتری‌های لپ‌تاپ

نام نویسنده: م.ر.بهنام رئوف

دنیای اقتصاد – این روزها اگر سری به بازارهای کامپیوتر زده باشید، حتما از حجم مغازه‌های عرضه کننده لپ‌تاپ متعجب شده‌اید.

همیشه همینطور بوده. بالاخره «نو که میاد به بازار کهنه می‌شه دل آزار.» این روزها لپ‌تاپ‌ها ‌و رایانه‌های قابل حمل از جایگاه ویژه‌ای بین طرفداران تکنولوژی برخوردار شده‌اند و مثل هر کالای دیگری بازار لوازم جانبی لپ‌تاپ‌ها هم به تدریج جای خود را در این بازار متنوع دیجیتالی باز کرده اند.
چند هفته پیش در مورد کیف و کوله‌های مخصوص لپ‌تاپ نوشتیم و امروز در نظر داریم، شما را با یکی دیگر از مهمترین لوازم جانبی لپ‌تاپ‌ها آشنا کنیم. قطعه مصرفی‌ای که دیر یا زود شمایی که از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید برای تعویض آن دچار شک و تردید خواهید شد.

باتری‌های لپ‌تاپ
باتری یکی از مهمترین قطعات لپ‌تاپ بوده و روش نگهداری، نحوه شارژ و دشارژ صحیح به طول عمر بیشتر آن کمک ‌مي‌کند.

به‌طور متوسط هر باتری برای500 مرتبه سیکل شارژ و دشارژ ساخته شده است و شما ‌مي‌توانید با فعال نمودن Energy Saving در سیستم عامل خود به افزایش عمر باتری خود کمک کنید.

قاسم مختاری، فروشنده سارنگ سامانه، از فعالان فروش باتری نوت بوک در بازار پایتخت است. او می‌گوید: هر کسی که از لپ‌تاپ استفاده می‌کند دیر یا زود گذرش به فروشگاه‌های فروش باتری خواهد افتاد. به اعتقاد او و بسیاری از کارشناسان دیگر، باتر‌ی‌های لوازم دیجیتالی که قابل شارژ هستند، از یک طول عمر معینی برخوردار بوده که بعد از مدتی دیگر قابل استفاده نیستند.

مختاری در این باره می‌گوید: سلول‌ها و برد شارژ از اجزای اصلی باتری‌ها هستند. برخی از باتری‌ها از سلول‌های نیکلی و برخی دیگر از سلول‌های لیتیوم یونی تشکیل شده‌اند. او می‌گوید: باتری‌های نیکلی به نوعی نسل قبلی باتری‌های قابل شارژ محسوب می‌شوند که تقریبا دیگر در لوازم دیجیتالی کاربردی نداشته و در حال حاضر تمام لپ‌تاپ‌های پنتیوم 4 از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند.

به گفته کارشناسان، سلول‌های به‌کار رفته در باتری‌ها بعد از مدت زمان معینی ضعیف شده و به مرور قابلیت شارژ پذیری خود را از دست می‌دهند.

به گفته مختاری، باتری‌های لپ‌تاپ بسته به نوع مارک و مدل بین 800 تا يك‌هزار و 200 بار قابل شارژ بوده و بعد از آن عمرشان تمام می‌شود. البته در این بین برخی از افراد با تعویض سلول‌ها، مجددا از باتری مذکور استفاده می‌کنند. کارشناسان می‌گویند با انجام این کار باتری مورد نظر بیشتر از 4 ماه کارایی نخواهد داشت.

استفاده از سلول‌های تازه در باتری‌هایی که عمرشان به پایان رسیده باعث می‌شود که برد باتری که غیر قابل تعویض است ضعیف شده و توان شارژ کردن باتری را نداشته باشد. در نتیجه به اعتقاد فعالان بازار تهیه یک باتری نو و سالم بهتر از تعویض سلول‌های باتری مستعمل است.
برای افزایش عمر باتری چه باید کرد؟

به نظر شما سيستمي كه با هر بار شارژ كردن فقط 30 دقيقه مي‌تواند كار كند چطور است؟ طول عمر باتري به نياز شما بستگي دارد. توصیه می‌شود به دنبال سيستم‌هايي بگرديد كه حداقل 2 ساعت بدون نياز به شارژ مي‌توانند كار كنند. در صورت نياز بيشتر مي‌توانيد به دنبال Laptop‌هايي باشيد كه امكان استفاده از باتري جانبي را براي شما فراهم مي‌كند.

بهترین کا برای بالا بردن بازده زمانی باتری این است که هیچ وقت باتری در حالت فول شارژ در برق نماند. یعنی زمانی که شما دستگاه را به برق متصل ‌مي‌کنید و با آن در حال کار هستید و یا زمانی که دستگاه خاموش بوده، وقتی باتری صد‌درصد شارژ شده است، نباید در شارژ بماند.
مختاری در این باره به کاربران توصیه می‌کند زمانی که در حال کار با دستگاه خود هستند و باتری آن شارژ شده است یا آن را از برق کشیده و با باتری به کار خود ادامه دهند تا شارژ آن تمام شده و دوباره برای شارژ مجدد از برق استفاده کنند و یا به طور کلی باتری را از لپ‌تاپ جدا کرده و تنها با استفاده از برق مستقیم به کار خود ادامه هند.

کارشناسان می‌گویند: درجه حرارت مناسب جهت شارژ باتری از 5 تا 35 درجه سانتی گراد است. برای اولین شارژ هم، باتری باید حداقل به میزان 10 ساعت تحت شارژ اولیه قرار گیرد.
بهتر است که اجازه دهید باتری به‌طور کامل دشارژ شده و سپس آن را شارژ نمایید، شما ‌مي‌توانید تا زمانی با باتری کار کنید که علامت هشدار دهنده روی صفحه مانیتور لزوم شارژ باتری را اعلام ‌مي‌نماید، توصیه ‌مي‌شود که قبل از این زمان، باتری دستگاه خود را شارژ نکنید.
سیستم عامل ویندوز در گوشه سمت راست Task Bar ظرفیت باتری را در هر لحظه با بردن نشانگر ماوس بر روی آن نشان ‌مي‌دهد. اگر قرار است از دستگاه خود برای مدت زمان طولانی استفاده نکنید لازم است که باتری را از دستگاه خارج نموده البته قبل از این کار باید بگذارید باتری کاملا شارژ شود و یا تا 50‌درصد شارژ داشته باشد. به گفته فروشندگان بازار تعداد دفعات شارژ، تخلیه و نیز حرارت، در طول عمر باتری لپ‌تاپ، اثر کاهنده دارد. بنابراین از استفاده باتری در دمای بالا خودداری کنید.

بیشترین تعویض کنندگان باتری‌های لپ‌تاپ
به گفته فروشندگان، کاربران لپ‌تاپ‌های دل، اچ پی، کامپک، توشیبا و سونی، به ترتیب بیشترین مراجعه کنندگان بازار باتری‌های لپ‌تاپ را شامل می‌شوند. البته این امر صرفا به معنای کیفیت پایین این مارک‌ها نیست.

مختاری در این باره می‌گوید: هرچه عرضه یک مارک در بازار بیشتر باشد و خریداران بیشتری هم داشته باشد طبیعتا نیاز به لوازم مصرفی در این مارک‌ها هم به دلیل افزایش مصرف، بالا می‌رود.

قیمت باتری‌های موجود نیز با توجه به نوع مارک، زمان طی شده از عرضه لپ‌تاپ در بازار، آمپر باتری و میزان شارژ نهایی متفاوت است اما بطور کلی باتری‌های لپ‌تاپ با میانگین قیمتی بین 45 تا 200 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند.

مختاری در پاسخ به این سوال که آیا باتری لپ‌تاپ‌ها شامل گارانتی نمی‌شوند، می‌گوید: برخی از شرکت‌های وارد کننده همچون آفتاب شرق و یا ایران هجو با دریافت هزینه‌ای مازاد بر قیمت دستگاه، باتری آن را نیز گارانتی می‌کنند اما چون استقبالی از سوی کاربران برای گارانتی باتری صورت نمی‌گیرد این گارانتی موردی و در صورت درخواست خریدار ارائه می‌شود.
او اما درباره باتری‌هایی که به صورت جداگانه فروخته می‌شود می‌گوید در صورتی که بین 15 تا 20‌درصد قیمت باتری از سوی خریدار به صورت اضافه پرداخت شود باتری فروخته شده شامل گارانتی 6 تا 12 ماه خواهد بود.

چگونه باتری بخریم
مهمترین نکته‌ای که از سوی فروشندگان برای خرید باتری و آداپتور لپ‌تاپ در بازار توصیه می‌شود، به همراه داشتن قطعات اصلی از کار افتاده است.

با این حال مختاری در این مورد توصیه می‌کند: مدل دستگاه، آداپتور و ولتاژ مصرفی باید مدل باتری یکی باشد. او ادامه می‌دهد: معمولا آمپر مصرفی در باتری‌ها متغیر است. اگر آمپر کمتر از آمپر باتری اورجینال باشد مقدار شارژی که می‌دهد کمتر است و اگر بیشتر باشد باتری شارژ بیشتری را تامین می‌کند.

اما این مساله در مورد آداپتور صادق نیست. برای تهیه آداپتور هم ولتاژ و هم آمپر باید با نمونه اصلی مطابقت داشته باشد. در صورتی که آداپتور یدک در بازار وجود نداشت حتی المقدور باید از آداپتوری استفاده شود که آمپر آن از 1 تا 5/1 آمپر بیشتر از نمونه اصلی آن نباشد.

با این حال متاری به افرادی که آداپتور آن‌ها بنا به هر دلیل سوخته است توصیه می‌کند از آداپتوری استفاده کننده که آمپر آن یک واحد از آمپر آداپتور اصلی بالاتر باشد. او در دلیل این انتخاب می‌گوید: بالا بودن آمپر آداپتور علاوه بر آنکه عمر آداپتور را افزایش می‌دهد باعث می‌شود تا باتری زودتر شارژ شود.

او همچنین برای استفاده صحیح و افزایش طول عمر آداپتور از کاربران می‌خواهد در مواقعی که نیاز به شارژ وجود ندارد و یا برای مدت زمان طولانی مثل دو روز آداپتور را در برق نگذارند چرا که این امر باعث ایجاد گرمای بسیار برای دستگاه شده و احتمال سوختن و کاهش عمر دستگاه را افزایش می‌دهد.

اگرچه به کارگیری روش‌های ذکر شده، ‌مي‌تواند عمر مفید باتری لپ‌تاپ‌ها را به نحو قابل توجهی افزایش دهد اما دفترچه راهنما همراه لپ‌تاپ شما، مرجع رسمي ‌و معتبر ترین راهنمای شما در استفاده و نگهداری از لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن است پس در ابتدای خرید و قبل از بروز هر گونه اشکال که شما را ناگزیر به مراجعه مجدد به بازار کند، آنرا مطالعه و در استفاده ازلپ‌تاپ بکار ببندید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا