تکنولوژی

چند قدم در سورنا

نام نویسنده: م. ر . بهنام رئوف

دنیای اقتصد – سورنا نام یكی از خیابان‌های تقریبا مركزی تهران است كه شهرت زیادی بین پایتخت‌نشینان و به خصوص جوانان دارد.

البته اشتباه نكنید. شهرت این خیابان كه تقریبا عرضی 10 متر و طولی 1500 متر دارد به دلیل وجود كافی شاپ، رستوران، سالن سینما یا تئاتر، مراكز فروش پوشاك و یا حتی پارك و فضای سبز نیست.

بلكه بورس مغازه‌هایی كه در زمینه اسپرت كردن ماشین در این خیابان فعالیت می‌كنند باعث شهرت این مركز شده است.
تقریبا كسبه فعال در این مركز به تمام گزینه‌های موجود برای اسپرت كردن یك ماشین احاطه كامل دارند. از رینگ اسپرت، روكش صندلی، چراغ‌ها و پروژكتورهای‌هالوژنی، فلپ و گلگیر گرفته تا دزدگیر و سیستم‌های پخش صوتی، تصویری مخصوص ماشین در این مركز پیدا مي‌شود.
مشتری‌ها و طرفداران این خیابان بیشتر طبقه متوسط به بالا را شامل می‌شوند. اگر نزدیك‌های غروب آن هم در یكی از روزهای آخر هفته به این خیابان سر بزنید شاهد ماشین‌های مدل بالایی هستید كه در دو طرف خیابان در انتظار اسپرت شدن صف كشیدند.

به غیر از 206، 405، پراید و زانتیا، خودروهایی مانند پرادو، هیوندایی، تویوتا، مرسدس بنز، ب‌ام‌و، ماكسیما و ماشین‌های مدل بالا با قیمت‌های نجومی هم مشتری‌های پروپاقرص این مركز هستند.

بیشتر مغازه‌های سورنا فقط در زمینه ارائه سیستم‌هی دیجیتالی صوت و تصویر فعالیت می‌كنند. سیستم‌هایی كه به‌كارگیری آنها از لحاظ قدرت خروجی صدا و كیفیت شاید برای اداره یك كنسرت كافی باشد، این بار در محیط‌ كوچكی همچون یك اتومبیل به كار گرفته می‌شوند.
پایونیر، جی وی سی، جی بی ال، سونی، كلاریون، كن وود، آلپاین. این‌ها همه مارك‌های تجاری فعال در حوزه سیستم‌های دیجیتالی خودرو هستند. سیستم‌هایی كه بسته به نوع كارایی‌ قیمتشان از 170هزارتومان شروع و تا 2میلیون تومان ادامه دارد. البته این فقط قیمت یك سیستم پخش است. برای استفاده از این چنین سیستم‌هایی باید قیمت باند، آمپلی فایر، ساب بوفر، چینجر و هزینه نصب را هم ب آن اضافه كرد.

اما واقعا متقاضیان این سیستم‌ها چه كسانی‌ هستند و چرا حاضرند برای استفاده از موسیقی و شاید رادیو برای اتومبیلشان این همه هزینه را متحمل شوند.

علی یكی از فروشندگان سورناست. خیلی سال‌است كه در این مركز به فروش و نصب سیستم صوت و پخش اتومبیل فعالیت دارد. البته او در یكی از نمایندگی‌های اصلی یك مارك معروف هم فعالیت می‌كند. ماركی كه به گفته خودش در حال حاضر سالی نزدیك به 30هزار دستگاه از آن به خودروسازان كشور فروخته می‌شود.

او برای مشتریان سورنا، صفات جالبی را به كار می‌گیرد. علی معتقد است مراجعه‌كنندگان این مركز یا ماشین بازند یا صدابازد یا فلاپ‌بازند و یا به صورت كلی عشق ماشین هستند.
او به مشتری‌هایی اشاره می‌كند كه برای ماشین 12میلیونی خود نزدیك 7میلیون سیستم خریداری می‌كنند. البته مشتریانی از این دست در شاخه حرفه‌‌ای‌ها محسوب می‌شوند.
آماتورها بیشتر به دنبال یك سیستم ساده 170هزار تومانی هستند. این مدل از ضبط‌ها بیشتر روی ماشین‌های ایران خودرو و سایپا نصب می‌شوند. علی مهمترین دلیل تعویض ضبط ماشین‌های صفر كیلومتر داخلی را كیفیت نامناسب ضبط‌ به‌كار گرفته شده در این خودروها توسط سازندگان ایرانی عنوان می‌كند.

البته گفته می‌شود كه طی یك سال گذشته سازندگانی همچون ایران خودرو و پارس خودرو برای تجهیز ماشین‌های تولیدی خود به فكر خرید مارك‌های مطرح بازار افتاده‌اند.
به گفته فروشندگان از بین هر 100 نفری كه برای تعویض و یا تجهیز سیستم‌هایشان به خیابان سورنا مراجعه می‌كنند، 80 نفرشان صاحبان ماشین‌های 10 تا 12میلیونی هستند.
برای افرادی كه به نوعی به سیستم صوتی اعتیاد دارند، قیمت سیستم خریداری شده هیچ تناسبی با قیمت ماشین ندارد.

حمید صاحب یك ریو سفید رنگ است كه برای تجهیز اتومبیل خود به سورنا مراجعه كرده. او سیستمی 5میلیونی برای ماشین خود انتخاب كرده است حال آنكه قیمت ریوی صفر در بازار نزدیك به12میلیون و 500هزار تومان است.

سیستم مورد علاقه حمید یك پخش دی وی دی با برند آلپاین و مجهز به ال سی دی است. البته باند و ساب‌ به همراه دو امپلی فایر این سیستم هم كه تقریبا 80درصد فضای صندوق عقب ماشین را اشغال كرده دیدنی است. قدرت خروجی صدای این سیستم به حدی است كه اگر ساب موجود در صندوق عقب به سمت بالا كار گذاشته شود قطعا شیشه‌های عقب خواهد شكست.

فروشندگان سورنا به طور تقریبی روزی یك سیستم كامل (شامل ضبط، آمپلی‌فایر، ساب و باند) و به طور كلی هم روزی 4 رادیو پخش و باند به فروش می‌رسانند.
قیمت سیستم‌های حرفه‌ای از 700هزار تومان شروع و تا دو میلیون تومان ادامه دارد. به عنوان مثال یك ضبط دی وی دی به همرا ال سی دی مارك پایونیر 780هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت یك ساب حرفه‌ای هم كه به دلیل نیاز به فضای زیاد فقط قابل نصب در صندوق زانتياست، یك میلیون‌و800هزار تومان است.

علی در مورد فراگیر شدن ال‌سی‌دی در سیستم‌های پخش خودرو می‌گوید: تمام سازندگان مطرح جهانی خودروهای جدید خود را به ال سی دی مجهز می‌كنند. البته این امر به دلیل تماشای فیلم در اتومبیل نیست. چرا كه از كاربردهای اصلی ال‌سی‌دی استفاده از GPS و یا همان مسیر یاب‌هاست. متقاضیان ال سی دی شاید سالی یكبار هم در اتومبیلشان فیلم نبیند اما دوست دارند سیستم‌شان كامل باشد.

به گفته او علاوه بر سیستم‌های مجهز به ال سی دی در حال حاضر چند مدل از دستگاه‌های GPS هم در بازار وجود دارد كه با میانگین قیمتی در حد 250هزار تومان به فروش می‌روند كه به دلیل عدم دسترسی به نقشه‌های جامع از شهر تهران استقبال چندانی از آنها صورت نگرفته است.

به گفته فروشندگان نسبت فروش یك سیستم پخش سی دی به یك سیستم مجهز به ال‌سی‌دی و دی وی دی، بیست به یك است. معروفترین مارك در بخش پخش‌های دی وی دی كه مجهز به ال سی دی هم است آلپاین است. در حال حاضر در بازار تهران سه مدل از مارك آلپاین وجود دارد كه هر كدام به قیمت‌های یك میلیون و 600، یك میلیون و 200 و یك‌میلیون به فروش می‌رسند. تفاوت قیمت‌های این مارك نیز بیشتر در توان و میزان خروجی‌ها و تعداد باند و ساب‌هایی كه به سیستم متصل می‌شود باز می‌گردد.

اما به گفته فعالان بازار تعویض باند در بین ماشین‌های ساخت داخل اخیرا با كاهش روبه‌رو شده است. گفته می‌شود، تجهیز ماشین‌های داخلی با باندهای باكیفیت باعث شده تا بیشتر مشتریان بازار پخش ماشین فقط به سراغ تعویض ضبط‌صوت‌های خود بروند.
به هر حال اینطور به نظر می‌رسد در دنیای امروز كه خیلی هم كم سر و صدا نیست، هستند افرادی كه برای ایجاد سر و صدای بیشتر حاضر به پرداخت مبالغ گزافی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا