تکنولوژی

حاميان Blue Ray قدرت مي‌گيرند

دنیای اقتصاد – تصميم گروه بلاك باستر براي تمركز بر تلويزيون كيفيت بالاي سوني كه اصطلاحا Blue Ray ناميده مي‌شود، مي‌تواند سود زيادي داشته باشد، اما به شرط اينكه ابتدا در جنگ با HD DVD برنده شود.

در ايام كريسمس تقريبا يك چهارم خانواده‌هاي بريتانيايي، تلويزيون‌هاي قديمي اشعه كاتودي خود را به انبارها منتقل مي‌كنند تا ايام تعطيلات را با ديدن فيلم با كيفيت خوب سپري كنند. اما آينده از آن تلويزيون‌هاي صفحه تخت است كه كيفيت بالايي دارد. اما در اين راه مشكلاتي وجود دارد. درست است كه تلويزيون‌هاي HD دارند به تدريج از فروشگاه‌ها خارج مي‌شوند، اما موضوع مهم‌تر اين است كه رقابت بر سر توليد محتوا همچنان ادامه دارد.

كارخانه‌ها واستوديوهاي هاليوود دو فرمت متفاوت و گمراه‌كننده براي مشتريان را طي اين سال‌ها ترويج كرد‌اند. در حالي كه سوني DVD پلي‌ير Blue Ray توليد كرده است كه از اشعه آبي به جاي پرتو قرمز استفاده مي‌كند، توشيبا و مايكروسافت بزرگ‌ترين نام‌هايي هستند كه HD.DVD را مي‌سازند و ترويج مي‌كنند.

از زماني كه اولين پلي‌يرهاي كيفيت بالا در بازار در اواخر سال گذشته پديدار شد، جنگ‌ براي تسخير قلب‌ها و جيب‌ها شانه به شانه پيش رفت. هفته گذشته گروه اجاره فيلم بلاك باستر به نفع سوني وارد عمل شد.

در اواسط جولاي تعداد فروشگاه‌هايي كه فيلم‌هاي اشعه آبي به متقاضيان اجاره دهند تا 1700 فروشگاه افزايش خواهد يافت. در‌حال‌حاضر اين رقم 250 فروشگاه است.

به اين ترتيب HD.DVD فقط در 25 فروشگاه قابل دسترسي خواهد بود. يك چنين شرايطي در بريتانيا وجود دارد، در مقايسه با 50 فروشگاه براي اجاره HD.DVD 450 فروشگاه به اجاره اشعه آبي اختصاص دارند.

«ريچارد كوپر» از كمپاني اسكرين دايجست معتقد است تصميم بلاك باستر تاثير فوري بر پلي‌ير اشعه آبي نخواهد گذاشت.

از زماني كه بازار آمريكا به ويژه خانواده ما DVD را به خانه‌هايشان در يك دهه قبل وارد كردند، صنعت فيلم‌هاي خانگي از 9ميليارد دلار به 24ميليارد دلار افزايش يافت.
اما قيمت ديسك‌ها و DVDها سريعا كاهش پيدا كرد و به نظر مي‌رسد زمان رونق به پايان رسيده است.

از آنجا كه حدود 80درصد خانوارهاي اروپايي يك DVD پي‌ير دارند. به نظر مي‌رسد حالا ديگر رونق از آن صفحه‌هاي كيفيت بالا باشد و اين موضوع شانس سوني را افزايش مي‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا