تکنولوژی

اسب‌ بالدار اي‌سوز مي‌تازد

نام نویسنده: احسان شارقی

كمپاني ای سوز در سال 1989 در کشور تایوان و توسط چهار مهندس کامپیوتر تایوانی که از کمپانی Acer جدا شده بودند بنیان گذاشته شد. نام ای سوز از نام اسب بالدار افسانه ای یونانی ها پیگاسوز«Pegasus» گرفته شده و به دلیل تمایل مدیران این کمپانی به قرار گرفتن نام آن در صدر لیست اسامی کمپانی ه ای سوز «Asus» به عنوان نام این کمپانی انتخاب شد.
همین نوع انتخاب بخوبی اشتیاق و تمایل مدیران ای سوز را در کسب رتبه ی اول در بازار آی تی نشان می دهد.همانطور که نمی توان ای سوز را در زمینه ی طراحی و اختراعات خارق العاده با آی بی ام مقایسه کرد ، قطعا مطمئن باشید که نمی توان از لحاظ سرعت پیشرفت و انطباق با بازار آن هم در این زمان اندک هیچ کمپانی دیگری را با ای سوز مقایسه کرد. کمپانی ای در جنوب شرقی آسیا که اگر از الگوی مدیریتی “کایزن” مختص کشورهای خاور دور استفاده نمی کرد و به آن وفادار نمی ماند هرگز به جایگاه کنونی اش نمی رسید.این کمپانی در حال حاضر قادر به ساخت 150 هزار نوت بوک و 2 میلیون مادربرد در ماه است.
ارتباط با اینتل
در اوایل دهه 90 کمپانی تایوانی هنوز موفق به کسب موقعیتی مناسب در زمینه تولید محصولات سخت افزاری نشده بود، به عبارتی ارائه هر پردازنده جدید كمپاني اینتل موجب پیشی گرفتن دیگر کمپانی بزرگ سخت افزاری یعنی آی بی ام می‌شد و همواره پلت فرم‌های بکار گرفته شده در پردازنده‌های اینتل 6 ماه دیرتر از بقیه کمپانی‌های موجود در ایالات متحده به آسیا می رسید.
با عرضه پردازنده 486اینتل سرانجام مدیران ای سوز تصمیم گرفتند تا بدون در اختیار داشتن پلت فرم این پردازنده و تنها با استفاده از اسناد منتشر شده توسط اینتل در مود این پردازنده اقدام به طراحی و تولید مادربرد مخصوص آن کنند. زمانی که مادبرد 486 توسط ای سوز طراحی شد مهندسان این کمپانی برای تست دستگاه خود به پایگاه اینتل در تایوان مراجعه کردند و با خبر شدند که کمپانی اینتل هنوز موفق به تکمیل پلت فرمی مناسب برای پردازنده 486 خود نشده ، محصول ای سوز آزمایش شد و نتایج آزمایش بقدری موفقیت آمیز بود که تا به امروز زمینه روابط گسترده اینتل با این کمپانی را فراهم آورده و همین مسئله باعث شده تا ای سوز همواره یک گام جلوتر از بقیه رقبای خود حرکت کند.
پروژه Physx
سال 2005 کمپانی AGEIA تولیدکننده پردازنده‌های گرافیکی برای ساخت نوعی از پردازنده‌ها با قابلیت‌های منحصر بفرد برای بازیهای کامپیوتری در پروژه ای تحت عنوان Physx با ای سوز وارد همکاری شدند و با بهره گیری از پردازنده ی گرافیکی ای سوز توانستند نوعی از کارتهای گرافیکی 128 مگابایتی با حافظه ی GDDR3 را تولید و برروی دستگاه های ساخت AGEIA نصب کنند.
مایکروسافت اریگامی
در آغاز سال 2006 کمپانی بزرگ مایکروسافت در پروژه ی طراحی UMPC (نوعی از دستگاه های موبایل پی سی) از فن آوری R2H ای سوز در طراحی برد های گرافیگی برای ارتقا وضوح تصاویر صفحه ی نمایش خود وهمچنین افزایش کیفیت وب کم نصب بر روی این دستگاه استفاده نمود.
Gigabyte و Asus دو کمپانی تایوانی تولید مادربرد از ژانویه 2007 برای تولید مادربردهای برند گیابایت پروژه مشترک Gigabyte Union را راه اندازی کردند که 49 درصد سهام این پروژه از آن ای سوز و باقی از آن گیگابایت است. آغاز این همکاری به دلیل بکارگیری فن آوری ای سوز در ساخت مادربردها ، موجب کاهش هزینه های کمپانی گیگابایت شد .
بازار محصولات ای سوز
سال 2004 ای سوز از فروش بیشتر محصولات خود نسبت به رقبای دیگرش خبر داد. ای سوز در این سال موفق به فروش 30 میلیون دستگاه از مادربردهای خود شد. سال 2005 ای سوز توانست موفقیت خود را تکرار کند بطوریکه از 105 میلیون مادربرد فروخته شده در این سال 52 میلیون برد متعلق به ای سوز بود و این در حالی اتفاق افتاد که رقیب ای سوز گیگابایت تنها موفق به فروش 16 میلیون برد از محصولات خود شده بود. در سال 2006 ای سوز موفق به فروش 60 میلیون مادربرد در بازار کشورهای مختلف شد.
ای سوز همچنین بخشی از قطعات سخت افزاری دستگاه های سونی ( پلی استیشن 2) ، اپل (ipod،MacBook) ، اچ پی ، کامپک را تولید و تامین می کند.
تعداد کارکنان این کمپانی در پایان سال 2006 به 62000 نفر و سرمایه ی آن به نزدیک به 17 میلیارد دلار می رسید.
ورود به عرصه های جدید
ورود ای سوز به عرصه های جدید تولید محصولات دیجیتال از جمله ساخت اولین گوشیهای تلفن همراه J100 در سال 2003 مجهز به تکنولوژی Apoxi وساخت تلویزیون LCD مدل TLW32001 برای بازار تایوان در سال 2007 از تجارب جدیدی است که این کمپانی در دوران فعالیت خود کسب کرده است .
نوت بوک های ای سوز
كمپاني ای سوز از سال 1997 شروع به توليد و ساخت نوت بوك نموده و توانسته با بكارگيري متخصصين بين المللي در زمينه طراحي و بهره گيري از تكنولوژيهاي روز در توليدات خود موفق به كسب مقامهاي جهاني و دريافت گواهينامه‌هاي معتبر بين المللي از جمله Red dot Design ,Good Designو iF Award در سالهاي متوالي 2005,2004,2003 براي مدلهاي سري W2,W3,W5,W1,A3 گرديده است.
كيفيت تصوير از مهمترين ويژگي های يك نوت بوك محسوب ميشود بر همين اساس تمامي نوت بوكهاي ای سوز منحصراً مجهز به LCD پانل هاي برخوردر از استاندارد TCO99 بوده و بطور خاص مدلهاي W5,M6,V6,W2,W1 از تكنولوژي منحصر به فرد ديگر ZBD (Zero bright Dot) بهره برده اند به طوري كه حتي يك پیکسل خراب در تصوير صفحه نمايش نوت بوك ای سوز بچشم نمي خورد. از طرفي ای سوز برخوردار از يك تكنولوژي مهم دیگر به نام Power 4 gearاست كه مدت زمان استفاده از نوت بوك توسط باطري را افزايش مي دهد. توسط اين تكنولوژي كاربر بدون نگراني از دشارژ باطري تا ساعتها مي تواند نيازهاي خود را برطرف كند . اين تكنولوژي مصرف كننده را در 8 حالت كاري مختلف ، از كار با office گرفته تا شنيدن موسيقي وکنفرانس و … كنترل و مديريت مي‌كند تا مدت زمان استفاده از باطري بهينه گردد.
جالب است بدانید که
نام لپ تاپ W5Fe و همچنین مادبرد Crosshair از سری محصولات ای سوز در بین 100 محصول برتر آی تی در سال 2007 قرار گرفتند و هم‌چنين 2 لپ تاپ تولید ای سوز برای مدت 600 روز در ایستگاه فضایی میر بدون هیچ اشکالی کار کردند.
• وضعیت ای سوز در بازار ایران
آمارهاي گمرك و وزارت صنايع ايران دراعلام غير رسمي حاكي از رشد 35 درصدي بازار نوت بوك ايران طي سال گذشته است، به گونه اي كه رقم كل فروش نوت بوک در پايان سال ياد شده به حدود 43 هزار دستگاه رسيده است.البته بازار نوت بوک مانند آمار برخی ديگر از بخشهاي توزيع بازار کشور شفاف نيست و نمي توان به سادگی ميزان دقيقي از ظرفي واقعی بازار ايران را اعلام كرد.
اما در اين ميان شايد جالب باشد كه بدانيد در میان برند‌های لپ تاپ موجود در بازار ایران ، هر کدام به چیزی شهرت دارند. آی بی ام به قیمت بالایش ، سانی به قابلیت های گرافیکی اش، توشیبا امکانات صوتی و همچنین پردازنده های مناسب برای برنامه نویسان ، دل به ضریب اطمینان بالا و ظاهر زمختش ،کامپک به ظاهر زیبا و قیمت مناسبش برای جوانان و ای سوز در میان 10 برند برتر فروش لپ تاپ در دنیا در ایران اگر شناخته شده ترین نباشد بواسطه ی خدمات پس از فروش و پشتیبانی هایی که برای محصولاتش ارائه می دهد آرامش و اطمینان زیادی برای کاربران خود به ارمغان دارد. در مورد دیگر محصولات ای سوز نظیر سی دی و دی وی دی رامها، رایترها و رامهای کمبو و همچنین مادربردهای ای سوز که تا به امروز نزدیک به 220 مدل از آنها را به بازار عرضه کرده است آمار استقبال کاربران ایرانی مشابه نتایج بدست آمده در بازارهای دیگر نقاط جهان بوده و ای سوز به یکی از پرطرفدارترین برندها در این زمینه ها بدل شده است.وجود دفتر نمایندگی محصولات Asus در ایران امکان ارائه ی یک سرویس توانمند پشتیبانی را برای کاربران کلیه محصولات این برند فراهم می کند.

منبع : هم‌ميهن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا