تکنولوژی

اپراتورها، رجیستر و بحران در بازار گوشی

دنیای اقتصاد – شنیده‌ها از بازار گوشی تلفن‌همراه حکایت از بحرانی سنگین در بخش واردات این وسیله ارتباطاتی دارد. به گفته فروشندگان، بازار گوشي تلفن‌همراه طي دو هفته اخير به دليل عدم رجيستر گوشي‌‏هاي وارد شده توسط نمايندگي‌‏هاي قانوني دچار بحران شده است.

افشار فروتن لاريجاني، درگفت و گویی با بيان اين مطلب، مي‌گوید: نمايندگي‌‏هاي قانوني گوشي‌‏هاي تلفن‌همراه نمي‌‏توانند گوشي‌‏هايي را كه طي ماه اخير وارد كرده‌‏اند در بازار عرضه كنند و اين مساله باعث افزايش قيمت گوشي شده است.
کارشناسان بازار معتقدند بايد تمهيداتي در نظر گرفته شود تا واردكنندگان قانوني كه طي ماه‌‏هاي اخير حجم فعاليت خود را گسترده كرده و براي بازار مصرف ايران نسبت به واردات گوشي اقدام كرده‌‏اند بتوانند اين كالا را در سطح بازار عرضه كنند.
در عین حال رییس انجمن فروشندگان تلفن‌همراه مي‌گوید: در حال حاضر متقاضيان گوشي‌‏هاي موجود در بازار اين كالا را بالاتر از قيمت اصلي خريداري مي‌‏كنند كه هيچ‌‏كس در اين زمينه پاسخگو نيست.
او با اشاره به ظرفيت تكميل شده ثبت سريال‌‏هاي گوشي در شبكه ارتباطات سيار، اظهار داشت: اين مساله نمي‌‏تواند پاسخ مناسبي براي سردرگمي و ضرر مشتركين براي خريد گوشي باشد.
وي خاطرنشان كرد: گوشي تلفن‌همراه به حد كافي در انبارهاي واردكنندگان قانوني وجود دارد و شايسته نيست خريدار هزينه بيشتري را بابت اين قضيه پرداخت كند.
فروتن ادامه داد: روند صعودي قيمت گوشي تلفن‌همراه در بازار معضلي است كه هرچه سريع‌‏تر مسوولان بايد آن را مرتفع كنند، چرا كه واردكنندگان قصد داشتند با گسترش فعاليت خود در واردات گوشي سطح تقاضاي بيشتري را پوشش دهند و حتي با تعرفه 60‌درصدي نسبت به واردات اين كالا اقدام كرده‌‏اند، اما در حال حاضر مشكل عدم ثبت سريال گوشي، سبب افزايش قيمت دوچندان در اين بازار شده است.
اظهارات رییس انجمن فروشندگان تلفن‌همراه در حالی صورت مي‌گیرد که دو روز گذشته و پیش از آن رییس شرکت ارتباطات سیار اعلام کرده بود که منعی در رجیستر کردن گوشی‌های تلفن‌همراه وجود ندارد. با این حال و با توجه به بحران موجود در بازار، عدم رجیستر شدن گوشی‌های تلفن‌همراه توسط شرکت ارتباطات سیار شعار خدمات رسانی و پاسخ به تقاضای مخاطبان این رکت را زیر سوال برده است. علی رغم آنکه وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات سیار خود را مسوول کنترل و مبارزه با قاچاق نمي‌دانند اما از چندی پیش این شرکت با رجیستر کردن گوشی‌هایی که به صورت قانونی وارد بازار مي‌شود به نوعی از ورود کالاهای قاچاق به کشور جلوگیری کرده است.
در عین حال دو روز پیش رییس شرکت ارتباطات سیار در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرده که از سال گذشته تاکنون 2میلیون گوشی تلفن‌همراه توسط بخش فنی این شرکت رجیستر شده است. این در حالی است که بنا به گفته همین مقام مسول شرکت ارتباطات سیار از اردیبهشت ماه سال گذشته تاکنون 8میلیون و 600‌هزار سیم کارت به متقاضیان تفن‌همراه در کشور توسط اپراتور دولتی واگذار شده است. هرچند که مدیر ارتباطات سیار از چگونگی و نحوه ورود به شبکه 6میلیون و 600 هزار سیم‌کارت دیگر با لبخند اظهار بي‌اطلاعی کرد اما این طور به نظر مي‌رسد که مابقی گوشی‌ها به‌طور غیر قانونی وارد شبكه شده است. حال این سوال پیش مي‌آید که اگر شرکت ارتباطات سیار از سال گذشته تا به حال فقط 2‌ميليون گوشی رجیستر کرده است مابقی این 6‌ميليون گوشی چگونه وارد شبکه تلفن‌همراه کشور شده است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا