تکنولوژی

محبوب‌ترين PDA هاي بازار ايران

نام نویسنده: مرجان رباني

دنیای اقتصاد – مرجان ربانيبا ورود به بازار كامپيوتر كه دنيايي از محصولات عصر ديجيتال در آن عرضه مي‌شود براي هر شخصي امكان انتخاب جديدترين تكنولوژي‌هاي روز بر اساس سليقه، علاقه و ميزان توجه به استفاده از ابزارهاي نوين فراهم مي‌شود.

يكي از محصولات قابل توجه در اين بازار كه مي‌تواند به راحتي در دست جاي گيرد و امكانات يك كامپيوتر،‌ موبايل، دوربين عكاسي، ماشين حساب و تقويم را به صورت اختصاصي در اختيار فرد قراردهد PDA) Personal digital assistants) نام دارد. دستگاهي وسوسه‌كننده براي كنار گذاشتن ساير دستگاه‌هاي قابل حمل شامل لپ‌تاپ، دوربين ديجيتال و موبايل.

اين دستيار ديجيتالي شخصي به كاربران امكان اتصال به اينترنت، ضبط موسيقي و فيلم، گرفتن عكس، بازي كردن و گوش كردن به موزيك را در حالي مي‌دهد كه كاربر را از حمل جداگانه هر يك از دستگاه‌هاي داراي اين قابليت‌ها آزاد مي‌كند.

PDAهاي محبوب در بازار داخلي و خارجي
در خارج از ايران PDAهاي Black Berry Pasion ، Apple Newton، Hp pocketpc و Palm جزو پرطرفدارترين دستيارهاي ديجيتالي شخصي به شمار مي‌آيند.

در بازار ايران نيز PDAهاي مختلفي با مارك‌هاي i-mate، Qtek، Dell، hp، i-teq، Gigabyte و O2 عرضه مي‌شوند كه مدل S200 متعلق به Qtekپرفروش‌ترين PDA در بازار ايران شناخته شده است.

از آنجا كه PDAها به موبايل‌هاي هوشمند نيز تبديل شده‌اند، اكثريت مدل‌ها با مارك‌هاي مختلف داراي قابليت GSMهستند.

در اين ميان هيچكدام از مدل‌هاي PDAهاي Dell و HP داراي قابليت GSM نبوده و موبايل محسوب نمي‌شوند. دراين دسته از PADها مدل X51V ساخت Dell با پايين‌ترين قيمت برابر 450هزار تومان به فروش مي‌رسد.

جديدترين و پرفروش‌ترين PDA
در ميان PDAهاي داراي تلفن‌همراه مدل i300 از Giyabyte به عنوان جديدترين محصول وارد بازار شده و مدل S200 از Qtek پرفروش‌ترين و محبوب‌ترين PDA با توجه به ميزان استقبال صورت گرفته از آن معرفي شده است.

به گفته شاهين واقفي مسوول فروشگاه نگين پايتخت در برخي از پي‌دي‌اي‌ها از مجموعه‌اي از كليدها (كيبورد) براي وارد كردن اطلاعات استفاده مي‌شود و برخي ديگر از يك قلم براي وارد كردن گزينش‌ها يا نوشتن يادداشت استفاده مي‌كنند.
وي قيمت PDAهاي موبايل‌دار كه كيبورد ندارند را پايين‌تر از PDAهاي داراي كيبورد اعلام كرد و گفت: نداشتن كيبورد موجب وجود صفحه نمايشي بزرگ‌تر در اين مدل‌ها شده اس.

چنانچه اكثر PDAهاي i-mate بدون كيبورد و با صفحه نمايشي بزرگ‌تر و بدنه‌اي نازك‌تر هستند و در بازار موبايل نيز جزو پرطرفدارترين موبايل‌ها قرار گرفته اند.

خدمات پس از فروش براي PDAها
شركت اكسون (axon) در ايران دستگاه‌هاي i-teq, O2 و i-mate را گارانتي كرده است و اين در حالي است كه ساير برندها شامل خدمات پس از فروش اين شركت نيستند.
اكثر PDAهاي حاضر داراي سيستم عامل‌هاي پالم اواس، ويندوز موبايل و بلك بري هستند كه سيستم عامل ويندوز موبايل در بين كاربران كامپيوتر جيبي و موبايل مورد استقبال بيشتري قرار دارد چنانچه بسياري از PDAهاي موبايل دار موجود در بازار داراي سيتم عامل ويندوز هستند.
در جدولي كه در اين گزارش تهيه شده، مارك‌ها و مدل‌هاي PDAهاي موبايل‌دار و بدون موبايل به همراه قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي آنها معرفي و مقايسه شده‌اند.

تاريخچه PDA

نخستين‌بار لفظ PDA در سال 1992 به كار گرفته شد، زماني كه John sculley مديرعامل وقت شركت اپل (Apple) در نمايشگاه سرگرمي‌هاي الكترونيكي لاس‌وگاس (سي‌اي‌اس) دستگاهي با نام AppleNewton را معرفي كرد.

پيش از آن نيز دستگاه‌هاي ديجيتالي شخصي با نام‌هاي ديگري از دهه 1970 در بازار وجود داشت كه شامل ماشين‌حساب‌هاي بسيار پيشرفته و ارگانايزرهاي الكترونيكي بودند.

اين در حالي است كه در اوسط دهه هفتاد به محصولات شركت پالم نيز PDA گفته مي‌شد.
در دهه هشتاد شارپ دستگاهي شبيه PDA ساخت و شركت آتاري نيز اولين دستگاه با قابليت هماهنگي و همسان‌سازي اطلاعات با كامپيوتر را در سال 1989 به بازار فرستاد.

در‌حال‌حاضر، PDA از شكل گذشته خود كه ماشين‌حساب‌ و ارگانايزر‌ بود، همزمان با رشد تكنولوژي خارج شده و داراي قابليت‌هاي ديگري شامل عكاسي، پخش موزيك، اتصال به اينترنت، بازي و سرگرمي شده است و بسياري از PDAها نيز با قابليت GSM به تلفني هوشمند تبديل شده‌اند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا