تکنولوژی

قيمت ADSL خصوصی از دولتی پائين‌تر است

ايلنا- به دليل صرفه‌‏جويي نيروي انساني و برنامه‌‏ريزي سريع‌‏تر، قيمت تمام شده ADSL بخش خصوصي به مراتب پايين‌‏تر از ارائه اين سرويس توسط دولت خواهد بود.
مدير يك شركت ارايه دهنده اينترنت پر سرعت (PAP)، درگفت وگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به تصميم مخابرات دولتي براي ارائه ADSL دركشور، اظهارداشت: حضور كم رونق بخش خصوصي در مناطقي كه مخابرات امكانات و فضا در اختيار قرار مي‌‏دهد به دليل كمبود مشتري، طولاني بودن بازدهي و نيز توجيه اقتصادي است كه در صورتي كه دولت نيز بخواهد در اين مناطق وارد شود صره اقتصادي نداشته و بايد از سوبسيد استفاده كند.
وي،گفت: در اين مناطق به دليل عدم استقبال از سرويس ADSL، قيمت تمام شده اين سرويس براي شركت‌‏ها بيشتر از هزينه ارائه آن خواهد شد.
وي، با بيان اين‌‏كه مخابرات در مناطقي كه براي بخش خصوصي توجيه اقتصادي داشته و استقبال صورت مي‌‏گيرد، فضا و امكانات در اختيار اين بخش قرار نمي‌‏دهد، تصريح كرد: چنانچه مخابرات بخواهد به بهانه اجراي قانون برنامه توسعه وارد اين عرصه شود، پيشنهاد مي‌‏شود سوبسيدي را كه مي‌‏خواهد در مناطق محروم براي ارائه ADSL به كار بندد، در اختيار بخش خصوصي قرار دهد تا حضور PAP ها در اين مناطق با توجيه اقتصادي همراه باشد.
اين فعال عرصه اينترنت، قيمت‌‏هاي عرضه شده توسط بخش خصوصي را پايين‌‏تر از قيمت ارائه اين سرويس توسط دولت عنوان كرد و يادآورشد: در حال حاضر در مراكزي كه بخش خصوصي ADSL مي‌‏دهد دولت توانايي رقابت را ندارد؛ چرا كه قيمت‌‏هاي اين سرويس بسيار پايين‌‏تر از حد انتظار است.
وي، با تاكيد بر اين‌‏كه بخش خصوصي روش‌‏هاي مختلف جبران اين كاهش قيمت را پيدا كرده است كه اين امر از بخش دولتي ساخته نيست، خاطرنشان كرد: در مناطقي كه بخش خصوصي ADSL ارائه مي‌‏دهد مخابرات توانايي رقابت ندارد و تنها دولت در مناطقي مي تواند حضور پيدا كند كه اين بخش از لحاظ اقتصادي توانايي آن را ندارند كه اين امر با توجه به سوبسيد در نظر گرفته شده دولت،‌‏ فرصت نابرابري ايجاد خواهد كرد.
وي، ادامه داد: طبق برنامه چهارم توسعه حدود 80 درصد ظرفيت سازي ADSL در كشور به بخش خصوصي سپرده شده است كه در صورت ارائه امكانات از سوي دولت، آمادگي انجام اين برنامه توسط بخش خصوصي وجود خواهد داشت.
وي، پراكندگي مشترك در برخي مناطق را از جمله دلايلي دانست كه سبب افزايش هزينه فعال كردن سرويس ADSL مي‌‏شود و ادامه داد: در صورتي كه فرصت‌‏هاي بخش خصوصي و دولت برابر باشد بخش خصوصي به مراتب موفق تر از دولت حركت مي‌‏كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا