تکنولوژی

نیاز به اینترنت پرسرعت

دنیای اقتصاد – وزیر ارتباطات در تازه ترین سخنان خود در گفت و گو با “سیما” از توسعه اینترنت پرسرعت برای کاربران خانگی خبر داده است.(1) محمد سلیمانی از ارایه طرحی چند میلیارد تومانی به شورای اقتصاد برای این منظور نیز اشاره کرده و گفته است خطوط سیمی فعلی مخابراتی توانایی ارایه اینترنت بالاتر از 128 کیلوبیت را ندارند.

سخنان شخص اول ارتباطات کشور در حالی عنوان می شود که یک ماه قبل وی در جمع خبرنگاران نگاه دیگری را به حوزه اینترنت پرسرعت برگزیده بود. وی در آن مصاحبه گفته بود : بر اساس برنامه ریزی هایی که ما انجام داده ایم کاربران اینترنت د ایران به اینترنت بیش از 128 کیلوبیت نیازی ندارند. (2)

این دو اظهار نظر متفاوت در طول فقط یک ماه نشان دهنده شکاف گسترده ای است که یا آن را باید به حساب بهبود دیدگاه های این وزارتخانه گذاشت و یا آن را به فقدان اطلاعات لازم در این حوزه نسبت داد. واقعیت آن است که در طی ماههای گذشته چنین اظهارنظرهای متفاوتی بارها از سوی مسوولان وزارت ارتباطات و از جمله وزیر محترم عنوان شده و برخی از آنها نیز بلافاصله به شکلی مورد تصحیح قرار گرفته است.

در همان زمان بسیاری از کارشناسان این نقد را به سخنان وزیر عنوان کردند که پهنای باند امروزه به عنوان یک شاخص بین المللی در رشد و توسعه کشورها به شمار می آید و هرگونه تصمیم برای کاهش آن در مسیر روبه رشد در این مسیر خلل وارد می کند. در همین مصاحبه اخیر وزیر ارتباطات با “سیما” نیز شاهد اظهار نظری غیر فنی در مورد سرعت اینترنت هستیم در جایی که وی خاطر نشان می کند که خطوط سیمی مخابراتی توانایی ارایه اینترنت بالاتر از 128 کیلوبیت را ندارند در حالی که همگان می دانند خطوط فعلی مخابرات قادر به پشتیبانی از سرعت اینترنت تا 2 مگابیت برثانیه هستند.

به هر حال از چنین اظهارنظرها و تفاوت ها که بگذریم می توان سخنان وزیر در توسعه اینترنت پرسرعت را به فال نیک گرفت. این که وزارت ICT در ارایه طرحی به شورای اقتصاد برا توسعه اینترنت به کاربران خانگی پیش قدم شده قطعا نشان دهنده انتخاب مسیر صیحیحی است که باید مورد حمایت قرار بگیرد.

قطعا توسعه اینترنت و سرعت دسترسی به آن می تواند تحول عظیمی در سرویس های مختلف خدماتی ایجاد کند و مسیر را برای بهره برداری از دولت الکترونیک و تجارت الکترونیکی بگشاید. اینترنت پرسرعت علی رغم شروع پرهیاهو و مناسب آن هنوز با استقبال چندانی از سوی کاربران روبه رو نشده و اتفاقا کلید حل مشکلات آن در دستان متولی ارتباطات کشور است. کاهش قیمت پهنای باند، مستحکم کردن زیرساخت های پهنای باند، ایجاد تنوع و استفاده از مسیرهای پشتیبان و جایگزین ارتباطات بین المللی و از همه مهمتر فراهم کردن استانداردهای امنیتی برای افزایش اطمینان به استفاده از سرویس های اینترنتی از جمله موارد اصلی است که وزارت ICT می تواند با در نظرگرفتن آنان به گسترش اینترنت پرسرعت اقدام کند. در چنین وضعیتی همچنین از وزارت ارتباطات انتظار می رود که اجرای اصل 44 را از حوزه اینترنت آغاز کند نگرشی که قطعا می تواند به ایجاد تحول عظیمی در این عرصه منجر شود.

1- خبرگزاری ایرنا – 23 دی 1385
2 – خبرگزاری ایسنا – 22 آذر 1385

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا