تکنولوژی

عرضه اینترنت بی سیم پر سرعت در ایران

کخبی بی سی – در تهران چند شرکت ارائه کننده خدمات اینترنتی، از عرضه اینترنت بی سیم پرسرعت برای منازل و سازمان های اداری خبر داده اند.

اين درحالی است که اخیرا وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات دسترسی کاربران خانگی به اینترنت با سرعت بیش از 128 کیلو بایت را ممنوع کرده است.

در ماههای گذشته، ارائه خدمات اینترنت پر سرعت برای سازمان های اداری در تهران و برخی از شهرستان ها آغاز شده است اما برای نخستین بار خبرگزاری ایرنا خبر داده است که یک شرکت خصوصی همه مناطق شهر تهران را تحت پوشش کامل اولین شبکه بی سیم با استفاده از فن آوری WiMAX برای دسترسی به اینترنت پرسرعت، قرار داده است.

پیش تر شرکت های دیگری به ارائه اینترنت بی سیم با دید مستقیم و با فن آوری دیگری می پرداختند اما اين شرکت جديد می گوید که برای ارائه خدمات اینترنت بی سیم پرسرعت احتیاجی به وجود دید مستقیم میان فرستنده و گیرنده نیست و می تواند این سیستم را ظرف 72 ساعت برای مشتریان خود راه اندازی کند.

سیستم WiMax که مخفف سیستم جهانی در دسترس قرار دادن امواج مایکروویو است و از ژوئن 2001عرضه شده است، خود را به عنوان جایگزینی برای اینترنت کابلی یا ای دی اس ال می داند و به دلیل آنکه در عرضه آن نیازی به دید مستقیم نیست، برخلاف سیستم Wi-Fi که در ادارات و مراکز مختلف برای برقراری ارتباطات بی سیم مرسوم است، گسترش، کیفیت و سرعت بیشتری دارد و می تواند منطقه وسیعی را تحت پوشش خود قرار دهد.

از این سیستم همچنین برای برقراری ارتباط میان سِرورها و بانکهای اطلاعاتی و همچنین خدمات ارتباطی با یکدیگر و شبکه سازی نیز می توان استفاده کرد.

شهرام شریف، روزنامه نگار و کارشناس فن آوری اطلاعات در این باره به بی بی سی گفت: این سیستم از کیفیت بالایی برخوردار است و درصورت به تحقق پیوستن آن می تواند تحولی چشمگیر در این زمینه ایجاد کند.

در همین حال مهندس کامران خوش نصیب، مدیر یک شرکت اینترنتی در تهران به سایت فارسی بی بی سی گفت: مزیت این سیستم، سرعت و کیفیت بهتر آن نسبت به سایر فن آوریهای اینترنت بی سیم است.

وی گفت که با توجه به اینکه سرعت اینترنت در این سیستم حداقل 20 برابر اینترنت معمول در ایران است، می تواند برای بسیاری از شرکت ها و ادارات سودمند باشد ولی برای مردم عادی ممکن است استفاده از اینترنت پرسرعت چندان قابل استفاده نباشد، چون هنوز استفاده از خدماتی مانند خرید آن لاین یا آموزش چندان جا نیفتاده است.

برآوردها حاکی است که حدود 90 درصد از کاربران اینترنت در ایران از سیستم معمولی اتصال به اینترنت از طریق خط تلفن یا همان شماره گیری (Dail Up) استفاده می کنند که سرعت آن رسما حدود 50 کیلو بایت در ثانیه است اما به گفته آقای خوش نصیب عملا گاهی به کمتر از 10 کیلو بایت در ثانیه می رسد که با آن حتی نمی توان پیام برهای اینترنتی(مسنجر) را هم باز کرد.

در حالی که مردم اغلب کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیای دور و آمریکا از اینترنتی بین 512 کیلو بایت تا یک الی سه مگابایت در ثانیه استفاده می کنند، با این حساب سرعت اینترنت در ایران بین ده تا شصت برابر با توجه به سرعت اسمی اینترنت در ایران، کمتر از کشورهای آسیای دور، اروپا و آمریکا است.

خبرگزاری ایرنا تخمین می زند که در”خوشبینانه ترین حالت فقط 100 هزار کاربر اینترنت پرسرعت(ADSL) درکشور وجود دارد که در مقایسه با تعداد کل کاربران رقم ناچیزی است.”

سرعت کم اینترنت در ایران همواره مورد اعتراض کاربران قرار داشته است، با اين حال اخیرا وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات دسترسی کاربران خانگی به اینترنت با سرعت بیش از 128 کیلو بایت را ممنوع کرد.

هرچند مقام های جمهوری اسلامی استدلال کردند که فعلا نيازی به وجود اينترنت سريع نيست، اما به گفته برخی منتقدان علت این امر جلوگیری از دسترسی مردم به سایت های بارگذاری (اپ لود) فایل های ویدئویی و یا استفاده از برنامه های تلویزیونی آن لاین و امال محدودیت های بیشتر برای استفاده از اینترنت بوده است.

مجتبی سمیع نژاد، دانشجوی ارتباطات در تهران در باره مشکلات فعلی اينترنت در ايران می گويد به خاطر سرعت پايين، به عنوان نمونه باز شدن صفحه گوگل بر روی صفحه کامپیوترش حدود یک دقیقه طول می کشد.

این در حالی است که بسیاری از سایت های سیاسی، خبری، علمی و سرگرم کننده در ایران فیلتر شده است و گفته می شود که دولت ايران میلیون ها سایت داخلی و خارجی را مسدود می کند.

وزیر ارتباطات و فن آوریهای اطلاعات اخیرا در همایش اینترنت و زنان که توسط امور بانوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شده بود گفت که در حالی که ایت هایی با محتوای فرهنگی و ایدئولوژیک در غرب مورد سانسور قرار می گیرند در ایران فقط دسترسی به “سایت ها و مطالب مستهجن و خشونت ها” ممنوع است.

پیش تر وی گفته بود که با بررسی های انجام شده، کاربران به اینترنتی با سرعتی بیش از 128 کیلو بایت در ثانیه نیاز ندارند.

در همین حال به دنبال بخشنامه وزارت ارتباطات مبنی بر ممنوعیت ارائه اینترنت پرسرعت برای کاربران خصوصی و یا مراکز عمومی، چند تومار اینترنتی نیز در اینترنت برای اعتراض به این امر تهیه شد و چندین هزار تفر از کاربران اینترنت به این موضوع اعتراض کردند.

در حالی که بر اساس آمارهای رسمی موجود تعداد کاربران اینترنت در ایران بین هشت تا یازده میلیون نفر برآورد می شود، ایرنا به نقل از مدیر روابط عمومی شرکت فن آوری اطلاعات وزارت ارتباطات ایران این میزان را حدود 16 میلیون نفر ذکر کرده است، که با این حساب از هر پنج ایرانی یک نفر به اینترنت دسترسی دارد.

با توجه به متغییر لازم برای توسعه، به نظر می رسد که سرعت پایین اینترنت در ایران یکی از مشکلات اولیه پیش رو در دسترسی به زمینه های لازم رشد در اموری نظیر آموزش و تحقیقات، رشد اقتصادی و فن آوری و یا دستیابی به دولت الکترونیک باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا