تکنولوژی

افزايش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه قاچاق را تقويت كرد

دنیای اقتصاد – افزايش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه در اوايل سال جاري و عدم تغيير آن علاوه بر متضرر شدن مصرف‌كنندگان ان كالا در كشور موجب تقويت مبادي قاچاق شد.

رمضان‌علي صادق‌زاده، رييس كميته مخابرات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بيان اين مطلب گفت: افزايش تعرفه موجب افزايش قاچاق شده است و دولت براي كنترل قاچاق اين كالا اخيرا اقدام به ثبت سريال گوشي‌ها كرده است تا از ورود كالاهاي قاچاق جلوگيري كند.
وي افزود: اين در حالي است كه ثبت سريال گوشي‌ها كار پيچيده‌اي است و راهكار مناسبي در اين خصوص به شمار نمي‌آيد.

صادق‌زاده معتقد است: تصميم‌هاي غير كارشناسي و عدم تحقق وعده‌ها از مسائلي است كه بايد از سوي دولت مورد توجه بيشتري قرار گيرد.

وي راهكار رفع معضل قاچاق گوشي‌ها را افزايش تدريجي تعرفه‌ها عنوان كرد و افزود: دولت مي‌تواند تا زماني كه توليد داخلي گوشي ندارد براي جلوگيري از قاچاق اقدام به افزايش تدريجي تعرفه‌ها كند تا فرصتي نيز از اين طريق براي توليد داخلي فراهم شود كه البته در مورد توليد، اكثر كارشناسان معتقدند توانايي چنين كاري در كشور وجود ندارد.

وي با اشاره به قرارداد توليد 6ميليون گوشي تلفن‌همراه، گفت: تنها سه ماه زمان تا پايان سال باقي مانده تا 6ميليون گوشي موبايل توليد شود اما حتي يك گوشي تاكنون توليد نشده است.

وي همچنين گفت: باتوجه به اينكه ميزان مصرف گوشي موبايل تا پايان سال‌جاري در كشور 10ميليون برآورد شده است با افزايش 50 تا 100هزار توماني گوشي موبايل مي‌توان ميزان آسيب وارد شده به مصرف‌كنندگان را محاسبه كرد.

وي در پايان با اشاره به قانع نشدن نمايندگان مجلس از سوي وزير ارتباطات گفت: محمد سليماني نتوانست پاسخ مناسبي به سوالات نمايندگان مجلس درخصوص ابهامات موجود در اين وزارتخانه بدهد و سپس براي ايجاد تغيير در فضاي به وجود آمده اقدام به ارائه گزارش عملكرد كرد.

صادق‌زاده نحوه عملكرد روابط عمومي اين وزارتخانه را بسيار پايين ارزيابي كرد و گفت: وزير ارتباطات به جاي دعوت خبرنگاران مي‌توانست گزارش عملكرد را براي آنها ارسال كند در حالي كه وي اقدام به دعت خبرنگاران به نشست مطبوعاتي و سپس عدم پاسخگويي به سوال آنها كرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا