تکنولوژی

شرکت های وطنی چه در توشه دارند؟ جیتکس با رنگ ایرانی

نام نویسنده: عليرضا صالحی

هفته نامه بزرگراه فناوری -بیست و ششمین نمایشگاه جیتکس میزبان 12 شرکت ایرانی در غرفه‌ای با نام ایران و در مساحتی نزدیک به 90 متر و چندین شرکت دیگر است که به‌طور مستقل در نمایشگاه حضور یافته‌اند.

هرچند که امسال نیز فضای غرفه کشورمان بیشتر از سال گذشته نیست، اما در همین فضای محدود هم نام‌هایی دیده می‌شوند که دارای سابقه‌ای چند ساله از حضور در نمایشگاه هستند. از آن جمله می‌توان به شرکت کاریارارقام اشاره کرد که سومین حضور متوالی خود در نمایشگاه جیتکس را تجربه می‌کند. این شرکت با کار تخصصی روی نرم‌افزار و سخت‌افزار مدیریت و ارسال پیام کوتاه یا SMS و تجربه حضور در یک نمایشگاه بزرگ‌تر یعنی سبیت آلمان، کمابیش مشتریانی را برای خود در آن سوی مرزها یافته است و حضور مستمرش در نمایشگاه نشان از عزم جدی برای توسعه فعالیت‌ها و بازاریابی خدمات دارد. البته هموطنان ایرانی، نام کاریارارقام را به‌غیر از سرویس‌های SMS، مترادف با یک مرکز آموزش پیشرفته و مجهز دوره‌های تخصصی IT نظیر سیسکو نیز می‌دانند.

از دیگر شرکت‌هایی که در غرفه کشورمان حضور دارند می‌توان به شرکت علم و صنعت اشاره کرد. این شرکت به‌طور ویژه ساعت‌های حضور و غیاب ساخت خود را عرضه می‌دارد که پس از چند دوره معرفی در نمایشگاه اکنون به یکی از انتخاب‌های کشورهای منطقه تبدیل شده است. این ساعت‌های حضور و غیاب که اینترفیس آن‌ها به زبان‌های عربی و انگلیسی نیز برگردانده شده است، در رقابت با محصولات خارجی داری مزیت‌های اقتصادی و فنی هستند و هنگامی که برای نخستین بار در نمایشگاه معرفی شدند، مورد استقبال بازدیدکنندگان و به‌ویژه شرکت‌های عربی قرار گرفتند. شرکت علم و صنعت پس از حضور در نمایشگاه‌های سبیت در آلمان و ترکیه، امید بیشتری به کسب سهم بیشتری از بازار کشورهای منطقه دارد. داده‌پردازان دوران شرکت باسابقه دیگری است که نرم‌افزارهای کنترل و مدیریت ویژه ISP را پس از سال‌ها عرضه در ایران، چندی است از نمایشگاه جیتکس نیز عرضه می‌کند. این نرم‌افزارها که در اغلب شرکت‌های فراهم‌کننده اینترنت در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند، در میان کشورهای دیگر نیز کمابیش جایاه خود را یافته‌اند و داده‌پردازان دوران را مصمم به حضور در رویدادهای نمایشگاهی منطقه کرده است.

****

قبل از پرداختن به نام بقیه شرکت‌های ایرانی، بد نیست به‌نام ثنارای نیز اشاره کنیم. شرکتی که با سهامداری تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری اطلاعات ایرانی، در تلاش است که راه حضور شرکت‌ها را در رویدادهای بین‌المللی هموار و با کمک گرفتن از وزارت صنایع و تخصیص یارانه، ایرانی‌ها را به حضور در نمایشگاه ترغیب کند. امسال نیز ثنارای با میزبانی 12 شرکت و ایجاد غرفه‌ای با نام ایران، این پرچم را برافراشته است تا ما در نزدیک‌ترین نمایشگاه بین‌المللی IT، غریبه نباشی.

شرکت ثنارای که در سال گذشته تغییرات مدیریتی را نیز شاهد بود، امیدوار است که امسال نیز شرکت‌ها از حضور در نمایشگاه رضایت داشته باشند؛ هرچند که قیمت غرفه‌ها بعضی از شرکت‌ها را ناراضی کرده است. در میان شرکت‌های ایرانی، به نام ایریسا نیز برمی‌خوریم. این شرکت بزرگ نرم‌افزاری که ابتدا از دل فولاد مبارکه اصفهان زاده شد تا پاسخ‌گوی نیازهای نرم‌افزاری آن مجموعه باشد، پس از استقلال از مجموعه مادر و اشتراک با چندین شرکت داخلی و خارجی، هم‌اکنون یکی از مدعیان حوزه نرم‌افزار در داخل به‌شمار می‌آید و اخذ نمایندگی از شرکت معظم SAP (در حوزه‌‌های خاص)، راه ورود شرک را به کشورهای دیگر باز کرده است.

****

ایران‌رایانه، شهرپرداز و نوآوران ارتباطات امید دیگر حاضران در مجموعه 12 شرکتی ثنارای هستند که آنان نیز حضور چندباره خود را در جیتکس تجربه می‌کنند. ضمن آنکه شرکت‌های صفارایانه، رایانه دانش آسیا و پیوند داده‌ها نیز به نظر می‌آید که برای اولین بار در غرفه ایران حاضر شده‌اند. موضوع دیگری که در غرفه ایران به چشم می‌آید، محدودیت فضاست که شرکت‌ها را ناچار کرده به داشتن حداکثر دو نماینده قانع باشند که همین امر گاهی اوقات به‌دلیل تعدد مراجعه‌کنندگان، کار پاسخ‌گویی را دشوار می‌کند.

اما حضور شرکت‌‌های ایرانی فقط حدود به غرفه ثنارای نیست و بعضی دیگر به‌طور مستقل در نمایشگاه حضور یافته‌اند که می‌توان به شرکت‌های آواژنگ، فراسو و دات‌کام اشاره کرد. هر سه این شرکت‌ها تجربه زیادی را در امر برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور دارند و حضور در نمایشگاه جیتکس را در برنامه کاری سالانه خود جای داده‌اند.

****

شرکت فراسو که از طریق دفتر خود در امارات (شرکت Farin) در نمایشگاه حضور دارد، پس از اولین تجربه خود در Gitex Shopper در سه سال قبل، در نمایشگاه اصلی نیز حضور یافته و اندک ‌اندک محل غرفه خود را از سالن‌‌های اطراف به طرف مرکز سالن شماره دو انتقال داده و امسال در نزدیکی غرفه شرکت Canon جای گرفته است. غرفه‌آرایی چشم‌نواز فراسو که با انواع تجهیزات سخت‌افزاری نظیر ماوس، کیبرد، هدست و… تزئین شده است، توجه زیادی را به‌خود جلب می‌کند. ضمن آنکه نام‌های ایرانی Tonb و Lavan نیز تاکید دیگری بر ایرانی بودن این محصولات دارد. احمد علیپور، مدیرعامل فراسو، در نشستی که چندی قبل در خصوص سومین حضور آن شرکت در نمایشگاه برگزار کرده بود، از تنها بودن یک مارک تجاری ایرانی بین سایر نام‌‌ها گلایه‌مند بود و امیدوار بود که مارک‌های دیگری نیز در کنار نام فراسو، بتوانند سهم بیشتری از بازار را کسب کنند و این نام‌ها در کنار یکدیگر به افزایش اعتماد خریداران به نام‌‌های ایرانی منجر شود.

****

شرکت دات‌کام نیز در چندین حضور پیاپی خود و با حضور مدیران ایرانی و منطقه‌ای، محصولات Planet و Full را ارایه می‌کند. جایگاه خوب این محصولات در بین مصرف‌کنندگان ایرانی، پشتوانه خوبی برای این شرکت به‌شمار می‌آید که داشتن غرفه دایمی، خریداران را از وضعیت باثبات و آینده شرکت مطمئن می‌کند. نام آشنای دیگر در نمایشگاه شرکت Digital Data Communications آلمان یا DDC سازنده تجهیزات اکتیو شبکه با نام تجاری Level One است. این شرکت نیز محصولات خود را به‌طور انحصاری در داخل ایران از طریق شرکت پرشیاسیستم (DDC Persia) ارایه می‌کند و با حضور نمایندگان ایرانی، منطقه‌ای و آمانی خود، پاسخ‌گوی علاقه‌مندان است.

طیف گسترده محصولات Level One که شامل انواع سوئیچ (لایه دو و لایه سه و گیگابیتی)، تجهیزات POE، کارت‌های شبکه، تجهیزات شبکه‌های بی‌سیم، پرینت سرور، روترهای باند پهن، مودم‌های ADSL، تجهیزات VOIP، دوربین‌های کنترلی تحت شبکه، انواع KVM و… می‌شود، گستره بسیار بزرگی از شرکت‌ها و موسسات را دربر می‌گیرد. همچنین DDC اعلام کرده است که انواع مودم‌های باند پهن را که علاوه بر داشتن چهار پورت شبکه LAN، از ADSL2 و ADSL2+ نیز پشتیبانی می‌کنند در بازار ایران توزیع کرده و امیدوار است که این تجهیزات با فناوری بالایی که دارند بتوانند سهم بزرگی را از باار مصرف کسب کنند.

****

از دیگر شرکت‌هایی که حضورشان در نمایشگاه چشمگیر است، می‌توان به گلدن سیستمز که شریک تجاری گروه آواژنگ به‌شمار می‌آید اشاره کرد که همچون گذشته طیف وسیعی از محصولات سخت‌افزاری را به نمایش گذاشته است و شاید محصولات گیگابایت نام‌آشناترین آن‌ها باشند. البته محصولاتی که گلدن سیستمز نمایندگی ارایه آن‌ها را در اختیار دارد، چنان متنوع و مفصل هستند که به‌سادگی نمی‌توان نام همگی آن‌ها را برشمرد اما می‌توان به محصولات axper، axtrom، کینگ‌مکس، لیدتک، لاجیتک، AMD و Labtec اشاره کرد.

****

اما حضور ایرانی‌ها به همین نام‌‌ها ختم نمی‌شود. ر غرفه بسیاری از شرکت‌ها می‌توانید نمایندگان یا مدیران ایرانی را مشاهده کنید که ارایه‌دهنده همان محصولات در داخل کشور هستند. از آن جمله می‌توان به غرفه‌ها و محصولات شرکت‌های پاناسونیک، نوکیا، سامسونگ، فوجیتسو، تالی، AMP، دی‌لینک، فاندری، کی‌سبت، کانن، جنیوس، اسوس، سیگیت، اچ‌پی، ال‌جی، سیسکو، توشیبا و… اشاره کرد.

****

اما جای چه چیزهایی خالی است؟ در بین انبوه نرم‌افزارهای تولیدی داخل که به کار اتوماسیون اداری می‌آیند، ظاهرا هنوز هیچ‌کدام به‌طور جدی به فکر خروج از مرزها نیفتاده‌اند و در نتیجه با وجود مشابهت خط و زبان عربی، هنوز شرکت بزرگی که بتواند برای بازار بزرگ نرم‌افزاری کشورهای عربی محصولی تولید کند، وجود ندارد. ضمن آنکه مسئله برون‌سپاری و تلاش جهت دریافت پروژه‌های نرم‌افزاری نیز عملیاتی نشده و شرکت‌های زیادی را نمی‌توان نام برد که به‌طور جدی در پی کسب چنین پروژه‌هایی باشند. درست است که تولید در داخل کشور با وجود رقبایی چون چین، دارای مزیت اقتصادی نیست اما در پروژه‌های فنی و با وجود دستمزد پایین کارشناسان IT، کشورمان دارای مزیت است و کاملا بصرفه است که پروژه‌های نرم‌افزاری در داخل انجام شوند. اما چیزی که هنوز فقدان آن به وضوح حس می‌شود، کمبود تجربه مدیریتی در انجام پروژه‌هایی این‌چنینی و به‌خصوص پروژه‌های برون‌سپاری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا