تکنولوژی

كامپيوتر‌ها در قفسه فروشگاه‌ها خاك مي‌خورند

دنیای اقتصاد – روزها مي‌گذرند و ورق‌هاي تقويم رنگ زنگار مي‌خورند تا بالاخره نوبت به سل برسد تا نو شود. سال ميلادي اما انگار هميشه عجله دارد. بنابراين كافي است به اندازه حدود يك ماه روزها را پلك بزنيم تا تعطيلات سال 2007 هم از راه برسند.

اما گويا اين تعطيلات زمان چندان خوبي براي بازار كامپيوتر نخواهد بود. در واقع شايد در تعطيلات ژانويه امسال كامپيوترها آخرين اجناسي باشند كه به خاطر دلايلي مانند تاخير در عرضه سيستم عامل ويستا، فراخواني باتري لپ‌تاپ‌ها و نوسان‌هاي ديگر بازار، در قفسه‌ها باقي بمانند.

اين در حالي است كه معمولا توليدكنندگان كامپيوترهاي شخصي روزهاي پاياني هر سال را به شكل فرصتي براي افزايش فروش و ميزان درآمد خود مي‌بينند و امسال گويا عوامل درگير براي كاهش رضايت آنها در فصل تعطيلات بيشتر هم شده‌اند.

با اين وجود كارشناسان و تحليلگران بازار معتقدند توليدكنندگان PC اما تنها به تقاضاي كاربران و تمايل آنها به خريد پردازنده‌هاي پيشرفته، كارت‌هاي حافظه، مانيتورها و هارد ديسك‌ها براي افزايش امكان استفاده از تمام قابليت‌هاي ويستا، در اين فصل اميدوارند.

فراخواني نزديك به 10ميليون باتري لپ‌تاپ در حقيقت تاثير زيادي بر تاخير در صادرات و واردات قطعات و در نهايت افزايش نسبي قيمت آنها در بازار جهاني، گذاشته است. با اين حال شركت «Tiwans Compal Electronics» كه توليدكننده لپ‌تاپ‌هايي بابرند Dell و HP است، هفته گذشته اعلام كرد اين موضوع نتوانست تاثيري بر ميزان تقاضاي كاربران بگذارد.از طرفي كارشناسان معتقدند توليدكنندگان PC و فروشندگان در جواب به تاخير عرضه ويستا مجبور به كاهش قيمت كامپيوترها براي خريداران نهايي شده‌اند.موسسه تحقيقاتي

Current Analysis در اين رابطه اعلام كرده است كاربران خريد كامپيوترهاي شخصي پيشرفته را تا زمان ورود ويستا به بازار به تعويق مي‌اندازند و اين موضوع باعث تمايل آنها به خريد نوت‌بوك‌هاي ارزان‌قيمت خواهد شد، تا آنجا كه پيش‌بيني مي‌شود 70درصد نوت‌بوك‌هاي فروخته شده در تعطيلات امسال لپ‌تاپ‌هايي با قيمت كمتر از يك‌هزار دلار باشند. اين در حالي است كه اين رقم براي سال گذشته در همين فصل 58درصد بوده و در تعطيلات سال 2004، 38درصد بوده است.

در حقيقت تعداد زيادي از كاربران طبقه متوسط و مرفه به لحاظ شرايط مالي، خريدهاي خود را در بازار كامپيوتر تا پايان فصل اول به تعويق خواهند انداخت.

حتي شاخص‌هاي آماري هم كاهش تقاضا براي خريد PC و به تاخير انداختن آن را در تعطيلات امسال تصديق مي‌كنند.

براساس آمار ارائه شده از طرف موسسه تحقيقاتي IDC، ميزان صادرات كامپيوترهاي شخصي در فصل سوم امسال به 9/7درصد كاهش پيدا كرد. در حالي كه اين رقم در همين زمان و در سه سال گذشته دوبرابر رشد را نشان مي‌داد.

به اين رتيب چنين روندي كاربران را به خريد دستگاه‌هاي كاربردي‌تر و با قيمت كمتر مانند گوشي‌هاي موبايل، دستگاه‌هاي ديجيتال پخش موسيقي و ويدئو فون‌ها سوق خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا