تکنولوژی

اطلاعات اينترنتي سلامت و پزشكي را با دقت بيش‌تري جست‌وجو كنيد!

پارس آنلاین – كارشناسان مي‌گويند: «تنها يك چهارم مردم به هنگام مطالعه يك خبر درباره‌ي سلامت و مسايل پزشكي به منبع منتشر كننده‌ي آن توجه مي‌كنند.»

نتايج تحقيقات انجام شده توسط موسسه تحقيقاتي PIP(Pew Internet Project) كه روز گذشته منتشر شده است نشان مي‌دهد كه از هر چهار نفري كه براي به دست آوردن اطلاعات مربوط به سلامت و بهداشت به اينترنت مراجعه مي‌كنند، 3 نفر به موثق بودن يا جعلي بودن منبع اطلاعاتي خود توجه چنداني ندارند.

در ماه اوت سال جاري 10 ميليون نفر از مردم آمريكا (حدود 7 درصد از جمعيت اين كشور) در هر روز به جست‌جو درباره‌ي موضوعات مربوط سلامت و سوالات پزشكي پرداخته‌اند. موضوعات پزشكي از اين نظر در رديف موضوعاتي همچون پرداخت‌هاي اينترنتي، وبلاگ‌خواني و استفاده از اينترنت براي پيدا كردن آدرس و شماره تلفن است.

عمومي‌ترين موضوعات سلامت كه مردم در اينترنت به دنبال آن مي‌گردند عبارت‌اند از: علايم بيماري‌ها يا راه‌هاي معالج‌ي آن‌ها، تمرين‌هاي ورزشي، تغذيه و علوم غذايي، دستورالعمل مصرف داروها و داروهاي نيروزا.

تنها 15 درصد افراد به هنگام مراجعه به اينترنت به منبع يا تاريخ اطلاعات مورد نظر خود توجه مي‌كنند. 10 درصد از افراد گفته‌‌اند كه در بسياري از موارد اين كار را انجام مي‌دهند. اين در حالي‌ست كه سه چهارم ديگر مراجعه كنندگان گاهي، به ندرت و يا هرگز به اين اطلاعات توجهي ندارند.

به گفته‌ي كارشناسان سهل‌انگاري كاربران اينترنتي در بسياري از موارد ناشي از بي‌دقتي وب‌سايت‌هاي ارايه دهنده‌ي اطلاعات پزشكي در اين‌باره است. نتايج مطالعه‌اي كه توسط بخش سلامت و خدمات انساني كشور آمريكا صورت گرفته است و به زودي منتشر خواهد شد، نشان مي‌دهد كه تنها 2 درصد از محبوب‌ترين و پرمراجعه‌ترين سايت‌هاي پزشكي اطلاعات مربوط به منبع و تاريخ انتشار تحقيقات خود را بيان مي‌كنند.

بسياري از كاربران براي يافتن اطلاعات سلامت به موتورهاي جست‌وجوي مشهور مانند گوگل و ياهو مراجعه مي‌كنند و در حقيقت خود منبع مشخصي براي يافتن اين اطلاعات در دسترس ندارند.

با اين توضيحات سوالي كه بايد براي كاربران مطرح باشد اين است كه بهترين راه براي مراجعه به موتورهاي جست‌وجو چيست؟

در حال حاضر چندين موتور جست‌وجوي جديد وجود دارند كه به طور خاص بر روي موضوعات مربوط به سلامت متمركز هستند. برخي از اين سايت‌ها عبارت‌اند از: www.Healthline.com، www.Medstory.com ، www.Healia.com ، www.Mammahealth.com و www.Kosmix.com .

كارشناسان اميدوارند كه با ارايه‌ي اطلاعات مربوط به اين تحقيق بتوانند گام‌هاي اوليه را براي تغيير فرهنگ عمومي مردم در استفاده‌ي مطمئن از اطلاعات پزشكي و سلامت بردارند.

منبع : Reuters

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا