تکنولوژی

پروانه اپراتور سوم تلفن همراه تا سال آينده صادر می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماهیت صنعت مخابرات را سودآور دانست و از برنامه‌ریزی برای صدور مجوز اپراتور سوم تا سال 86 خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری ارتباطات و فناوری اطلاعات (سیتنا)، دکتر محمد سلیمانی، در حاشیه‌ی بازدید از هفتمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام 2006 در جمع خبرنگاران در خصوص پوشش شبکه‌ی ایرانسل اظهار داشت: هر شبکه‌ای در شروع کار نیاز به پوشش جغرافیایی کامل ندارد و نمی‌توان توقع داشت که شبکه یک مرتبه پوشش را کامل کند.

وی افزود: اکنون شبکه‌ی ایرانسل در شهر تهران، مشهد و تبریز در مراحل ابتدایی، کار خود را آغاز کرده و ممکن است تا هفت یا هشت ماه آینده نیز این پوشش جغرافیایی کامل نشود، بنابراین همه باید تحمل کنند تا به مرور این ارتباط برقرار شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این مطلب که هر اپراتور شرایط خاص خود را دارد و قرار نیست که همه اپراتورها شبیه هم بشوند، اظهار داشت: با توجه به قوانین موجود محدودیت‌های اپراتور دولتی بیش از سایر اپراتورهای خصوصی است برای نمونه اپراتور اول علاوه بر مالیات موظف به پرداخت 40 درصد سود ابرازی نیز بوده و بودجه آن را مجلس تنظیم می‌کند.
وی خاطر نشان کرد:هیچ‌گونه ویژگی و برجستگی خاصی برای اپراتور دولتی نسبت به اپراتور دوم قائل نیستیم در مورد تالیا نیز باید گفته شود که تالیا پیمانکار است و باید طبق مقررات مخابرات فعالیت کند.

سلیمانی تصریح کرد: تصمیم گرفته شده تا مرحله به مرحله اپراتور اول شرایط خود را تطبیق دهد و مجوزهای لازم را برای ورود به بورس دریافت کند که تنها در این صورت فعالیت این دو اپراتور از نظر رقابتی شبیه هم خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص چگونگی توسعه اپراتور اول و تفاوت آن با اپراتور دوم گفت: به دلیل محدودیت‌های مالی اپراتور اول توسعه خود را بر اساس ثبت نام شکل می‌دهد اما در اپراتور دوم و سرمایه‌گذار موظف است ابتدا شبکه را توسعه داده و سپس سیم کارتها واگذاری شود.

وی در ارتباط با تعرفه‌ها نیز اظهار داشت: تعرفه‌ها را دولت و شورای اقتصاد تعیین می‌کند و ما نمی‌توانیم بیش از یک حدی افزایش دهیم و موظفیم که قوانین مجلس و دولت را رعایت کنیم اما در سایر اپراتورها این‌گونه نیست و طبق پروانه عمل می کنند.

سلیمانی با بیان این مطلب که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همگام با دولت در جهت کاهش قیمت خدمات و تعرفه‌ها در بخش مخابرا عمل می‌کند، تصریح کرد: روندی که از گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد و همانطور که قیمت سیم کارت‌ها از 440 هزار تومان به 360 هزار تومان کاهش یافت، امیدواریم که بتوانیم این قیمت را به زیر 300 هزار تومان برسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مهلت زمان قطعی سیم کارت‌های تالیا پس از پایان شارژ آن تا 90 روز افزایش می‌یابد یا خیر، گفت: آنها چنین درخواستی داشته‌اند و این درخواست را بررسی خواهیم کرد.

همچنین دکتر سلیمانی درباره حضور خود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرار بود بعد از عید فطر در مجلس حاضر شوم اما به دلیل تعطیلات این امر امکان پذیر نشد یکی از سوالات مربوط به قطعی ارتباطات فیبرنوری کشور که چندی پیش اتفاق افتاد است سوال دیگر نیز درباره توسعه‌ی مخابرات منطقه‌یی و شهری استان لرستان بوده که نماینده این استان پرسیده است.

سلیمانی با تاکید بر توسعه نمایشگاه تله‌کام نسبت به سال گذشته در زمینه تولید داخل اظهار داشت: خوشبختانه تولید کنندگان در زمینه دانش فناوری و تجهیزات فنی با رشد مواجه بودند و در جهت بومی‌سازی فن و دانش حرکت کرده‌اند و بازار مخابرات داخل را به خوبی تحلیل کردند و ما نیز تلاش کردیم برای حمایت از آنها سیاست‌ها را روشن و شفاف سازیم .

وی ادامه داد: معتقدیم که می‌توانیم با تولید کنندگان داخل برنامه جدیدی را در توسعه کشور ارایه دهیم که می‌تواند به نفع تولید کنندگان نیز باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا قرارداد تالیا را به نفع مشترکان تغییر نمی‌دهید گفت: مشکل اصلی تالیا عدم توسعه است چرا که نتوانسته بودند در زمانی که تعهد کرده بودند دو میلیون شماره واگذار کنند که اگر این امر انجام می‌شد هم به نفع خودشان بود و هم رضایت مشترکان را جلب می‌کردند.

وی با تاکید بر این مطلب که اگر تالیا طبق زمان‌بندی نتواند عمل کند باید راهکار دیگری اتخاذ شود، گفت: با توجه به میدان آمدن اپراتور دوم و ایجاد رقابت تالیا بهتر است در تعرفه‌های خود تجدید نظر کند.

سلیمانی در خصوص ورود سرمایه‌گذاران خارجی در کشور گفت: بستر برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه فناوری اطلاعات در کشور فراهم شده ما تجربه لازم را داریم و ظرف دو یا سه سال آینده ظرفیت شبکه را تا 40 میلیون خط افزایش خواهیم داد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عمده خدمات مورد نیاز مردم ما صوتی است و خدمات تصویری در دنیا نیز چندان مورد توجه نبوده و اقتصادی نیست اما ما در جهت بالا بردن سرویسها تا نسل 75/2 برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا